Fram25 0 Postad 7 Maj , 2007 Hej! Har en 25 fots snipa i Vänern,bor i Skåne. Har svårt att motivera mig att plocka ner båten till Öresund. Hur är det att ha båt här nere? Tar tacksamt emot för och nackdelar. Tack så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 8 Maj , 2007 Öresund är fantastiskt! Ta en tur för att pilka torsk, sill eller makrill. Ankra upp utanför Ven och njut av utsikten. Åk över till några av de pitoreska danska hamnarna och övernatta (bunkra upp med lite gott att dricka samtidigt). Ta en helg i Köpenhamn. mm mm. MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 8 Maj , 2007 Har själv genomlevt 5 sommrar i Stockholms skärgård efter ett helt båtliv i Öresund. Saknar alla Danska hamnar och längtar tillbaka. Det är fantastiskt att ha båt i Öresund !! Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 8 Maj , 2007 Öresund är toppen för båt. Massor med mysiga danska hamnar inom en dryg timmes avstånd. Bäst är Sundby mellan Dragör och Lynetten men också Flakfort är en pärla. Nivå, Snekkersten, Helsingör - blir lyrisk när jag tänker på at nu är det dags. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 8 Maj , 2007 Hmm, hur intresserad är du av att ligga i en gästhamn?Har du båt i Vänern så antar jag att det mer är naturhamnarna som lockar (vilket åtminstone gäller för min egen del). En egen liten ö att gå intill med kala klippor eller någon sandstrand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 8 Maj , 2007 Njaaaa - det har förstås Öresund svårt att erbjuda Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 9 Maj , 2007 NJaaaa.....alltså......Öresund har sina sidor. Eller sida, den danska. På svenska sidan rekommenderar jag att gå in i Landskrona gamla segelbåtshamn vid vattentornet. Perfekt. Men annars är det att segla hamn till hamn som gäller. Ingenstans att ta lä bakom en holme och de tar sk..t mycket betalt även fast man bara vill ligga stilla och inte använder någonting av faciliteterna. Sedan är vindarna och vågorna tråkiga och det kan vara så strömt som 5 knop så man seglar i full fart och kommer inte ur fläcken. Hallands väderö är OK och segla upp till Skallekroken på andra sidan Laholmsbukten men se upp för inseglingsrännan, det är grunt och stora stenar. Men det är värt det.Är vädret tjänligt så runda Kullaberg halvön och ro iland in till Nimis, absolut sevärt och käka middag sen på Arild.Som sagt, inga öar och strömt och jobbigt att segla och dyra hamnar. Men DEJLIGT på danska sida och att skaffa extra flytande barlast kan ju vara en orsak att segla för många.Smaken är som....Hälsningar,KalmanPS Jo jag har seglat där en del och åkt motorbåt åsså....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 8 Mars , 2008 Låter härligt Ska själv ha min båt i Öresund. Å denna läsning gör mig ännu mer sugen.. Har ni fler tips omkring Öresund/Ven så bara skriv för det är snart sjösättning Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 9 Postad 8 Mars , 2008 Hej! Svenska sidan är ju som många säger lite halvtrist, men det finns undantag. Vi brukar ankra upp utanför sandbergen mellan Sundvik och Borstahusen där är helt perfekt sandbotten, ta det bara försiktigt när du går in det finns mycket sten på vägen. Ven är helt klart en favorit och vakrast är nog kyrkbackens hamn, tyvärr ofta fullsatt. På Ven är det helt underbart att bara vandra runt eller kanske hyra en cykel. Den Danska sidan är mycket trevlig, Rungstedt är en hamn som har allt som behövs (god mat och fina båtar). Eller varför inte Tårbäcks hamn som ligger på gångavstång från Bakken. Hör gärna av dig om du vill ha fler tips. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 9 Mars , 2008 Glöm inte dragör och min personliga favorit, Hellerup. På söndagsmorgnar brukar jag och frugan åka in till nyhavn och käka en stabil frukost. 99 dkk med ägg, bacon och allt annat du behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 14 Mars , 2008 Härligt.... dessa ställen ska testas. Har ni flera tips så bara ös på För snart e solen å semestern här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
syd- 33 Postad 24 Maj , 2014 Väcker liv i en gammal tråd, vår familj kommer att flytta ner vår båt till Skälderviken för en säsong och tar tacksamt emot tips om saker som är värda att uppleva här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
syd- 33 Postad 31 Maj , 2014 Verkar vara döda havet i Skälderviken ingen som hänger här på guiden som har erfarenhet från Skälderviken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser