Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
MagnusKra

Båttoa - vad göra med pappret?

Rekommendera Poster

Gäst

dessutom har vi gjort en långresa på 18 månader unde denna tid.

 

Hur många rullar packade ni med er då och hur många gick åt bara så man vet hur många kubiks stuvutrymme man behöver reservera för detta delikata problem vid en långresa?    

 

    \\http://www.tettinntil.com/forumet/images/smilies/mixed-smiley-002.gif\ border=\0\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika litet som vi bunkrade mat eller vatten för 18 månader bunkrade vi toapapper för samma tid. I de flesta civiliserade länder kan man köpa papper.

 

Avsikten var inte att ge mig in i debatten om huruvida man skall fylla båten med dasspapper eller inte om man seglar över Stilla Havet. Avsikten var att berätta att det finns båttoaletter som faktiskt klarar normalt användande av papper utan att bli förstoppade.

Att för en normal svensk semesterseglare (som de flesta här ändå är) verkar det både långsökt, löjligt och möjligen litet snuskigt att pyssla med sprutflaskor, fingrar eller hundbajspåsar när det faktiskt finns fungerande båttoaletter.

Om inte annat - klaga inte sedan att fruar och döttrar inte vill följa med! För jag misstänker att de flesta av de kreativa inläggen ovan skrevs av män....

 

Kort sagt - byt mugg och skit som folk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft stopp förut några ggr. Tanken töms på självfall via en ganska lång slang med en 90-graders böj på slutet. Stoppen har blivit (troligen) i botten på tanken, pappret lägger sig som en hård kaka vid utloppet. Oftast har jag fått ut skiten genom att stänga luftningen till tanken och pumpa mer. Man kan ju pumpa bara luft också om man stänger av spolvattnet. En gång hade ett barn vräkt i papper så det blev tvärstopp, inget hjälpte. Då hade vi turen att komma till Norrtälje gästhamn där det stod en knepig maskin p§recis framför båten på flytbryggan. Det var en toatömningssugare kopplad till landavloppet. Jag tog lös slangen från toan upp till tanken, så jag kunde koppla ihop toasugaren med slangen som går upp till tanken. Sen när vi tryckte på knappen sögs vatten in bakvägen, tanken fylldes med rent sjövatten och möset for iväg i slangarna in till land. De tunna plaströren på handjagar-Jabscon sprack på ett par ställen när jag försökte pumpa innan. de lagade jag provisoriskt med epoxi så vi klarade resten av sommaren.

I vintras satte jag i en eldriven Jabsco. Det är helt suveränt. Denmal sönder allt så det blir enbart vätska som kommer ut. Den spolar dessutom snålare än handjagaren. Toan jag köpte har artnr 4784 hos Hjertmans. Jag tror chansen att det ska bli något fel med den här elektriska pumpen är mindre än vilken handpumpad toalett som helst. Det sitter en knivpump som mal och pumpar ut. På samma axel sitter en till impellerpump för spolvattnet. Den ser exakt lika ut som sjövattenpumpen på min Yanmar. Motorn är kraftig och man kommer åt axeln längst bak om någon skulle spola ner tex en kraftig skinnslips, vrider man den baklänges får man nog upp slipsen. Det finns inga ventiler alls som kan bli otäta. Och inget pumphandtag man kan fara emot i sjögång.

Det är lika enkelt att använda som hemma, bra för barn och båtovana. Utan handtag blev det bättre plats på toan också. hos Hjertmans. Jag tror chansen att det ska bli något fel med den här elektriska pumpen är mindre än vilken handpumpad toalett som helst. Det sitter en knivpump som mal och pumpar ut. På samma axel sitter en till impellerpump för spolvattnet. Den ser exakt lika ut som sjövattenpumpen på min Yanmar. Motorn är kraftig och man kommer åt axeln längst bak om någon skulle spola ner tex en kraftig skinnslips, vrider man den baklänges får man nog upp slipsen. Det finns inga ventiler alls som kan bli otäta. Och inget pumphandtag man kan fara emot i sjögång.Det är lika enkelt att använda som hemma, bra för barn och båtovana. Utan handtag blev det bättre plats på toan också.

post-6890-1394235076,5215_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är lättare att hålla ren också när det inte är en massa rör och pumphus. Har man en toa med helt porslin kan man enbart köpa ny pump. Det finns ju den dyrare varianten med dubbla pumpar också, den är helt tyst, det är inte den här får erkännas. Den låtaer som min ena pentrypump.

post-6890-1394235076,609_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmansnumret som försvann är 4784. Nu blev det en rejäl utläggning åt  åt lite fel håll, men det här hör ju ihop. Jag tycker via snack och sajter som att de handjagade toaletterna förr eller senare går sönder. Ofta blir de inte täta efter att man bytt alla packningar så efter att testat min i en månad i sjön är jag helnöjd.

Jabsco säger sig ha högkvalitets RF stål i ut-pumpkniven. Och impellern för spolvattnet har samma nr som den till Yanmarn. Om lylvattenimpellern håller tre år på motorn borde man kunna spola 20 år i toan innan den är slut.

post-6890-1394235076,6653_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Lite Imodium i maten brukar göra susen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HA HA HA det va det roligaste inlägg jag läst8.gif\ Jag brukar hänga röven över relingen och när jag är klar så ber jag frugan dra full gas så spolas baken av automtiskt ,inget papper går åt . I´ ts a joke !!!!!

MVH Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


* På/i land--- enskilda lägen i naturen

Tag med en liten trädgårdsspade och och vänd på en tuva. Lägg den tillbaka så syns inget. Mest miljövänliga och naturliga.
 
* På/i land--civilisation--folk--brygga

Använd befintlig offentlig toalett, (pröjsa så det inte blir snack om att åka snåskjuts och hamnavgifter) 
 

* Till sjöss---Nära hamn eller inom smala leder och öar

Låt bli. 
 
* Till sjöss---fritt vatten och inga båtar inom 4-500 hundra meters håll.

Använd hinken i sittbrunnen. Skölj, tvätta rumpan i vatten från hinken, skölj igen och tvätta händerna. Inget papper behövs. Renligast och enklast och säkrast. Åsså slipper man toalett i båten.
 
Mycket sk..t snack15.gif\ 
Kalman 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Systemkassar funkar utmärkt ett handtag att hänga på kroken där framme och ett för att skydda svansen.

 

Senast ändrad av antirakan | 04 augusti 2007 | 14:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 Kvack ser att även trollen har behov.

post-15930-1394235171,6824_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ser att toaproblemt även tagits upp av svd.

 

Jag blev djupt fascinerad när jag fick tillfälle att prata med en indisk kvinna i Chennai i januari. Då jag besökte hennes hem och behövde gå på toaletten frågade hon om jag ville använda toalettpapper; I så fall skulle hon hämta det emedan hon hade lite hemma för de tillfällen då hon hade västerländska besökare. Det ville jag naturligtvis, väl medveten om att indierna själva inte använder det utan istället tar sin vänstra hand till hjälp (de äter med den högra och finner oss märkliga som måste ha metall emellan vår egen kropp och det vi tänker stoppa in i den).

 

Tills jag talade med denna kvinna hade jag föreställt mig, att indiernas i mina ögon bristande toaletthygien hade med fattigdom att göra. Och jag fann tanken på att torka mig med handen inte så lite äcklig.

 

Den indiska kvinnan upplyste mig däremot vänligt om hur orenliga hon tyckte att vi västerlänningar är. Vi torkar ju bara in avföringen och urinen. Indierna tar handen och vatten och blir ju då rentvättade istället. Naturligtivs har hon rätt: de som har tillgång till vatten, blir bättre rengjorda än vi.

 

Tilläggas bör, att jag använder papper fortfarande. Jag är ju född i en kultur, där det tycks oss äckligare att ta i smutsen med handen även om vi tvättar oss aldrig så noga efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har hört samma sak i ett tv program för länge sedan, skrapan som gick i arv från far till son mycket möjligt att det var denna skrapa som experterna visade men de påtalade också  att de visse att i japan förekom samma tradition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


I min ungdom på 60 talet träffade jag en person som själv vid besök på hemlighus  någonstans norr över såg en grenkrycka hängandes på väggen. Tillspetsad och avrundad i ena änden. Ungefär som en planteringspinne.


Jo det var deras istället för papper
Sant eller ej, det är länge sedan.
Kalman 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är knappast hygieniskt handuken blir ett hem för tarmbakterier, så du får passa dig för att vad som kan hända om du av misstag råkar torka dig om munnen med den när du borstat tänderna.....smiley-sealed.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...