Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
MANNEN666666

hjälp min johnson 90hk stannar inte när jag vrider tillbaka nyckeln

Rekommendera Poster

har bytt reglage till ett mycke nyare, eftersom att snabbkontakterna inte passade så klippte jag och skarvade på dom gamla med motsvarande färg.

startade upp båten och allt verkar fungera... förutom död mans greppet plus att den fortsätter att tuffa på när jag vrider av tändningen.

hur kopplar man in dödaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Principen (så vitt jag begriper) för en generell stopfunktion på bensinare är enkel:

antingen bryter man bort spänningsförsörjningen till någon vital del typ tändspolen (tändningslåset) och/eller så kortsluter man exempelvis brytarspets(arna) eller dess motsvarighet (dödmansgreppet).

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=95707

bara du vet hur ditt nya reglage är kopplat..min kristallkula är på reparation så jag har inte kunnat läsa ditt reglage:s elschema 9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förmodligen har inte det nya tändningslåset funktionen som jordar den  kabeln till tändboxen som gör att motorn stannar...

Oftast är det den gulsvarta kabeln som ska jordas när man vrider av tändningen...Det är även den som är kopplad till dödmansgrepp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

va nere och provade idag

det hjälper inte att jorda den gulsvarta kabeln

var ute och provade en sväng efter haveriet båten går hur fort som och fint som helst,

drar av gasen för att stanna till en kort sväng märker att det inte går att lägga ur växel, sliter ur växeln vad händer då.... jo motorjäveln rusar alltså upp på fullvarv.

fick en smula panik då det inte går att döda motorn.

sliter ur bensin slangen och bak och av med kåpan, i panik sliter jag av tändkablarna en efter en tappar den sista i vattnet då jag fick en sån j-vla stöt

motorn dör naturligtvis till sist.

detta händer mitt ute på sommen, med endast en skiftnyckel i verktygslådan skruvar jag av luftburken å vad sitter inte där i ett av spjällen, jo en bult till förgasarna som uppenbarligen vibrerat loss, bort med den och starta upp en aning skakis. jodå nu funkar allt som innan.

ja nästan den går ju bara på 3 burkar.

ska INTE åka mer båt IDAG

hursom helst har fortfarande inte löst dödar problemet så om någon mer har några tips så är jag tacksam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tog en kabel från minus polen till gulsvart kabel på motorn

har jag gjort rätt ????

den stannar inte ändå

jag och min ekonomi börjar ångra detta båt köp

post-25093-1394235049,7511_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, den ska stanna då???Mysko...

Har markerat tre andra ställen som kanske kan döda motorn...

Vad händer om inte pp har jord?

Det kan vara så att den får ström från statorn via kabel E, vad händer om du lossar den?

Du kan oxå prova att jorda kabeln till temp switcharna... 

post-10091-1394235050,3391_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har nu hittat felet.

det var en koppling som hade delat på sig

och mycket riktigt det var en svart gul sladd

tack så mycket för hjälpen alla ni som kan nåt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...