HasseG 0 Postad 8 Maj , 2007 Har skaffat egen båt efter att tidigare ha hyrt och gillar att pyssla om båten. Bra terapi när man är pensionär och mycket trevliga kollegor Hittade en säkring som såg ut att vara gjord av plast. Solcellens panel visade att det laddade men ingen ström kom genom säkringen. trodde den var speciell för solceller, men den var bara gammal och oxiderad toll max. Då undrar jag hur elen i övrigt är och vad man bör göra för att hålla den igång på en 27 år gammal båt där märkligt nog, med tanke på den här säkringen, allt annat fungerar. Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Maj , 2007 Jag röstar för det gamla amerikanska talesättet: If it aint broken, dont fix it. Dvs rör inte det som fungerar bra. Har du inga skatbon i elen, allt är snyggt draget och inte behöver röra något så låt bli. Men har du en risig el med en massa konstiga strömbrytare överallt, dålig ledningsdragning med kanske för tunna kablar som man saknar överblick över: röj upp och sätt in en snygg central panel. Ta i ordentlig med ledningsdimensioner. Hellre för grovt än för tunt. Efter vintern kan säkringshållare, lamphållare och kontakter ha lite problem med korrosion. Man kan behöva skruva på säkringarna, vrida på lampor etc. Kolla batterierna, syranivån väl över plattorna. Ta bort och gör rent batterianslutningarna om de börjar få ett oxidlager. Ett tunt lager fett efteråt minska risken för tillväxr av konstiga saker. Sedan kan man ju pyssla med att gör två batteribankar, om man bara har en. Skyllermarks berömda laddrelä rekommenderas i så fall så blir allting helautomatisk och fungerar utan att tänka på hur olika brytare står. Kolla att all el bryts bort av huvudbrytare, en per batteribank. Eventuella ledningar till minnet på radio, länspump, larm och solcellsladdning ska gå förbi huvudbrytare och vara anslutna hela tiden. En huvudsäkring per batteribank på 400A eller 750A lite beroende på. Är nästan överkurs i en fritidsbåt men en väldigt trevlig säkerhetsgrej mot kabelbrand. Om man ändå ska rota runt med skyllermarks relä så är detta en smal sak att lägga till. 230V el från inverter är en nice touch. Till elvispen för att göra sockerkaka. Man kan göra en snygg fast montering och dra 220V till strategiska platser i båten. Landström är praktiskt. Kan betyda allting från en 25 m förlängningskabel, en jordfelsbrytare och en lös batteriladdare till en komplett fast 220V installation med fast batteriladdare och el-varmvattenberedare. Tänk efter var skyddsjorden ansluts. Skyddsjord från landström bör dras till varje eluttag men inte anslutas någon annanstans. Landströmmens gröngula skyddsjord ansluten till motorblocket är en bra recept på galvanisk korrosion på drev och annan metall i vattnet efter bara en säsong. Senast ändrad av Anders_St | 09 maj 2007 | 00:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser