Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Skogstomten

Bromsad trailer Bålstasläpet eller Fogelsta?

Rekommendera Poster

Ska ha en bromsad båttrailer till min Yamarin 59Ht 5,91 lång och ca 950kg otankad. Vill helst inte ha onödigt lång släp eftersom uppställningsplatsen på garageuppfarten är ganska trång. Har E-kort och tillräcklig dragvikt på bilen så det är inget problem.

Har kollat på Bålsta REG 1350E med vagga och 990kg lastvikt slutar på ca 34 000 med lås och gångbord, Smart vagga på papperet men hur är den egentligen? Har den någon praktisk betydelse? Kunde få den specialbyggd med 1500 axel för högre lastvikt men då steg priset flera tusenlappar. En REG 1500E tycker jag börjar bli aningens lång.

Andra alternativet är en Fogelsta 1508 med dubbla självjusterande små vaggor och ca 1100 kg. Har fått ett superpris på 30 000 med lås och gångbord. 1508 går enligt Fogelsta själva att regga om i efterhand till 1450 eller 1400 om man ska sälja den till någon som ej har E-kort. (Jag vet att det finns ett förslag på att höja tågvikten till 4250 för bil med släp men det kan tidigast komma att gälla år 2012 tydligen så det dröjer)

Har idag en Fogelsta 1108 som jag är nöjd med men vaggan lockar på Bålstasläpen även om kvalitetsintrycket är aningens lägre på Bålstasläpet när jag kollat och jämfört dom lite mer i detalj.

Vad ska man välj?  Vilket har bättre andrahandsvärde? Har ni någon erfarenhet av dessa båtsläp eller motsvarande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett Bålstasläp av den sorten du talar om, för ett tag sedan. De där vippande bakhjulen var långt smartare än jag kunde föreställa mig. Det gjorde att man aldrig behövde köra ner med hjullagren under vatten, med allt vad det innebär. Vet att alla nya släp tydligen har helkapslade lager, men där sitter ju även bromsarna. Har bara goda erfarenheter..

Senast ändrad av Reine | 08 maj 2007 | 18:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, har en Bålstasläpet 1350. Vaggan och de självjusterande och överdimensionerade rullarna och stödhjulen gör isättning/upptag enkel även om man är ensam. Jag kan inte jämföra med någon annan men vet att Bålstasläpet funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har Bålstasläpet REG 1350 (maxlast var då när jag köpte den ny 2003 lite mer än idag, nämligen 1030 kg).

Då, 2003, hade den ej löstagbar ljusramp som den har idag.

Har funkat bra i 4 säsonger.

Enkel att handha själv vid rampen både när båten skall i och upp.

Har gångbräda på min - rekommenderas. Dock bör man svetsa på en stödklack på undersidan i främre delen annars är den lite vek i framdelen.

De små gummihjulen finns numera i solid variant och det skulle jag nog välja så slipper man pumpa dem emellanåt.

Har AL-KO safety kullås.

Köpte även till ett kraftigare stödhjul avsedd för boggie trailer.

Har funkat bra alltihop tycker jag.

Inget fel på kvaliteten vad jag märkt i alla fall.

Nedan finns några bilder på min trailer.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 08 maj 2007 | 23:02

post-1495-1394235047,9374_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stödklacken under gångbrädan som jag låtit svetsa dit.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 08 maj 2007 | 23:04

post-1495-1394235048,072_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Fogelsta 1508 och den funkar kanon. Inga problem att vara själv heller. Verkar som du blir nöjd oavsätt. Men dock klarar du ju mer vikt på Fogelstan så är det samma pengar är det väl lika bra att ta den som klarar mest om du i framtiden skulle bli sugen på en något större båt? Dessutom kommer du ju redan nu att köra med överlast på Bålsta varianten om du inte byter axel. Ingen större risk att de kollar dock men ändå onödigt känns det som.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har iof sig en mindre trailer från bålsta släpet än du tänkt dig men den e väldigt lätt å smidig å både ta upp å lägg i båten med på egen hand. Just på grund av vaggan i bak. samt att man slipper backa ner hjulen så långt ner i vattnet som nån mer skrev. Kvaliten tror jag inte du behöver bekymra dig om. Känner folk som haft sina släp i rätt många år utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...