fanny 0 Postad 9 November , 2011 Hallå igen! Och tackar så mycket för mejlet med mycket bra innehåll från Jarb!! Och jag är mycket intresserad av kontakten som Boat Bruce hade ang. Kapell! Hör gärna av dig. Sedan undrar jag om det är någon som höjt kapellet till ståhöjd? Bild på detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 30 November , 2011 Jaha då har man släckt ytterliggare en punkt på listan ToDo inför sommaren. Förre ägaren hade lyckats knäcka och bryta av en kapellbåge. Bågarna som är gjorda av aluminium och härdade är inte smidiga att rikta kan jag lova. Men efter några timmar så är det helt igen. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 30 November , 2011 Jaha då har man släckt ytterliggare en punkt på listan ToDo inför sommaren. Förre ägaren hade lyckats knäcka och bryta av en kapellbåge. Bågarna som är gjorda av aluminium och härdade är inte smidiga att rikta kan jag lova. Men efter några timmar så är det helt igen. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 1 December , 2011 Skev och avbruten båge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 1 December , 2011 Skarvning pågår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 1 December , 2011 Slutresultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 1 December , 2011 Gott att ha ett garage hemma som båten går in i, så man slipper vara ute och fixa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 1 December , 2011 Nu till nästa väldsproblem!!! Jag ska montera dit en Iphonehållare. Kopplade in luren till stereon och det funkar fantastiskt bra! Mycket bra ljud. Men köper man en bilhållare men sugpropp, så får man väl leta efter luren någonstans bak i självlänsen när det går lite sjö. Är det någon som har moterat dit en bra hållare som funkar? Är inte supersugen på att borra massa hål i gelcoaten heller, vill helst någon av dom befintliga skruvarna, har på bilden bara tryckt dit en hållare på en skruvskalle där jag skulle tänka mig är en bra placering. Nu har jag fö. bara några saker kvar. -Fixera bensintanken, i sidled, samt ändra på konstruktionen av vinkeljärnen som stoppar tanken att glida mot fören. -Montera ett underhållsbatteri, så att jag får ett batteri som anbart används vid start av motorn. Sen är det klart inför sommaren. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 1 December , 2011 Har ända sen jag köpte båten haft mobilerna stående i drickahållaren. Har en Ifån 4 nu och det funkar hyfsat det med så länge sjön inte går alltför hög men då spelar jag ändå inte musik utan mobben åker ner i sitt vattentäta fodral från SSRS.. Ultrabudgetlösning helt utan hål :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 1 December , 2011 Jag ska ha dit något! Jag hade en hållare i förra båten, men den var för 3Gs nu har jag en 4s som är betydligt mer känslig om man tappar den. Som läget är, så är planeringen att köpa en bef. hållare för att sedan modifiera om, så att den klarar sjölivet. Som jag ser det nu har jag 2st möjligheter. Återkommer när jag har tänkt klart. När jag är klar så får du planka min lösning. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tubbs 2 Postad 15 December , 2011 Hej, Ja hade sommaren -11 ny kapell, som har ståhöjd på cirka 180 cm. Jag blev trött med den gamla låga. Jag beställde den från VA-Varuste, som har är original manufacturer. Nu är det mycket mer bekväm att ligga på båten kapellet på. Ochså vid högsta temperaturer är det bra att det kan ändras till suntop. Men på minussidan ryms det inte mer till kapellkaraget helt, utan man måste ta sidbitar av och kasta dom tex. till hyttten. Även då år det lite hårdare att tuffa till karaget. Men i helhet är ny kapell mycket postitivt förändring. Senast ändrad av Tubbs | 15 december 2011 | 21:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tubbs 2 Postad 15 December , 2011 Jaha. Den går inte att attach bilder. Dom är i min sjöbod. Senast ändrad av Tubbs | 15 december 2011 | 21:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 28 Februari , 2012 Då har man bytt ut vinklarna som fixerar tanken. Nu ska det iaf. inte nöta hål i tanken. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 28 Februari , 2012 En kabel ytterliggare dragen för batteri nr: 2 //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 28 Februari , 2012 Såg att det var en vass genomgående skruv som skulle kunna nöta igenom Hydraulstyrningsslangarna, sågade av en bit av den så nu är det eliminerat. Ni som har 64DC och 6420 borde kolla det. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 28 Februari , 2012 Läste i någon tråd på denna site att några 6110 (alltså föregångaren till 6420 och 64DC) hade sjunkit och att orsaken skulle ha varit att svetsen till självlänsen nedanför vredet hade spruckit. Pga frysskador antar jag... men att detta skulle varit åtgärdat till 64:orna med slang istället. På min båt har jag samma lösning som 6110 iaf. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Februari , 2012 Min 2008 har en något annorlunda lösning på självlänsen med en riktig böj istället för svetsat. Skruvarna i slanggenomföringen såg dock likadant ut på min. Typiskt exempel på Yamarins bristfälliga monteringskvalitet.. Har rättat till traktorlass med liknande missar på min.. Verkar som 64:an sjunger på sista versen nu då man släppt nån jubileumsversion med guldstripes till i år. Tror nog 64:an utgått ur programmet till nästa år.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrplasma 6 Postad 29 Februari , 2012 Genom att 65:an och 63:an som är ny för i år kommer förmodligen 64:an läggas ner:-( Senast ändrad av mrplasma | 29 februari 2012 | 06:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 29 Februari , 2012 63:an är för liten, 68:an för stor och 65:an är ful så min 64:a får hänga med ett tag till :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 29 Februari , 2012 Det ligger mycket i detta! 65DC har samma skrov, men invändigt så är den ny. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 29 Februari , 2012 Ja o det är precis där det haltar, 64ans knubbiga skrov med en överdel ala 63 & 68 ser knasigt ut. Som det inte riktigt passar ihop o så förlängningen av badbryggan som sticker ut som två hyllor där bak. Nä snygg är den inte, Yamarin borde börjat med ett blankt papper. Visserligen börjar kanske 64:an se lite omodern ut men designen sitter iaf ihop. Som jag sagt förr mrplasma så gillar jag din bild skarpt. Har tyvärr dåligt med egna åkbilder men en suddig motljusbild kan jag iaf leverera. Vi har sagt många gånger att när det är lite skrynkligt så borde man ut o fota lite hopp o lekbilder men det blir lixom inte av. Nån 64:a ägare som ska till mässan förresten? 10/3 är min dag :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Langemanen 0 Postad 29 Februari , 2012 Har du en en Yamaha F150 på din båt? Jag har läst att det finns möjlighet att montera 2st batterier och motorn har uttag för att ladda 2st batterier, ett förbrukning och ett start batteri, är det något du vet om? //Lange Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fander 0 Postad 29 Februari , 2012 Jag är också intresserad om att koppla in ett batteri till och nyfiken på hur man gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 29 Februari , 2012 Hej! Nope, jag har en F200 på min, men både F200 och F150 är förberedd för ett extra batteri. Det går att beställa en kabel från Yamaha och bara plugga i, men jag drog en egen och kopplar ihop det på annat vis. Precis som du skriver ska jag ha ett start samt ett förbrukningsbatteri. Jag kan säga att man drar inte igång de här motorerna med startsnöre. Så med dubbla batterier så kan man koppla av och alltid veta att man får igång maskinen. Både Jarb och mrplasma här på forumet har dubbla batterier och du kan läsa om det här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=337085 Dom har en hel del att bidra med. Bra att man kan hjälpas åt. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 29 Februari , 2012 Såg i din sjöbod att du också har en 64DC samma årsmodel som min. Jarb här på forumet har hjälpt mig med förbättringspunkter på sånt som är bristfälligt på båtarna. Jag trodde inte heller att det fanns brister på dom här fina dyra båtarna, men det gör det. Tycker att man kan begära mer av en båt som kostar över 500K ny. Dock så är jag otroligt nöjd med min båt och jag ångrar inte köpet eller vill ha något annat. Fixar man detta har man inga problem. Det som jag har gjort akut är att jag har bytt buntbanden som håller kablageröret, ramlar det ner som det gjorde i Jarbs båt, så kan man hålla sig för skratt. Kablagetunneln/röret sitter med 4mm buntband, och hållaren är gjord för 8mm Samt stoppvinklarna för bensintanken som riskerar att nöta hål på tanken. Läs denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=399254&highlight=måndagsexemplar //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fander 0 Postad 29 Februari , 2012 Tack, för denna sammanfattning. Det blir till att kolla lite när det blir dags för sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 29 Februari , 2012 Japp, den inbyggda batteri-isolatorn i Yamaha-snurror från 150 hk är väldans praktisk och eliminerar behovet av externa skiljerelän eller dioder när man installerar ett eller flera extrabatterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 29 Februari , 2012 Mycket skoj med nya aktiva 64-ägare fander! Va har du för maskin på din? Framförallt bör du o alla andra 64-ägare kolla över tanken för det kan bli farligt om det vill sej illa. I tråden BoatBruce länkat till finns en bild hur min tank kilat in sej mellan vinkeljärnen så att de börjat nöta i tanken. Skrämmande när man tänker på vad som kunnat hända med 140 liter soppa på lösen i båten. Konstruktionen är fullkomligt idiotisk och det räcker med att bara lägga mellanlägg mellan tank o bottenstockar så tanken inte kan röra sej så kan det aldrig hända.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Langemanen 0 Postad 29 Februari , 2012 Hej Perfekt! Jag tackar, jag kommer kanske med frågor när projektet drar igång. //Lange Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 29 Februari , 2012 Det jäkligaste med projektet är att få sladden rätt i gummitutan till riggslangen och att dra den genom riggslangen. I övrigt är det ganska rakt fram. Här ser du var sladden ska ligga i genomföringen på en F150 för jag har för mej det är en sån du har..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser