Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gäst Sunwind

Skrovgenomföringar

Rekommendera Poster

Gäst Sunwind

Hade bestämt mig för att byta några skrovgenomföringar och att då köpa sådana i syrafast rostfritt ( SS2343 ), men fick då höra att de få punktrost och att bästa alternativet istället var zinkfri mässing?! Nån som vet nåt om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Kindeborg

Hej! Om man byter till syrafast rostfri så måste man även byta kulventiler till syrafast. Zinkfri mässing är nog fel. Det ska vara mässing i en legering med zink. Zinkfri kan den bli efter många år när zinken har lakats ur och då blir den spröd. Man kan kolla att genomföringen ej är urlakad genom att skrapa försiktigt på utsidan med en kniv. metallen ska vara guld-gul. Är den rödaktig har zinken försvunnit och då ska man byta genomföring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast om den är rödaktig, kan det inte vara en bronsgenomföring då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vår nyinförskaffade Scampi sitter kulventiler för alla genmföringar vid toaletten. Smidigt och bra. Övriga genomföringar är av skjuttyp (med röd ratt) som så gott som alla kärvat ihop helt. Vill/måste byta dessa.

Är det rätt uppfattat att det är kulventiler som gäller för alla genomföringar? Inte mig emot i så fall.

Har även hört att man ska ha dubbla slangklämmor för slangarna på alla dessa. Korrekt?

Hur får jag bäst tätt när nya ventiler ska gängas på? (Jag är inte rörpulare! :-)

Något mer jag bör tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte självlänsar till förra sommaren och ville ha skjutventiler men kunde faktist inte hitta några fullflödes sådana i båtaffärerna utan det fick bli kulventiler.

Jag tätade själva genomföringen med sikaflex och satte gängtejp på gängorna. Vid sjösättningen så börjde det läcka i ett av gängförbanden. Lyckligtvis ovanför ventilen. Detta tätade jag med sikaflex. Sedan dess har inga läckor synts. peppar peppar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det att få tag i bronsgenomföringar? Det är nog det som avses med zinkfri mässing. Brons är en legering av koppar och tenn och kan i tillägg även legeras med zink. (Läste jag just på Wikipedia). Brons har bästa motståndskraften mot korrosion sägs det.

Jag kollade genomföringarna i våras före sjösättningen. Jag stack upp ena skänkeln på en jätterörtång och bröt kraftigt åt alla håll. En genomföring rörde på sig och den bytte jag. Efter 27 år verkar ingen ha lakats ur så att den blivit så svag att den gick av vid böjtestet.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag bytte skrov genomföring till vasken tänkte jag använda gängtape, men fick rådet att man skall använda hederligt lin och gäng pasta. Det var lite hantverk att få till det men resultatet blev enastående. Inte en droppe när båten var i sjön.

Därför kan jag rekomendera lin recet !

mvh / Plarsa

http://rival22.plars.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått för mig att linet utvidgar sig om det blir fuktigt och är på så sätt förlåtande om vatten skulle börja sippra. Alltså självstoppande.

Farfar använde en klump fårtalj som gick i arv till min far och som jag även själv använt. 100 år gammalt fett som ändå inte luktat annat än lite yllekofta. Och så lin lika gammalt.

Undrar om gängtejpen slår det när det gäller åldersbeständighet?

Numera använder jag gängtejp c:a 10-15 varv. Bättre för mycket än för lite.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, helt rätt! Zinkfritt ska det vara för att undgå just korrossion och spröda genomföringar. Mässingslegeringen består då av andra metaller, vilka vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars har Loctite ett bra gängtätningsmedel. Ca 200 spänn för en flaska som räcker hur länge som helst. Fördel med detta är att det härdar nästan genast och man kan släppa detaljen i korrekt vinkel, utan att dra åt. Det sitter som berget, men går ändå att lossa med rörtång.

Se http://www.loctite.se/int_henkel/loctite_se/index.cfm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lite religion och nostalgi över gängtätning. Traditionsbundna rörkrökare använder inget annat än lingarn och linolja. Jag är dock ingen rörkrökare och har ALDRIG fått det tätt med lingarn. Inte heller med gängtejp, eller rättare sagt: gängtejp är receptet för ett läckande gängförband.

Jag använder endast Loctite 577 gängtätning. Det blir garanterat snortätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag drevade min klinksnipa fick jag rådet av en äldre träbåtsägare att doppa linet i rå träolja först. Annars ruttnar det, sa han.

Använde det i kombination med Ettans tätningsmedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...