Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
tholakers

Gul ljus olja= vatten i oljan???

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt en båt med en 40hk Yamaha, när jag skulle byta oljan i växelhuset var den ljus eller rättare sagt gul, är detta ett tecken på att det har kommit in vatten??

Vad kan man göra åt detta? har ägt båten i 2dagar så just nu är man inte glad om det är fel på den, motorn gick perfekt när vi körde i tunna ca 30 min, skulle givetvis kontrollerat oljan men det är ett misstag jag säkert inte kan göra någonting åt.

Säljaren är privat och känner inte till att dxet skulle kunna har kommit in vatten där.

Vore tacksam för råd.

Mvh thomas

post-2339-1394235047,3219_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att direkt avgöra om oljan är vattenblandad bara genom att se bilden. Jag kör på syntetolja som är ljus i sig själv.

Byt olja och packningarna på skruvarna. Kör ett tag och kolla om det blir majonäs. Då kan det vara packboxen vid propelleraxeln eller vid drivaxeln som läcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar Flipper, jag byter oljan nu och skall strax starta upp den i tunnan, jag återkommer.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tryckte mitt hus och läckan fanns vid packboxen för växelaxlen hade samma snygga gula färg på oljan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har nu kört motorn ca 30 min, kollade oljan och den är inte lika vit som den som bytes men den är definitivt gul, om det är packboxen är den lätt att byta själv?

Kostnad ca ?

Det skadar kanske inte att byta denna hur eller hur?

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kan ju hända att det gula du ser i oljan bara är skummad olja dvs luftbubblor, är det rejält vitt och om du låter den stå vatten separerar då läcker det garanterat någonstans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag vill nog påstå att om oljan är gul är det ingen vatteninblandning utan ren o fin olja. Är det vatten med i bilden blir oljan gråvit eller gråstrimmig. Hälsn. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick ur förra ägaren att han inte byt oljan på 2 säsonger och att motorn ståt ute under vintern, såg att o-ringarna till skruvarna som skall täta var trasiga med.

Tack för alla svar.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vart sitter o-ringarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...