Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Frazao

Bäarbar dator som TV?

Rekommendera Poster

    Jag undrar vad som krävs/vad jag ska tänka på om vi ska ha vår bärbara dator som TV i båten. Några tips??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad menar du? Jag själv använder en liten digital modul med en antenn som man sätter in i usp. Sen har jag även trådlös ljud överföring till en högtalare som drivs med AA baterier!  HAr även en skärm runt bildskärmen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du har för dator men jag har en Dell och mitt problem är att datorn försörjs med 19,2 volt. Det bör du kolla upp först om du inte alltid har tillgång till landström. Sen bör den vara någolunda modern så att den klarar av att hantera USB. Hade själv tänkt köpa en USB modul för boxer, skall enligt uppgift fungera bra. Går att få enbart för de fria kanalerna eller med kortläsare. Skall försöka att lösa mitt problem med strömförsörjningen, kan vara kul att kunna använda datorn även när man ligger i utehamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det fins omvandlare från 12V till tex 19V (ställbart)

Använder själv en sån till min ACER USB Digitaltv stick.

Funkar rätt bra, man bör skaffa en bättre antenn än den som följer med.

 

Hafan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man behöver heller inte komma upp i fulla 19v för att kunna använda datorn, det som händer är att den kommer ladda dina batterier sämre. I en gammal artikel av praktiskt båtagande tog de upp just detta med v för dator i båten.

 

/Wahlis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips när du skall köpa digital-tv sticka är att se till att man får öppet köp så att du kan testa den på just de plaster där du brukar vara ute och fara. Det skiljer en hel del mellan de olika produkterna som finns på marknaden.

 

/wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder själv en bärbar dator som laddas via en liten 12v > 230v spänningsomvandlare under gång. Finns att köpa på bla annat Biltema, Jula, Clas i sjön osv för ca 500:- .

Batterierna i datorn räcker då till att titta på tv i ca 2h (räcker mer än väl för att kolla på nyheterna och vädret). 

I datorn har jag en USB TV för ca 800:- . Och på taket en rund tv antenn av bättre kvalitet för ca 900:- . Detta har fungerat mycket bra för oss.

Med denna lösningen behöver man aldrig ha med sig några extrasladdar osv. Man kör på datorn precis som hemma...

 

Glöm inte att usb-tvn skall var klar för digitaltv !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa trådlöst mobilbredband från tre 7,2Mbit
Då kan ni gå in och titta på nyheter, väder, tv program och smhi när ni vill.
Jag hade full uppkopplingshastighet i nästan hela sthlm´ s skärgård i somras.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Hafan sa finns det Batterieliminator för laptop.

Inspänning 11-14V/8A från t.ex. bilbatteri. Utspänning 15, 16, 18, 19, 20, 22, 24 VDC. Max. belastning 15-20V/3,5A och 22-24V/2,9 A. Levereras med 1,8 m. kabel och 6 st. utbytbara batteriproppar. Storlek 100x58x29 mm.

 

Artikelnummer 32-5502 hos Claes Olsson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23379054

 

Att gå från 12 volt via 230 till 19 Volt drar onödigt mycket ström. Det kanske inte spelar nån roll i en motorbåt - eller?

 

tommy

 

Senast ändrad av toaen | 22 november 2007 | 23:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill passa på att dissa en sak jag köpte på NETONNET

En TV motagare som ett USB minne med en liten antenn med magnetfot på ...349kr

 

Helt kass !

 

 

-Så  sån ska ni inte köpa .

 

 

JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte prövat än med en annan antenn så gör det inan du dömmer ut mottagaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte mig nyligen en beg laptop samt gpspuck och 12V adapter till laptopen som också vill ha 19 V, 189:- på JULA - och den går att ställa om för olika utspänningar så den passar tex 19 V.

 

Laddade ned seaclear samt lite sjökort på prov, och det verkar funka kanon vad jag sett hittills - summa summarum = 2900:-

Då kan jag även se lite film, lyssna på musik samt ev fixa tvkort till usb'n så man kan spana tv därute vid kasst väder.

Känns ju lite mer prisvärt än en plotter med kort för 8-10 000:- , men den klarar säkert fukt osv bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag också gjort , kopplade in antennenfrån taket (Villa ) som sitter till den vanliga tv/boxen .

 

Tappar ljud på SVT1 2 .. är det reklam på typ TV4 eller TV6 så tappat den signal ??

 

Mao .. många buggar i denna lilla USB motagare ( kunde nästan ana de, för 349kr )

 

Kul å testa i alla fall

 

JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en Acer i båten.  Den vill ha 19V och en sån mackapär har jag som fixar 19V från 12V.  Funkar finfint med tres lilla modem i Stockholms skärgård.  Men jag har ett annat problem istället.  Min hemdator, en Sony Vaio, är en rätt trevlig liten sak som är betydligt snabbare än min Acer.  Men den vill ha 19,5V  Har frågat i datorbutiker, men någon sådan omvandlare finns inte, och de rekomenderar inte att köra datorn med 19V trots att det bara fattas en ynka halv V.  Inte ens Sony själva har en sån omvandlare eller tycker att det är en bra ide att köra med endast 19V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har du provat om det fungerar att köra den på 19 eller 20 Volt? Annars får du väl ställa spänningsomvandlaren på 20 volt och bygga dig en liten spänningsstab. som tar ner spänningen en halv volt\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />
 
Första datorn jag hade med mig i båten hade jag ingen adapter till. Det gick inte att köra den direkt på batterispänningen, men när jag körde med motorn så att spänningen steg ett par volt fungerade datorn. Det är nog inte så känsligt med en halv volt hit eller dit - tror jag i alla fall.

tommy

 

Senast ändrad av toaen | 23 november 2007 | 11:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar säkert ingen roll om spänningen sjunker ett par volt under den nominella. C:a 10% kan den nog tåla. Batterierna däremot blir urladdade i datorn men det spelar väl inte så stor roll. Det blir de ju ibland när datorn bara går på batt. också.
 
Bara att testa. Datorn ska klara det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller kör med en spänningsomvandlare 12-230v. Funkar bra för mig.
Kan också verkligen rekommendera en GPS-puck tillsammans med Seaclear och bärbar dator. Finns ingen anledning att köpa dyra GPS:er med display och hutlöst dyra kartprogram. Och dessutom kan man som sagt använda datorn som TV och - som dator\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...