Yammi 0 Postad 12 Maj , 2008 För att förtydliga lite, bilden jag bifogade ovan är inte på min båt eller mitt ankarspel. Den stal jag från Engbos hemsida då jag inte har några egna bilder som visar området jag markerade. Ingen som vet hur det ser ut där bakom och om man kan placera en högtalare där? Lägg gärna upp en bild på ljusanordningen! Funderat på att montera led-ljus runt sittbrunnen men inte riktigt fått tummen ur. Är mycket att montera nu så får ta det pö-om-pö! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 17 Maj , 2008 Nu är ekolodsgivaren (akterspegelsgivare) monterad inombords med Sikaflex - funkar perfekt. Se: http://www.meli.se/y58br/c/d4c2a9fa-95de-41fa-82fa-2c729147c555 Synd att det var lite blåsigt (11 m/s) och regnigt idag, annars hade det nog blivit en tur för att testa ekolodet i 25 knop Tack för alla goda råd. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Maj , 2008 Perfekt. Det kommer att funka ända upp till maxfart skulle jag tro (funkar för mig i alla fall och jag har ekolodsgivaren limmad med Sikaflex exakt där du monterat din fast på andra sidan självlänsröret). PS. Skall du inte sätta på en slangklämma på länspumpens utkast/skrovgenomföring? Fast det kanske inte går att komma åt nu såvida man inte har 2-meters orangutangarmar? Jag hala mig ner baklänges, på rygg, i förvaringsutrymmet under akterbänken en gång men det gör jag inte om för jag höll inte på att ta mig upp igen (är ju ingen ungdom längre...). Tur jag inte har cellskräck för jag blev liggande ett tag där nere och funderade hur jag skulle ta mig upp igen men jag lyckades dra mig upp. /Bo Senast ändrad av bossee | 17 maj 2008 | 20:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 17 Maj , 2008 Jo, såg precis det när jag kollade på korten hemma....fick ju ha med kameran för att ta kort och kolla på displayen dit man inte nådde med huvudet....trots att man var halvägs ner i stuvfacket...blev kramp några gånger i orangutang-armarna Ska nog fixa en klämma där, samtidigt som jag fixar slangen till länspumpen (se bifogad bild)...är inte speciellt imponerad av monteringen från handlarn... //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Maj , 2008 Det är bättre att använda s k spiralslang (heliflexslang), den kan nämligen inte vecka sig som den typ av slang handlaren monterade på din båt. Köpte min spiralslang till länspumpen hos Hjertmans, den heter heliflexslang transp. artnr 4666-25 (25 mm invändig diameter). Den är slät inne i röret som är viktigt. Ser ut så här, se bild. /Bo Senast ändrad av bossee | 17 maj 2008 | 23:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 23 Juni , 2008 Hej Sirba och andra ekolodsmonterare! Även jag skall såklart prova att montera akterspegels givare inombord i min yamarin 59. Hur gjorde ni för att få givaren att sitta horisontellt? Byggde upp med massor av SIKA? Men, jag har en garmin 420s med 500W. GARMIN 525S har 1000W. Tror ni att 500W räcker? Såg att Ulfa har en garmin 178, vad har den för uteffekt? // Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 23 Juni , 2008 Hej, Min ekolodsgivare sitter inte så himla horisontellt, den lutar en del. Tyckte det såg lite konstigt ut när jag hämtade den hos båtfirman (som monterade). Men jag har inte haft några problem funktionsmässigt utan den visar värden som jag känner igen från förra båten (med givaren monterad utomskrovs och horisontellt). Vare sig det är 0,7 meter eller 60 meters djup. Det verkar inte så känsligt vad jag kan förstå. Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 23 Juni , 2008 Hej Pierre! Min 178Ci har följande givare: Tvåfrekvens (50/200 kHz) givare: 500W (RMS), 4000W (peak to peak). Läste på Garmins hemsida :-) Jag byggde upp med en rejäl klump Sikaflex 291, stöttade i sidled med pappbitar så det inte skulle rinna iväg, skruvade sedan ner givaren i geggan så att det inte skulle bli några luftbubblor. Försökta få det i våg så gott det gick. Se bilderna på http://www.meli.se/y58br/c/d4c2a9fa-95de-41fa-82fa-2c729147c555 Testade först med givaren i en påse vatten mot skrovet på monteringsstället så att det funkade. Nu ritar den upp snygga kurvor, även i 36 knop :-D //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 30 Juni , 2008 Någon med 64DC som monterat GPSen till höger om ratten? I sådana fall, var drog ni ned kabeln? Kikade in under styrpanelen, men vad jag kan se är ju innertaket i vägen om man vill dra ned kabeln till vänster en bit fram! Någon som har någon bild att posta? Det börjar bli dags att ge sig ut på vatten man inte kan utan och innan så GPSen måste dit innan helgen :-) Ska förövrigt posta bilder på mitt helkapell och ankarspelslösning så snart jag har dem tillgängliga. Det blev gôrbra! Stereon monteras nog på Onsdag. Sätter den i skrovet bredvid passageraren så får jag plats med en VHF i stereofacket bredvid föraren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeWik 1 Postad 5 Augusti , 2008 Lyfter fram denna underbara tråd - går ju här och fantiserar vilt om en 64DC..... Även om en 68 vore den STORA drömmen - tyckte den var kanon! så tror jag ändå att det är 64:an som är bäst lämpad för våra behov. Förbättringar/montering av kringutrustning/tillbehör som ni satt in? Jag är nyfiken - vill ha en så kompakt båt som möjligt, som är riktigt sjövärdig, och med hyfsad ekonomi - samtidigt som det är möjligt att klara sig ute över en helg för 2 pers. - dvs. toalett, kokplatta, kylbox/kylskåp samt färskvatten. Är inte 64:an perfekt då, så säg?!? Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 5 Augusti , 2008 Har installerat följande på min 08:a; # Ankarspel inklusive fjärrkontroll samt fast panel. Vilken känsla det är att glida in i hamnen, ensam i båten, trycka på knappen och höra det överdimensionerade delta-ankaret med tillhörande 15m kedja gå till botten och sedan snyggt och kontrollerat lägga till. Värt varenda krona! Att det skulle dragga efter att man kört fast det med motorn är otänkbart! Sover tryggt om natten! # Sytt upp ett helkapell som täcker hela båten ända ner mot avbärarlisten. Använder endast originalkapellet i händelse av att det regnar när jag är ute. Behöver inte oroa sig för måsskit och annan otyg! # Monterat en Lowrance LCX 37C (8.4) plotter/ekolod till vänster om ratten # Kopplat ihop plottern med Yamahas nätverk och kan på så vis få upp all motordata direkt i plottern. Denna data får man även i Yamahas instrument, men måste då knappa runt. Bland annat bränsleflödesdatan är ovärderlig. Det har visat sig att det kan skilja mer än 1 dl per sjömil beroende på trim. # Dubbelbatterisystem med tillhörande switch som låter mig välja vilket (eller båda) batteri som ska användas/laddas. # Fixat en plats under mittre stuvfacket att förvara fendrar på under gång. Sågade ut runda hål i väggen som avgränsar utrymmet med tanken lagom stora för att fenderänden precis ska kunna stickas in och fendern därmed få plats i stuvfacket. # Turboswing wakeboardbåge runt motorn. Inget mera trassel med linor och dragblock! Monteras av och på i en handvändning. # Sytt upp tjockare madrasser till ruffen att ha över originaldynorna samt köpt måtanpassade liggunderlag att ha under dynorna i ruffen för att undvika fukt. Originaldynorna tycker jag var för hårda att sova på! # Bytt till Rostfri (högblank) stålpropeller (gjordes redan vid leverans). Propellern ger ett grymt stävlyft! Följande är inhandlat och skulle ha monterats för ett par veckor sedan, men då var det ju värmebölja och inte läge att ta upp båten och köra den till montörn! Får troligen bli ett projekt för hösten. # Coolmatic CD30 kompressorkylskåp. Ska monteras under passagerarstolen. # Sony Marin CDX-HS70MW marinstereo. Ska monteras till vänster om passageraren. Den av Yamarin förberedda platsen är alldeles för grund för denna stereo och jag har tänkt att istället utnyttja det utrymmet till en fast VHF. # 6 stycken Infinity 6902M (6 x9), 300 Watt, högtalare.Monterar en bredvid föraren respektive passageraren, 2 stycken i stuvfacken men har problem var jag ska placera de sista 2. Till nästa sommar ska jag sätta en teakplatta på förarens fotstöd. Varför har Yamarin inte det från början? Det ser billigt ut att ha teak i hela båten, men inte på fotstödet! Vad jag sedan saknar är en VHF, mer kan jag inte komma på. Men om alla skriver demodifieringar/installationer som genomförts så lär det dyka upp något man definitivt måste ha :-) Är det någon som monterat ledljus i sittbrunnen? Erfarenheter? Bilder? Senast ändrad av Yammi | 06 augusti 2008 | 00:00 Senast ändrad av Yammi | 06 augusti 2008 | 12:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 6 Augusti , 2008 FOTON - beskrivningar - och tips/råd och ideér - mera sånt - tack. :-) Vet att en del tycker att det är besvärligt att lägga in bilder och göra ett fotoalbum - men det är INTE svårt - tar en stund bara. Vet att många har fina BILDER och tips om hur förändra och förbättra sin Yamarin och hoppas nu att fler lägger upp bilder som vi ALLA kan ta del av. Så här står det i anvisningarna för hur man lägger upp bilder - ta dig tid att läsa igenom och sen FOTA och lägg upp bilder och skriv sen här att ni gjort det och visa er fina båt med härliga lösningar på allt ifrån måsar till förvaring av fendrar mm. En lite reseberättelse från sommarens övningar och prövningar kan också glädja många. Skapa/Redigera Fotoalbum På maringuiden.se kan du enkelt lägga upp dina fotoalbum helt gratis! Du skriver helt enkelt in en rubrik i Skapa fotoalbum rutan till vänster. Efter det är det enkelt att välja vilka bilder du vill ladda upp från din dator. Du kan även lösenordskydda fotoalbum om du endast vill dela dem med dina vänner. 1.Väljer du avancerad bilduppladdning kan du lättare välja flera bilder du vill ladda upp, samt att du kan ladda upp alla bilder på en gång. Detta kräver dock att du har Java installerat på din dator. 2. Väljer du enkel bilduppladdning, så går det att ladda upp 9 bilder i taget. Detta alternativ fungerar bäst om du har en långsam uppkoppling (modem). Storleken på varje enskild bild får vara högst 1MB. Bilderna skalas om så det är onödigt att använda större bildstorlek. Begränsat erbjudande: Tillsvidare kan du lägga upp 1 fotoalbum med 27 bilder. (Du kan ändra och ta bort hur mycket du vill) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 11 Augusti , 2008 Hej alla 64-ägare Efter att ha vägt fördelar mot nackdelar med olika DC's i sexmetersklassen har vi nu åtminstone kommit fram till att Yamarin 64DC är den ultimata kompromissen för vår del. Så då kommer ju nästa delikata lilla dilemma, vad ska man ha för motor? F115 går bort så valet står mellan F150 och F200. Hade motorerna vägt lika mycket hade det helt klart blivit en 200 men nu är ju den runt 60 kg tyngre än 150an. Ni som har 150 hästar saknar ni någon gång effekt och ni som har 200 lider båten mycket av de extra kilona där bak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 11 Augusti , 2008 JA! Jag saknar ibland lite mer effekt - vänner å bekanta kör ifrån mig. :-( Båten funkar kanon med 150 hk 4t - inga problem upp i planing även med 5 pers ombord - men - jag skulle idag välja 200 hk om jag hade valmöjligheten. Om man tror/tycker att den kan ev bli baktung så kan man ju: 1 - köra med halv tank :-) 2 - sätta på trimplan av nåt slag. Enda nackdelen kan väl vara försäkringsbiten - lite dyrare tror jag. Lycka till med planer å funderingar inför båtköpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 11 Augusti , 2008 Hej! 150hk räcker alldeles utmärkt, passar båten perfekt. Men ärligt talat hade jag gärna haft 200hk eller kanske ännu mer på akterspegeln, hade inte haft något emot att få lite högre toppfart. Angående vikten tror jag knappast det blir några problem och som Patric säger finns det ju alltid trimplan om man tycker det behövs. Vad jag menar är att om jag skulle köpa min båt idag hade jag seriöst övervägt större motor, har ju blivit ännu intressantare nu när Svenska Sjö har höjt hastighetsgränsen till 45 knop. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 11 Augusti , 2008 Tackar för svaren! Tyvärr kommer jag inte att få möjlighet att köra en med F200 innan jag bestämmer mej. Med F150 känns den tillräckligt rapp för min del åtminstone så länge den är lätt lastad. Har tidigare haft en båt med för tung motor och jag gillar inte när båten inte är i balans, den var i princip okörbar under 30 knop när man hade folk i soffan bak. Har nån kört en 64:a med F200? Kollar man på utannonserade 64:or på norska blocket finn.no så har hälften F150 och hälften F200 medan det i Sverige är uteslutande 150:or. Min handlare har inte ens sålt nån med 200 nån gång.. Det är svårt det här.. Är ju en rätt stor skvätt pengar i skillnad oxå då 200:an är en V6 medan 150:an är en fyra.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeWik 1 Postad 12 Augusti , 2008 Jag var och tittade på en 64DC hos min närmaste Yamarinhandlare i lördags.... Han hade en demo hemma, med F150, men mekanikern som var där tyckte defnitivt att jag skulle överväga en 200hk om det blir affär..... Hur ska jag få råd då?! Vill ju inte ha ett ekipage som är undermotoriserat, men som tidigare noterats - på svenska Blocket är ju i stort sett ALLA 64DC med F150. Så kan det vara fel egentligen? Vi kommer väl oftast åka 2-4 pers, och då måste väl ändå 150hk vara tillräckligt? Ni som har det idag - kör ni med trimplan, eller funkar det bara bra ändå? Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 12 Augusti , 2008 Hej! Jag har inte trimplan och jag har aldrig upplevt att jag saknar det heller. Som jag sa tidigare är 150hk helt perfekt, enda anledningen att jag skulle vilja ha större motor är toppfart. Med 150hk är båten tillräckligt snabb upp i plan och jag har aldrig upplevt att det saknas kraft. Vi har som mest varit 5 vuxna när jag kört och det fungerade bra, till helgen kommer vi vara 7 vuxna som åker till Danmark så jag återkommer med hur det fungerade. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 16 Augusti , 2008 Hej! Idag var vi 7 vuxna killar med gissningsvis 80kg medelvikt, detta fungerade bra. Visst var det lite segt upp i planing men upp kom vi ganska snabbt. Vi satt 5 i U-soffan och 2 i de främre stolarna. Samanfattningsvis aå räcker 150hk utmärkt i alla tänkbara läge, men vill man hänga på 200hk ( 60kg) kan jag inte se att vikten skulle bli något som helst problem. Hoppas jag varit till någon hjälp för er som funderar över vilken motor ni skall välja. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 17 Augusti , 2008 Hej, upplevde samma sak som du då jag fick min 59:a den 2/5, så kul :-). Har kört ca 40 tim nu, både i Mälaren (Uppsala) och en weekendtur till Sandhamn med övernattningar, allt har fungerat som det ska och är helnöjd. Saknar bara en kyl, kan iofs använda lös box till cigguttaget men det kan ju dra ur batteriet över natten (har jag hört) sen är det inte så kul med en lös box heller. Så jag börjar snegla uppåt dvs en 64:a kanske, har du kyl i din? Var är den monterad, man kan kanske placera den under u-soffan i ett av utrymmena där, är det så? Jag vill inte ha kök, toa, disk mm det kan jag fixa på land men kyl vill jag ha. Vad har du för erfarenhet av det? Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 17 Augusti , 2008 Hej! Kul att du också är nöjd med din Yamarin. Jag har inte någon kyl monterad men jag håller med om att det inte skulle varit så dumt. Hör med PatricS eller Tubbs, jag tror de är dem med mest extrautrustning så de har kanske något tips. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 17 Augusti , 2008 Hej, lusläste inläggen tidigare och hittade en del tips där. Tack för svar! Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 25 Augusti , 2008 Nu kan jag säga som du Marty - Äntligen beställd! Leverans på fredag. Det blev en 150:a i alla fall. Tröstar mej med att 200:an är för dyr, för tung och för stor (min 150:a råkade hänga intill en 250, som har samma chassi och block som 200:an, och j-vlar vad stor den var) men de gånger jag har handtaget i botten kommer jag säkert oxå att vilja ha 50 kusar till.. Minst.. Tack för alla svaren om motorstyrka, speciellt att inte ens 7 vuxna ställer till problem gör mej ändå trygg i valet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeWik 1 Postad 26 Augusti , 2008 Grattis jarb!!! Faan, vad sotis jag blir..... Men samtidigt går det ju inte att undvika att glädjas med dig! Personligen har jag varit drabbad av kronisk otur andra hälften av sommaren, så det känns just nu som att lädret tagit för mycket stryk för att det ska bli ett uppbyte till nästa sommar.... Men hoppet är ju det man lever på - så fortsätt skriv i bl.a. den här tråden, så jag vet vad som väntar! Jag vill oxå bli med Yamarin! Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 26 Augusti , 2008 Grattis Jarb!!! Hoppas på en fin sensommar/höst så du får använda båten mycket. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tubbs 2 Postad 26 Augusti , 2008 Hej alla, Ni som har LAN mätare på sina båtar, på vilken hastighet är båten snålast? I mitt sommartur gjorde jag 587 sjömil med 523 liter, Helsingfors- Stockholm - Helsingfors, genomsnittlig förbrukning var 0,89l/mil. Och vädret var inte alltid optimal. Var båda gånger minsta båten på Ålandshav Jag ofta tycker på att ligga i runt 18 knop, men är det mer ekonomisk att köra till exempel 22 eller 27 knop (med F150) så att båten blir mer up ur vattnet? MVH Tubbs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Augusti , 2008 Tubbs, Kolla in Yamaha körfakta med Yamarin 64 DC och Yamaha F150 vid olika varvtal och farter så ser du ungefär när den går mest ekonomiskt.http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/koerfakta/ (länst ner har du PDF filer) Verkar vara vid ca 25 knop lite beroende på lasten. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tubbs 2 Postad 27 Augusti , 2008 Hej, Tack Bo, jag var inte medveten om ny version av Körfakta. Enligt mina erfarenhet drar båten inte så mycket som sagt i Yamaha Körfakta. Och för någon ursak har de inte orkat mätta förbrukning vid hela rpm området. I vi båtägarens DC test från 2006 var siffrorna ganska annorlunda, lägsta förbrukning vid planingsfarter 0,78l/nm, om jag minns rätt. Har någon med LAn mätare fått samma förbrukningar som i Körfakta? Tubbs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeWik 1 Postad 27 Augusti , 2008 Intressant läsning i Yamahas körfakta - hur väl stämmer den data som anges? Tycker det var anmärkningsvärt liten skillnad, både i fart och förbrukning, mellan 64/68DC med F150.... 68:an är ju klart en drömbåt med den fina planeringen av inredningen, och är det inte större skillnad med 150:an? Jaa, då är det väl tveklöst 68:an som lockar mest! Någon som kan bidra med erfarenheter? Alltså av en 68DC med en F150? Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 27 Augusti , 2008 Med min 6420 från -05 med 150 hk 4t så ligger jag på en förbrukning på mellan 0,9 till 1 liter - beroende på hur jag kört. Kör en del med nästan fullgas på vissa transportsträckor och då drar det ju en hel del. Läste nån stans att man kom billigare undan - dvs tog mindre bensin med en 200 hk 4t därbak - försökte övertyga hustru om ett byte till 200 - men - NEJ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser