HasseG 0 Postad 8 Maj , 2007 Kan man som amatör mäta eller uppskatta djupet på något som ser ut som en spricka. Läste någonstans att tipsrutan hade tips om sprickor men hittade inte rätt. Kan man hejda utbredningen genom att borra ett litet hål i änden, som man gör med stål, och plasta igen hålet? Sprickan jag talar om är som ett tunt rostfärgat streck, eller så är det bara ett streck, eller skarven mellan två glasfiberdukar. Rostfärgen antyder ju att den funnits där ett tag, och är egentligen inget problem Man vill ju ha lite mer fakta innnan man börjar slipa och laga. Om det är en spricka kan jag tänka mig att den uppkommit vid en våldsam torrsättning i vaggan snarare än en grundstötning. Båten ä3 27 år så mycket kan ha hänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 9 Maj , 2007 Var kan rosten komma ifrån. Spricka över inplastad järnköl? Sea Maniac Senast ändrad av SeaManiac | 10 maj 2007 | 07:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseG 0 Postad 9 Maj , 2007 Långt från kölen, har inte tänkt i de banorna. Ska kolla igen med det i bakhuvudet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 10 Maj , 2007 Min tanke är att om du hittar rost i sprickan har vatten trängt in till något som kan rosta. Kan vara kölen men också något annat inplastat. Bra är det inte iaf. Kvarliggande vatten i spalten kommer att frysa och frostpränga i ett accelererande tempo. Om det förhåller sig så måste det åtgärdas. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 10 Maj , 2007 Har din båt inplastade bottenstockar i järn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseG 0 Postad 10 Maj , 2007 Vet inte. Det är en Maxi 84. Såg att du skrivit nästan 3000 inlägg, Imponerad! Här finns en guldgruva med tips och erfarenheter! Vet du om man kan hitta ritningar på nätet eller kanske via märkesklubbar? Är pensionerad konstruktör och vill gärna se ritningen för att lösa problem, yrkesskada! Tittade idag och sprickan är i golvet under kojen där det är dubbelt, skrov och golv. Slutet utrymme men antar vatten kan rinna bakåt till lägsta punkten i aktern. Där är det torrt. Sent, får sova på saken och fundera på åtgärd och när i så fall. På den här sajten är inget omöjligt så man kan sova gott! Det löser sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Maj , 2007 Det trevliga med glasfiberarmerad plast är att det är ingen katastof när det blir sprickor. Lätt att plasta igen med samma material som från början. Du kan om du vill slipa upp sprickan till botten av sprickan och se hur djup den är. När det är en spricka är det ändå ingen hållfasthet så långt sprickan når så du gör ingen skada mer än kosmetiskt. Du kan ta vinkelslip eller stämjärn eller likn. och slipa/hugga dig ner tills du inte ser någon spricka längre. Är det ända in till någon förstärkning av stål så får du försöka avgöra om det är bara rost kvar av hela stålbiten eller om det är tillräckligt för att den ska hålla för vad den är tänkt att hålla för. För att en stålbit ska rosta igenom helt behövs ordentligt utrymme dvs rosten tar betydligt större plats än stålbiten i sig själv och då pressar rosten ut materialet runt om. Har dte blivit svullet? För att det ska rosta duktigt behövs syre från vatten eller luft. En i plast och gelcote innesluten ståldetalj har inte så stor tillgång på syre skulle jag tro så rostningen går nog inte så snabbt. Men ju tätare du gör inneslutningen dess långsammare går rostningen. Så plastar du igen springan och lägger gelcote på toppen så har du gjort vad du kunnat och sover bättre. Behöver du inte gelcote på av kosmetiska skäl kan du med fördel använda epoxi istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseG 0 Postad 15 Maj , 2007 Man skulle haft Stålmannens röntgenblick! Kloka ord om styrkan och det kosmetiska! Har aldrig plastat förr så jag får lära mig Och rostsprängning, men märker inget av det, ingen svullnad. Funderar på att försiktigt borra ett snyggt titt-hål för att se djupet och vad som finns därunder. Bara i golvet, inte skrovet nu när jag ligger i sjön. Och ha en plugg till hands. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 15 Maj , 2007 Räcker det inte med fiskarbavers RUNTKENSYN? http://www.maringuiden.se/forum/;thread=107716 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 16 Maj , 2007 Ett fåtal enkla ritningar kan du hitta här, http://www.maxisidorna.se/maxi/bilder/3 Skulle gissa att du kan få hjälp om du tar kontakt med Maxi Yacht/Nimbus Boats eller möjligtvis webmastern för MaxiSidorna (se ovanstående länken i inlägget). Nästan 3 000 inlägg - under lång tid och mycket skitsnack har det blivit också... Senast ändrad av Peter_K | 16 maj 2007 | 14:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser