Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Dino24_VP570A

Tändstiftfråga, elektrodavstånd

Rekommendera Poster

Jag försöker reda ut vilka stift som ska sitta i en Volvo Penta AQ570A från 1990, en 270 hk V8 på 5,7 liter.

Denna info finns på respektive platser:

Volvos manual: elektrodavståndet ska vara 0,9 mm.

NGKs svenska hemsida: stift UR4 med elektrodavstånd 1,1 mm.

NGKs amerikanska hemsida: BR6FS med 0,9 mm.

Marinshopen i Stockholm föreslog NGK BPR6FS (med utskjutande isolatorfot, som enligt NGKs hemsida ska ha ett elektrodavstånd på 1,1 mm avstånd men som i sin förpackning är 0,7 mm.)

Hur kan de rekomenderade avstånden variera från 0,7 till 1,1 för samma maskin? Vilken bör jag välja?

Vänligen,

Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv AQ290A x 2st i min båt. Hade samma frågeställning i början. Kollade lite och fick fram att det egentligen kan skilja hur mycket som helst i avstånd mellan de olika stiften. Det har enbart att göra med karaktären på stiften. Och det har väl hänt lite även inom den sektorn..

Så går man hela tiden efter stifttillverkarens rekommendation,

så är det ok.

Senast ändrad av Reine | 07 maj 2007 | 06:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ringde Marinshopen igen. Dom rekomenderade istället att alltid följa tillverkarens (Volvos) rekomendationer. Tyvärr är detta svårt för en privatperson då Volvo alltid använder sina egna artikelnummer. Marinshopen  kunde dock se att Volvo (i mitt fall) rekomenderar Champion (inte NGK) RV15YC4 med elektrodavtsånd 0,9 mm, så kommer jag köra på det.
/Björn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...