lobbe92 0 Postad 8 Maj , 2007 Hej vi har skaffat ny jätte fin båt men jag har ett lite problem jag får inte köra den ensam (jag är för liten) och jag undrar om det finns något gashandtag med en sorts spärr så att man inte kan ge full gas utan en speciell nyckel som föräldrarna då kanske har . eller fins det något annat sätt PS Den nya båten är en HR 510 med 90 hk alltså ganska stor förut hade vi en liten plast eka med en lätt trimmad 15 hästare Senast ändrad av lobbe92 | 08 maj 2007 | 13:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 8 Maj , 2007 Kanske lättare att lösa det med en elektronisk varvtalsregulator med nyckelbrytare på motorkåpan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lobbe92 0 Postad 8 Maj , 2007 okej men vad menas med det ? att jag har en spärr på motorn eller en var tals räknaren som inte till låter motorn att ine gå över ett vist var tal ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 8 Maj , 2007 Det handlar om att bygga förtroende. Lova på heder och samvete att du inte kommer att köra fortare än vad du har lov till. Ta den diskussion om moral och förtroende som kommer att uppstå. Gör klart på alla sätt att du förstått vad heder och samvete innebär. Dina föräldrar skall gå med på det för att ge dig en chans att visa att du kan hålla vad du lovar. Så bygger du förtroende och får köra fortare nästa sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury-200 0 Postad 8 Maj , 2007 Jag antar att du är född 92, jag är lika gammal som du har kört båt i hela mitt liv. Jag får köra vår stora båt med 115 hk. Annars har jag en vator 12 med en 20 hästare. Hur mycket båt har du kört? Prata med dina föräldrar och ta med dem och visa vad du kan. Eller så ta skärgårdsskepparen (förarbevis) då får du nog ett bra förtrende Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 8 Maj , 2007 Det finns flera typer av varvtalsbegränsare, och att hitta rätt i den jungeln kan vara trixit. Men det går om man vill.. Det är ganska många som har det på sina epa traktorer för att när polisen ska kolla hur fort den går så begränsar den hastigheten till det lagliga.. Jag håller oxå med dom andra inläggen med det där att skapa ett förtroende från föräldrarna, det är trevligare och framför allt enklare. Ska man koppla in elektronik så ska man veta vad man gör, annars kan det bli riktigt dyrt (slår man ut elektroniken i båtmotorn kan det kosta flera tusen) Dessutom kan tekniken strula, och det vill man inte på sjön... Om man nu ändå vill begränsa, är det bättre att tex fälla ner en spärr som gör att man inte kan skjuta fram reglaget fullt. typ en låsbygel med hänglås på ena sidan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lobbe92 0 Postad 8 Maj , 2007 var kan man ta skärgårds skäpparen då ?har funderat på det men har inte blivit av .. jag har skört ganska mycket båt var nog den som använde båten mest i vår sjö . det ärn nog inte så att dom inte litar på mig men det fins ganska mycket grund i vår sjö och digetala sjökort finns inte över vårat område . men jag får väl visa dom vad jag går för men det senaste altenativet var ganska smart ska nog testa det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 8 Maj , 2007 Om du nu prompt skall ha en teknisk lösning på dina föräldrars brist på förtroende för dig så kanske du kan koppla tändningen till t.ex. ratten. Ju fortare du kör desto mer ström får du genom kroppen. Borde hålla dig lugn. Om du inte lär dig styra med fötterna förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 Maj , 2007 Njaaaae..... Det finns ju gummihandskar att komma runt såna lösningar med Bäst är nog helt enkelt att i smyg göra en uppsättning extranycklar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser