ljud 7 Postad 7 Maj , 2007 Har precis fått hem en ny plotter (Garmins 420) och vill sätta mig in i funktioner osv. Nån som kan tipsa om en billig adapter som gör om 230v till 12v? Eller hur gör man? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 Maj , 2007 129 kronor! http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/38/38-113.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 7 Maj , 2007 Tackar! Har den cigg-uttag, tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 7 Maj , 2007 Jag köpte en sådan här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=10569389 Fungerar utmärkt. Köp bara till en cigg-kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 8 Maj , 2007 Vad tror ni om den här? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=256936 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 8 Maj , 2007 Funkar säkert jättebra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 8 Maj , 2007 Det är inte säkert att strömstyrkan (1 A) räcker för att driva plottern. Du ska nog upp på minst 2 A. Jag har en Garmin 520 och jag räknade ut att jag behöver ca 1,5 A för att driva enheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 8 Maj , 2007 Jag kontrollerade faktiskt strömförbrukningen i manualen (http://www8.garmin.com/manuals/GPSMAP420_SVOwnersManual.pdf) innan jag gav råd om lämpligt aggregat. Effektförbrukning: 15 Watt max vid 13,8 VDC Säkring: AGC/3AG - 3 Amp 15 Watt/13,8 Volt = 1,08 Ampere 15 Watt/12,0 Volt = 1,25 Ampere Det KAN gå med ett max 1A-aggregat, men att köra ett såpass dyrt instrument på marginalen till vad aggregatet klarar för att eventuellt tjäna typ 50 kronor..tycker inte jag är värt besparingen. Ciggplugg, vad ska du med det till, det sitter väl ingen sån på kabelstammen till plottern ? Senast ändrad av Gunnar_ | 08 maj 2007 | 21:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 11 Maj , 2007 Gunnar du har alldeles rätt! Jag har visserligen redan provat med nätadaptern på 1A, det funkade ok. Vad kan hända, kan man sabba plottern eller är det adaptern so ryker? Har, som ni märker, dålig koll på såna här grejer och hur dom funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 21 Maj , 2007 Har oxå en ny plotter (Garmin 292) och undrar hur man går tillväga om man vill lägga ut waypoints etc hemma. Jag har heller ingen adapter än. Köper man en adapter och sen kopplar plottern på denna? Som ni märker är detta inte mitt område heller :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 21 Maj , 2007 Tror många sitter o planerar sin resa på sin hemdator och sen exporterar sina waypoints till sin plotter. Går om man kör bluechart på cd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 21 Maj , 2007 Risken för att plottern ska skadas av undermåligt nätaggregat är nog mikroskopisk. En plotter klarar väldigt stora spänningsvariationer (GpsMap 420 klarar enligt spec från 10 till 35 volt) och är faktisktm designade för att köras från dålig strömkälla. Risken att det undermåliga billiga nätaggregatet ska packa in och dö med en stickande lukt är dock enligt min mening relativt stor (här hemma luktar det ofta bränd billig elektronik..). Nätaggregat är ju numera så billiga att det inte finns någon vettig anledning att snåla, så köp ett som med god marginal överstiger strömförbrukningen på plottern så slipper du både att känna lukten av överhettade komponenter och vara utan möjligheten att faktiskt göra det som var avsikten, nämligen använda grejorna. Och som svar till PederGbg: ja, man kopplar in sin plotter på nätaggregatet precis som om det var batteriet i båten, plus-plus, minus-minus och sen kan man lära känna sin plotter i trygg hem-miljö, no boat required Senast ändrad av Gunnar_ | 21 maj 2007 | 22:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 28 Maj , 2007 Ok. Då borde denna fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 28 Maj , 2007 Jag bytte ut den förstköpta på Clas Ohlson till en på 5A, den kostade 295:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 28 Maj , 2007 Aha. Vad kostar en orginal garmin ac-adapter tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 26 Januari , 2013 Bumpar som det så fint heter i internet världen..) Alla länkar är oaktuella, vart finner jag ett bra och billigt nätaggregat? Har kollat Jula, Biltema och Claes Olsons hemsidor.. Vore fint att kunna ruttplanera lite med Garmin 721an.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 26 Januari , 2013 Verkar vara mycket olika namn på denna.. Funkar den här? Om man kapar kablarna och kopplar ihop med plottern? http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromforsorjning/Natadapter/Natadapter-38116/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 26 Januari , 2013 Köpte ovannämnda på biltema idag. 199kr. Fungerar utmärkt med ciggadapter. Annars går det att löda dit ett kontaktdon man vill ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 27 Januari , 2013 Det brukar sitta nätagregat i alla datorer. Grabben bytte ut sitt som ger 100W så det borde räcka för mig. Det gör om 220V till 12 Volt likspänning. Kanske värt att ta tillvara före skrot på gammal dator? Undrar hur pass bra det funkar, möjligen kan spänningen vara väl låg, min GPS brukar klaga på låg spänning redan vid 12,2 V. Likspänningen kanske hackar så att det stör instrumentet. men troligen inte. Vore värt att prova som alternativ till att släpa in ett tungt batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Januari , 2013 Det fungerar utmärkt men men de lämnar också 5V mm så man får kolla hur mycket 12V de ger. Många instrument kan drivas på både 12 och 24V, då kan man ta en laptopladdare som oftast ger 15-19V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 27 Januari , 2013 På snart grå forntid. Så hade jag ett jobb där jag lagade elektronik till främst datorer. Mitten på nittiotalet så var det fortfarande lönsamt... En powersupply till en PC är av typen swtchade nätaggregat. Slår man på dem utan att ha någon som helst belastning. Risekerar man att bränna aggregatet. Inget farligt, kan dock börja röka och lukta gott? Man brukar också behöva bygla mellan två stift för att de ska snurra igång. Kommer inte ihåg helt klart hr, när och var. Det har säkert hänt lite på 15 år...Får man hoppas! Annars borde det gå utmärkt att använda som matning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 Januari , 2013 Det är vanligt i hobbyvärlden att man använder datoragg för att driva laddare (som oftast är 12 volt för att kunna köras på fältet från bilbatterier) till accar. Då krävs ofta upp till 5 A eller mer. Här är en video som beskriver hur man gör: (Jag har inte kollat på hela videon, men se den som en vägledning till att söka vidare efter information om hur man gör ifall den inte är något bra.) Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 28 Januari , 2013 Annars har väl dom flesta en låda full med batterieliminatorer från diverse elektronisk utrustning som man kastat för länge sedan. Nästan alla är på 12 V, så hitta någon som levererar tillräckligt med likström och klipp bort anslutningen på lågspänningssidan (som brukar vara någon slags rundkontakt. Vipps så har du en + och - sladd i din hand, koppla in i plottern och kör. (Var verkligen noga med att du kopplar rätt pol till rätt ingång på plottern, gäller förvisso vilken adapter du än väljer) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 Januari , 2013 Det svåra där är att hitta en som ger tillräckligt med ström. Det är inte så vanligt med strömstyrkor över 1 A på vanliga batterieliminatorer så det gäller att läsa noga på specifikationsetiketten så inte den redan nämna doften sprider sig i rummet. Jag hittar inte sidan som jag använde mig av för att bygga min 12 V-agg men jag hittade en annan: http://www.wikihow.com/Convert-a-Computer-ATX-Power-Supply-to-a-Lab-Power-Supply Den är lite mer avancerad eftersom den beskriver hur man kan få ut många fler spänningar utöver 12 V men den kan kanske vara intressant för någon som gillar elektronik och lödning. Och som med filmen jag länkade till kan den ge ideér om hur man ska söka vidare. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Januari , 2013 Enklast och billigast: http://www.ebay.com/itm/EU-Power-Adapter-For-Amplifier-110V-220V-AC-To-12V-DC-2A-/271124563214?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item3f2048850e&_uhb=1 12V 2A, kostar 50 kr och kommer hem i brevlådan efter ca 2 veckor. En Garmin 721 accepterar fö 10 - 32V Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 28 Januari , 2013 Den på biltema ligger på 5A, är det att föredra? Kan gärna betala lite extra, bara jag inte bränner plottern.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 29 Januari , 2013 Förrförra året skulle jag köra min 525:a med en batterieliminator, troligen hade jag otur, men det resulterade i en ny 526:a i stället. Nu mer kör jag med ett litet mopedbatteri inkopplat också, som spänningsdämpare. Hasse_O skriver att hans plotter larmar redan vid 12,2V. Det tror jag är spänningsövervakningsfunktionen som är till för att man inte ska tömma batterierna och inte plottern som klagar på för låg spänning för egen del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S340 0 Postad 29 Januari , 2013 Jag använder min Ctek laddare som har en supply funktion. Pålitiligt, tillräckligt med ström och funkar utmärkt till ändamålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser