Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Yngve81

Inkoppling av Amperemätare

Rekommendera Poster

Kompisen har köpt en båt jag hjälper till och fixar med.

 

Det sitter en Ampere mätare i båten men den är inte inkopplad på

motorn, den hade tydligen varit inkopplad på en tidigare motor

och sen hade förra ägaren inte orkat koppla in den på nya motorn.

 

Motorn som sitter på nu är en Johnson 60 HK -84. (J60ELCRE)

 

Såvitt jag förstått så ska plus kabeln från själva mätaren

kopplas på plus kabeln från generatorn till batteriet,

hittar dock inte vart på motorn det här är, för att

visa hur mycket som laddas?? Eller hur funkar det hela?

 

Voltmätare för att hålla koll på krämen i batteriet är redan kopplat

via nyckeln i reglaget. Amperemätaren borde man väl kunna koppla utan

att gå via nyckeln? Den drar ju inte någon kraft och kommer ändå

inte igång förrän generatorn skickar ström... Eller e jag helt ute och cyklar???

 

Tacksam för hjälp och gärna någon bild/skiss iom att jag känner mig lost!

 

// MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej , jag ska inte tala om hela lösningen bara berätta att det finns en anledning till att inte koppla in amperemetern.

 

ampermetern måste vara av shunt typ allså det måste vara någon grej som du kopplar in på kablen som har två tunna kablar till själva mätaren.

annars förlorar man mycket laddström.

 

även med en shunt så förlorar man lite av laddnings effekten.

 

generatorn på en utombordare är en spole som sitter under svänhjulet.

den är i sin tur kopplad till en likriktare / Regulator.

och det är först där efter som man kan koppla in en shunt.

det hela är väl givit viss integrerat i kabelstammarna i motorn så jag skulle nug behöva ett el schemma innan jag skulle säga exakt vilken kabel du ska klippa av. 

/Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplar du plus till plus och minus till minus på t.ex. batteriet ska du få se på gnistor, eller vad det blir för fyrverkeri!!!  GÖR INTE SÅ!!!!!

Som inlägget ovan så måste du ha en shunt, låt en elkille ge råd så det blir rätt, det finns annars risk att brand uppstår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...