Marty 1 Postad 18 April , 2008 Nice med sjösättning, själv siktar jag på 27/4, då är det dags. Håller med Patric att nu ett år efter båtköpet känns det precis lika bra, men det beror nog till stor del på att våra båtar är helt underbara. Jag hittar inget att klaga på. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 19 April , 2008 Lerkil? Var förbi där i veckan och fiskade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 25 April , 2008 Och här åker min i! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 25 April , 2008 Här kommer en bild från dagens premiärtur, vi hade underbart väder idag och nästan spegelblankt hav. Jag var ute några timmar för att lära känna nya båten och det var riktigt roligt. Den är ju lite större än min gamla 5220 och kanske inte fullt lika lättmanövrerad men nästan. Hur som helst hade jag vansinnigt roligt och satt och sjöng för mig själv. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 26 April , 2008 Stort GRATTIS till nya båten! Min står fortfarande inne i värmen och sjösätts tidigast om 2 veckor. Det kommer fortfarande stora isflak på Umeälven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ombo 0 Postad 26 April , 2008 59:an fick sin premiärtur förra helgen. Helt plötsligt var hela vinterväntan som bortblåst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 1 Postad 26 April , 2008 Då är den klar för sjösättning imorgon. När jag tog bilden hade jag bara skrovet kvar att rengöra och nu är det fixat. Längtar till imorgon. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 26 April , 2008 Grattis och ha en härlig dag:) Jag sjösatte idag....underbart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valleyman 0 Postad 27 April , 2008 Kan bara hålla med, Yamarin 64 är en mycket bra båt. Vi köpte vår 6110 -00 som sedan byttes till en 6420 -04. Då blir det logiskt att 08 ta nästa steg i båtlivet. Förra veckan beställde vi en 76:a. Ett mycket stort steg för oss med en hel del ångest över att behöva låna pengar. Vi kan dock konstatera att våra 2 båtaffärer har nästan gått jämnt ut. Vi har inte förlorat några större summor. En båt har ju MYCKET bättre andrahandsvärde jämfört t ex med en bil. Därför känns bra ändå. Nu kan vi vara ute längre tid. Båten skall levereras mitten av maj... Vi såg mycket fram emot 68:an men som många andra blev vi besvikna när vi såg den i verkligheten. Främst den jättemiss Yamarin gjort med ruffen. Så vi gjorde precis så som Yamarin förmodligen ville, vi gick upp till 76:an. //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 1 Postad 27 April , 2008 Grattis till nya båten, 76DC är min drömbåt om man någongång skall ta ett kliv uppåt. Vad blev det för motor? Idag var det sjösättning, helt underbart att få åka lite båt /Martin Senast ändrad av Marty | 27 april 2008 | 15:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valleyman 0 Postad 27 April , 2008 Det blev en F250. Är tydligen den vanligaste kombinationen. Toppfarten på 44 knop är helt ointressant för mig men man kan ligga på 1,14/sjömilen strax under 30 knop vilket känns helt ok. På min 6110 hade vi en F115 som krävde höga varvtal för att ligga strax under 30 knop och det gick en del bensin på det. Så jag tänkte inte göra om det misstaget igen. Dessutom verkar det vara lite svårsålt om man har lite klen motor. Förstår att du är glad idag när det var sjösättning, kan ju hoppas på lite fint väder till 1:a maj. //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 8 Maj , 2008 Hämtade båten idag - YES! :-) Blev stoppad av polisen. LGF-skylten satt på. Inga problem - sa han - så länge som trailer (obromsad) och båt inte väger mer än bilen och att allt inte väger mer än 3500 kg. Sen stod vi och pratade båtar en halvtimme. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 8 Maj , 2008 Så isflaken på Ume-älven är borta nu då? Senast ändrad av Sirba | 08 maj 2008 | 16:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 8 Maj , 2008 NOP! Det kommer fortfarande några enstaka isflak. Inga problem med de man ser - men de som inte syns som kommer och ligger strax under ytan och är nästan samma färg som vattnet - DE kan ställa till lite problem! Ja jag vet att is är lättare än vatten och flyter men ibland så kan de faktist ligga i vattnet så att de är jättesvåra att se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hawthorne 0 Postad 8 Maj , 2008 Får min 2007, 64 DC om noen dager. Den er uten plotter, og jeg vurderer en Garmin 525S. Er det noen som har montert svinger (ekolod) inne i skroget? Eller er det beste å ha den ute? Noen monteringsråd? -Jørn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 9 Maj , 2008 Hej Jörn, Jag har också en 2007 64 DC med en 525s. Montering skötte båtfirman om och de satte ekolodsgivaren inomskrovs på min begäran vilket fungerar utmärkt bra. Givaren monterades i bakre stuvfacket under den öppningsbara luckan i trä. Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 9 Maj , 2008 Någon 64a-ägare som har hamnkapell till sin båt? I sådana fall, vet ni exakt hur lång stöttan som ger fall åt kapellet är? Hur är den förankrad i durken? Till veckan ska min båt in till kapellmakaren för att sy ett cover-kapell där jag tänkt att använda samma stötta som används till hamnkapellet. Stöttan är beställd (utan kapellet som de ska ha hutlösa 5000 SEK för!) men har inte fått den ännu. Ännu bättre, någon som har bild på arrangemanget? Sirba, har du några bilder på monteringen av ekolodet? Jag ska montera mitt, självklart inombords, nu i helgen. Har en Lowrance 37C med kanongivare, men min handlare vägrade montera den inombords med motiveringen att de provat det förrut med dåligt resultat. Jag vägrade låta han sätta den på akterspegeln så fick tillbaka grejorna omonterade :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 9 Maj , 2008 En sista fråga, vet någon om det är möjligt att montera högtalare i området kring eller ovanför det röda krysset? Jag har 6 högtalare att montera, men finner inget riktigt bra ställe att sätta de 2 sista på. Var skulle ni montera högtalare? Mer än vid det uppenbara stället, vid förar- respektive passagerarplatsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 9 Maj , 2008 Jepp, har hamnkapell. Vet inte riktigt hur hög stöttan är, kan mäta den när jag ska till båten i morgon. Den är i alla fall justerbar i höjdled. På durken står den bara lös, den har en plastfot längst ned. Så du spänner bara upp den till lagom höjd så hålls den på plats av trycket från kapellet. Tar med kameran i morgon så ska du få bilder på både pinnen och ekolodet. Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 9 Maj , 2008 En bild till på hamnkapellet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 1 Postad 10 Maj , 2008 Idag har det varit en härlig dag, 25 grader varmt och vindstilla. Körde till Ven och besökte ett par hamnar sen la vi oss för ankar och bara njöt, kändes som högsommar. Då mår man bra. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 10 Maj , 2008 Underbar tur idag på Västkusten, till Maleviksholmarna i riktig sommarvärme , solade och njöt av båten, 15 grader i vattnet sedan en tur till Vrångö, Kungsö och Fjordholmarna innan hemfärd i 30 knop . Motortid nu: 6 tim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 11 Maj , 2008 Yammi, här kommer utlovad bild på stöttan till hamnkapellet. Den är när hamnkapellet är uppspänt 145 cm lång. Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 11 Maj , 2008 Och här kommer bild på givaren till ekolodet (525s), också till Yammi. Förresten Yammi, vad har du för fabrikat på ankarspelet? Nöjd so far? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 11 Maj , 2008 Hej Sirba Hur drog du kabeln från plottern/lodet till givaren? Jag ska dra kabel i min Yamarin 58BR och har fått ner kablaget under instrumentbrädan men hur kommer man ner med kabeln under durken för att dra den akterut, förbi bensintanken, och till sin plats i aktern under durken? Eller gick du en annan väg? //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 11 Maj , 2008 Hej Ulf, Jag fick installationen gjord av båtfirman, det ingick i köpuppgörelsen. Men den är dragen längs styrbords sida hela vägen fram. Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 11 Maj , 2008 OK, i röret då. Tack för beskedet, ska kolla när jag får tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 11 Maj , 2008 Ulf, Det enklaste är att nyttja röret som går i styrbords skrovsida. Skruva loss förvaringsfacket i skrovsidan vid förarplatsen, stick in huvet så ser du ett rör som kommer fram där. I den finns ett snöre som du nyttar när du drar igenom en kabel t ex för ekolod (samtidigt drar du med dig ett nytt snöre för framtida bruk). Detta bygger på att du kan dra kabeln till ekolodet akterifrån och föröver. Den grova röret du skall dra ekolodskabeln i mynnar i aktern uppe i höjd med Yamaha installaleringsröret och där hänger även snöret du använder att dra igenom eklodskablen med. Vira lite eltejp så att ekolodskabelns frontyta blir mjukt avsmalnande så den inte kan haka fast i nåt annat i röret när du drar fram den inne i röret. /Bo Senast ändrad av bossee | 11 maj 2008 | 22:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 11 Maj , 2008 Tack för all info om stöttan till kapellet mm. Ska definitivt montera min givare precis som du Sirba. Det kommer bli kanon! Bilder på min båt och modifieringarna kommer upp så snart jag har dem tillgängliga. Köpte båten (08) i höstas och har inte hunnit köra den ännu Nu ikväll lämnades den till kapellmakaren, nästa helg blir det förhoppningsvis montering av ankarspel och sedan ett par provturer. Tror jag väntar med stereo och högtalare till semestern. Det kan jag ligga ute vid någon lugn ö och dona med :-) Några fler sköna modifieringar man kan och bör göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 11 Maj , 2008 VHF-radio - brahagrej! Ledbelysning på nåt trevligt/häftigt ställe. Bäddmadrass - höjer komforten avsevärt. Vill se bilder på ankarspel och installation av radio med alla högtalare - tack. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser