Limpan84 0 Postad 8 Maj , 2007 Hejsan!! Har en Mercury 30hp fyrtakts motor från 01 som är helt stendöd. Ingeting funkar. Har kollat säkringen och mätt så jag har spänning fram till handreglaget. Men ingeting funkar inte ens tilten. Vad kan problemet vara. Finns det några elscheman att få tag i?? Mvh Linus Senast ändrad av Limpan84 | 08 maj 2007 | 21:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mae222 5 Postad 9 Maj , 2007 det är väll ett ganska bra tecken att inte ens tilten funkar för då är det iaf inget allvarligt fel, fattas ström på rätt ställe helt enkelt. mät dig fram på motorn och se vart den tar vägen? funkar tilt kanpparna på motorn ? /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpan84 0 Postad 9 Maj , 2007 Nej den funkar inte heller. Har mätt att jag har ström från motorn till handreglaget och från handreglaget tillbax till motorn, så felet borde ju ligga i motorn. men vad?? Finns det någon elektronikbox eller något liknade som styr alltihop?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds_500HT 1 Postad 9 Maj , 2007 JAg skulle tippa på att det är tändspolarna som e knas. Men bara min gissning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 9 Maj , 2007 Jag håller med mae222. Du har ett generalfel som inte borde vara så svårt att hitta. Det brukar inte finnas någon elektronik i start eller trimkrets, bara reläer och alla dessa kan knappast paja samtidigt. Jag skulle nog kunna hitta felet med enbart ett mätinstrument, men detta är en allt för omfattande procedur att beskriva här med om si gör så och så vidare. Följande beskrivning bör dock ta dig en bit på vägen. Börja med att mäta upp att det finns matningspännning fram till startmotorn. Kortslut på lämpligt sätt de två grova anslutningarna på startreläet. Reläet sitter på eller i närheten av startmotorn. Den ena grova ledningen kommer från batteriet och den andra går till startmotorn. Kolla om startmotorn vill gå. Var försiktig så att du inte kommer åt jord. Om starten inte går, så sitter felet mellan motorn och batteriet. Kolla de grova plus resp. minus (jord) ledningarna. Om startmotorn går så sitter felet i manöverkretsen. På startreläet sitter även en klenare ledning vid en egen anslutning som kommer från startnyckeln. Kolla om denna får spänning då du försöker starta. Om inte, mät på samma ledning vid reglageänden. Med tanke på att du är övertygad om att säkringar m.m är hela och att det finns spänning fram till reglaget så skulle jag gissa på att felet sitter i reglaget. Det går en plusledning från motor till reglage som sedan förgrenas till startnyckel och brytarna för trimmet. Felet kan vara ett avbrott i denna förgreningspunkt. Alternativt så är motorn inte jordad ordentligt till minus på batteriet, vilket du torde upptäcka vid startmotortesten. Disclamer Det finns många sätt att göra fel på vid en sådan undersökning, som kan tänkas leda till att t.ex. ledningar brinner av. Det är upp till dig att avgöra om råden ovan är bra och om du klarar av att utföra en test så att inget går sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser