Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Marty

Äntligen beställd

Rekommendera Poster

Varför åker ni omkring med extravikt till ingen, nästan, nytta? Använd en http://www.batteknik.se/webshop/bbrain/batterybrain.html mera tillgänlig el till förbrukning och lättare för generatorn att ladda genom en större batteribank. Jag har använt tekniken i fem år nu och har inte haft några problem. Bara ett tips i all välmening

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, sett den förr men för mitt användande vill jag ha ett riktigt dubbelbatterisystem. Det tar hårt på batteriet att cykla dom o en F150 eller F200 tar duktigt med startström. På en mindre båt eller om man bara kör dagturer funkar det säkert bra. Men visst är det en smutt pryl o absolut bättre än o inte komma hem. Själv vill jag komma hem o dricka kall öl - samtidigt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jarb, en 150 hk sitter därbak. Jo jag såg bilderna, skrämmande.

Jag förstår inte varför Yamarin inte återkallar. Det hade varit skillnad om det hade varit en bil. För bilar så måste tillverkaren återkalla om det är förenat med fara för liv, annars dryga böter återkallande dåligt anseende.

Jag känner igen problem med vindrutetorkare och vatten under ankarboxens teak.

Jag kommer kika på tanken och hydraulslangarna till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst det är ju så lätt att fixa! Har tanken inte flyttat sej, lägg 25 mm distanser på var sida mellan tank o bottenstockar så kan det inte hända. Har tanken flyttat sej men är fortfarande oskadd så flytta tillbaka den o dit med distanser o då sista stadiet som min var i där det behövdes en ny tank..

Pratade med Yamarin i Finland om detta då jag var säker på att det fattades mellanlägg i min båt. Blev duktigt förvånad när min installation var den korrekta. De menade på att detta att tanken flyttat sej var en engångsföreteelse, jo tjena! Samtalet gick ungefär såhär..

Varför har ni inte stagat tanken i sidled?
Det behövs inte om tanken är riktigt nedspänd..

Men spännbandet sitter i bakkant och tanken flyttar sej i framkant..
Det ska räcka o spänna..

Jamen tanken är ju av polyeten som är mjukt, det begriper ni väl att det inte går att spänna fast..? Varför inte bara lägga distanser i mellan?
Jo man kunde ju gjort så..

Hade jag varit Yamarin-handlare hade jag på eget bevåg stoppat distanser i de båtar jag fått in för service. Själv försöker jag sprida kuskapen om detta när jag träffar andra 64-ägare och det har ju varit uppe på forumet flera gånger.

Till Yamarins försvar kan jag säga att till skillnad från Yammi så sköttes min reklamation ganska bra. Jag fick en ny tank monterad på två dagar o den installation som mitt lokala varv gjorde är genomtänkt och stabil.. Jag har mellanlägg hela tankens längd fast det egentligen bara behövs i framkant och jag har betydligt längre vinkeljärn men de gamla funkar så länge tanken bara ligger still..

Kolla även riggslangen. Du kommer inte åt att byta alla buntbanden men du kommer åt det första genom att skruva bort handskfacket och det sista genom att skruva bort täckskivan i akterstuven. Min slang ramlade som sagt ner o jag fick ta upp hål bakom ryggdynan för att fiska upp den. Nu är det riktigt gjort o min lär aldrig trilla ner igen..

F150 har jag oxå på min, trevlig motor! Snart kan vi sjösätta! Var nere vid sjön o plastekan JohnEvert på profilbilden var nu loss från isen så nu blir det sjötur :-)



Senast ändrad av jarb | 01 mars 2012 | 09:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga till Jarb, eller om någon annan vet.

Bilden visar kontakten där jag ska koppla in min plus-kabel till.

Den borde rimligtvis finnas hos Elfa.

Någon som vet vad den kan heta?

Borde vara samma kontakt till både F150 som F200.

 

//BB

post-12925-1394236957,9843_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt kontakt men du har skyddslocket kvar, slit av det så ser du hur kontakten ser ut. Mycket möjligt att Conrad eller ELFA har en sån. Annars är ju sladden i motorn ganska lång, på en F150 minst en halvmeter, så det är ju bara att klippa bort Yamaha kontakten o pressa dit nåt annat. Annars är inte orginalsladden så dyr om man tar den från USA och ändå beställer lite annat samtidigt. Då får du oxå en sladd som garanterat passar i genomföringen till riggslangen.

http://www.boats.net/parts/detail/yamaha/Y-68F-81949-02-00.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla 64:a ägare. Jag är själv inte ägare av en 64, men väl en 58 BR, dock så tror jag att ni har kunskapen jag söker…

Jag har en F150 och ska investera i en hydraulstyrning till den, och jag har funderat på en Baystar styrning. Om jag har förstått det rätt så sitter denna styrning på era båtar?

Så då kommer vi fram till frågan: Är det en bra och prisvärd styrning till denna typ av båt/motor eller ska man titta på något annat fabrikat? //Perlar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter Sea Star på 64:or eftersom de är godkända för 200-225 hk beroende på årsmodell. Däremot har jag monterat en Bay Star på min förra båt. Var mycket nöjd med den men hade bara 90 hästar och det var inga probz. Har två bekanta som Bay Star på på Optimax 135 och Optimax 150 o det funkar oxå bra, har kört båten med 150.

MEN de där j-vla nylonslangarna som är med i satsen är fantastiskt bångstyriga och om jag monterar en igen blir det med riktiga slangar med färdigpressade kopplingar. Det gör styrningen 1 - 2 000 kr dyrare beroende på slanglängd o det är bara mina 2 ettöringar av myntet för det funkar med nylonslangarna oxå.

När du sen luftar styrningen är det viktigt att du gör det på full slaglängd på cylindern. Inte alla motorer tillåter att cylindern bottnar o då får du luft kvar. O snurra på ratten det fortaste du kan annars blir du inte heller av med luften..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade idag igen och lossade på hatten, för att upptäcka att hatten verkade kunna få en kabelsko ipressad.

Vad tror du om det.

Bild på hatten.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki, det där med slangarna är ju tänkvärt. Får jämföra lite på mässan till veckan.

Tack för dina synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Det är en ljuvlig känsla att ha beställt en ny båt till sommaren! Har själv också gjort det, pengar är till för att omsättas! Det mår Sverige bra av!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja.. Skulle nog kunna funka om man hittar en flatstifts-hona som passar mot den från laddningsregulatorn. Blindpluggen ser ju ut som en riktig kontakt som man pregat in en gul gummiplopp där kabeln ska sitta.. Du får testa o berätt hur det gick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har man lyckats spara ett par spänn, genom att använda hatten som i själva verket är en honkontakt utan kabelsko i.

Så då har vi rett ut det. Kan vara bra för dom som inte vill beställa en orginalkabel.

//BB

post-12925-1394236967,8329_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ett gott klickljud, så är kabeln inkopplad i motorn.

Nu bara en huvudbrytare till som behövs, samt att koppla över alla kablar som går till GPS Stereo mm. till underhållsbatteriet.

//BB

post-12925-1394236967,8868_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbelbatterisystem färdigmonterat, inkopplat och klart.

Nu ska det bara putsas lite, så åker sjösätter vi i slutet av April.

Så gott!!

//BB

post-12925-1394237011,5102_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sista är klart nu innan sjösättning nu på Fredag.smiley

Motorlåset som jag oturligt nog måste ha. fick jag vända och montea på fel håll.

Hydraulstyrningen kolliderade kraftigt mot låset om jag hade monterat det på rätt sätt.

Så nu sitter det lite mer utsatt, men jag hittade en inneslang till en cykel som får fungera som skydd. Har även fyllt hela låshuset med fett.

//BB

post-12925-1394237029,0075_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har möjligen inte en bild på ditt montage?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

64ans propellertråd är låst....? Synd, tyckte det var bra att ha propellerdiskussionen i en separat tråd.. Går den o låsa upp igen.?

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=441476

Råkade hitta en sån här till rätt kurs och kunde såklart inte låta bli o handla smiley

Förmodligen ingen provkörning i höst då båten snart ska torrsättas o nattas för denna säsongen.

post-26269-1394237259,8626_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Vet inte vad som hände i tråden, men syn är det. Vad är det för propp du inhandlat? Min båt är på land! :-(

post-10006909-1394237259,9972_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Mercury Enertia 14 x 19, Kommer förmodligen prestera som en Reliance tror jag men jag har varit väldigt sugen på o testa ändå. Proppen blev ju väldigt hypad när den kom för några år sedan med sin X7-legering men har väl i verkligheten inte visat sej vara riktigt så sensationell.

http://www.mercurymarine.com/propellers/comp/enertia/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Enertia har väldigt stor rake. Väsentligt större än både Reliance och andra mer familjebåtsliknande proppar. Påminner om Johnson/Evinrude Raker i designen.

Jagar man toppfart är den säkert bra, men frågan är hur den fungerar i midrange? När jag körde Raker för några år sen tyckte jag att den var lynnig i lägre farter, släppte för minsta lilla. Båten ormade sig en del också.

Däremot på max var den galet snabb. Den båten toppade 57 knop... Inget försäkringsbolaget hade gillat.\cool\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/shades_smile.gif\ title=\cool\ width=\20\ />

Artikel http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/006785.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån fortåkarpropp är Enertian inte, det säger inte minst pitchområdet på 14-22 tum. Däremot skulle jag bli förvånad om den skulle prestera lika bra i midrange som Tempesten på just min båt men jag skulle bli lika förvånad om den presterade sämre än Reliance.

Det är väl snarare modet/behovet/rönen som lett till bl a ökade rakevinklar, mer skewback och mindre diametrar på nydesignade propar och det gäller både fortåkarproppar och mer normala. Reliance är oxå en nydesignad propp med en modernare bladgeometri liksom BRPs Viper. Deras föregångarna kan ju ses i Black steel, Vengeance och SST och det har ju visat sej att de nyare inte alltid presterar bättre i alla applikationer.

Även på fortåkarproppar kan samma trend ses i skillnaderna mellan Mercurys Tempest Plus och Fury liksom Yamahas Pro Series respektive Vmax. O det är snarare i den här gruppen proppar som Raker och den nyare Raker II hör hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vackert! Har ni tänkt ha kvar era 64:or eller finns tankar på uppgraderingar? Sedan undrar jag om någon tänkt fara på båtmässan i Stockholm? När den nu är? Skulle vara riktigt kul om flera kunde komma och snacka lite Yamarin! :-) Dunkar in en bild till :) Närmast 6420 150 hk Och så min

post-10006909-1394237260,6214_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar va i mars och jag ska definivt åka dit, hade varit jättekul o ses. Nyhetens behag har ju såklart lagt sej men va ska man ha istället..? En 20 fots DC passar perfekt för mej fortfarande så den får hänga med ett tag till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ganska nyligen möjlighet att köpa en 76 dc från 2006 för 399 tsek. Måste erkänna att det lockade.

Men det jag kommer tillbaks till varje gång vi är ute, är hur lagom 64dc är.

För dagsturer inomskärs vill jag påstå att det inte finns någon bättre båt för en liten familj. Enkel smidig, men ändå stabil känsla.

Innan 64dc hade vi en större segelbåt, vilket är något helt annat. Det finns så många delsystem på en sån stor båt att det är mer att likställa med ett mindre boningshus. Elsystem, vatten&avlopp, uppvärmning, kommunikation, pentry med allt det innehåller, seglingsdator, stående&löpande rigg, seglingsutrustning, jollar/dävertar osv, osv.

En daycruiser är ju i princip en liten plastbåt med en motor på, dvs otroligt enkel i sin konstruktion.

Men med de begränsningar det innebär förstås i möjlighet att vara ute längre perioder. Men i ärlighetens namn tror jag inte 76dc är någon bobåt av rang. Då måste man nog upp på större båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...