Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
GustavB

Var köpa tejp till snobbranden?

Rekommendera Poster

Hej hej
Ett av vårens projekt för lilla fina 77:an är att höja vattenlinjen några centimeter, och då måste man förstås höja den blåa linjen lika mycket. Istället för att måla har jag hört sägas att det numer är vanligt med nån sorts tape istället.
Finns här någon som gjort något liknande och vet var en schyst och lagom bred blå tape finns att få tag på?
 Altt gott!
Gustav 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Hjertmans har en bra tejp för just vattenlinjen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Systemtext har i massor med kulörer och du kan få vilken bredd du vill! Köpte snobbrandstejp för några år sedan, vill minnas att man hade ett bra pris på 25-metersrullar på en bredd upp till 25 mm, strax under trehundringen tror jag - men ring och kolla med en butik (Sthlm, Gbg, Malmö).

http://www.systemtext.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har under några säsonger haft snobbrandstape. Det bästa är att man försöker tejpa utan skarv. Om man måste skarva bör den förliga tejpen överlappa den aktre. Annars kommer den aktre att lossna så småningom. Erlandssons Brygga säljer blå snobbrandstape i PVC för 84 kr( 50mm x 33m).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Adam,

Minns du vad den heter? Jag kan inte hitta någon i Hjertmans katalog.

Jag menar alltså inte vattenlinjetape, utan snobbrandstape, som skall sitta kvar på båten istället för att måla.

Senast ändrad av GustavB | 09 maj 2007 | 08:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

han ska ju inte tejpa vatten linjen, utan han har hört att man kan tejpa snobbranden.

är snobbranden målad i nuläget eller är den stripad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, du har antagligen rätt. Dessutom skall ju den blåa randen bli bredare nära aktern för att se lika bred ut från sidan.

Skit också, jag som hade hoppats på att få lata mig lite.

Ny fråga då: Någon som har tips på bra blå 2-komponentfärg, eller som vet vilken färg som var original till 77:an?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tape som vattenlinje, har suttit i många år utan några som helst problem. Har inga funderingar på att måla den. Ska däremot också höja den vid tillfälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yepp, i slutändan blev det en enkomponents polyuretanfärg. Den var relativt billig och den fanns till hands i den närmsta butiken. Alting var sjukt brottom igår. Tror att jag gjorde sista penseldraget med bottenfärg 30 sek innan bilen kom och lyfte upp båten.
Sen fick jag ha båten stående på bilen över natten för att slipa kölen och måla epoxyfärg där jag inte kommit åt tidigare. Sjösättning 07:00, städning, montering av motor, rorkult m.m. hemkörning till Fiskebäck, däckstvätt.
32 timmars konstant båtarbete, utan lunchrast, det ni!
 (Tror ni jag är slut nu :))
Den nya vattenlinjen blev grymt snygg iallafall. Vi får väl se hur det håller sig genom årens lopp. Bild kommer! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har använt tejp från systemtext i flera år. Tvätta noggrant (använde aceton) sätt på tejpen, enkelt snabbt snyggt. systemtext har de flesta kulörer och bredder. Dock rande ska nog inte vara allt för bred. Min är ca 30 mm. Den är lätt att reparera vid ska mm.

/skrapan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...