simolin 0 Postad 28 Maj , 2007 Hej Det såg ju väldigt bra ut. Det som är bra är ju att man knappt ser att du har en solcell där. På min på så kommer det tyväär synas väl, nästan för väl, fast det är ju bästa platsen solmässigt och jag kan inte komma på någon annan lösning som är bättre. Vi får se vart jag sätter den. Räcker den solpanelen för er båt och era behov??? Mvh tero Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst us104 Postad 28 Maj , 2007 Hej igen Tero!Läste om alla inlägg och förstod att det finns fler frågor än bara placeringen av solpanelen.Placeringen är ju en faktor men det finns fler. Ex.lutning--Rent generellt skall en panel sitta solbelyst läge samt i ung. 25 graders lutning mot solen-sommartid.Höst--vinter ökar man succesivt upp till 90 grader för att ha bäst effekt.Vinkeln varierar ju med solhöjden och tiden på året varför någon absolut sanning ej finnes! Skuggning - Ang. skuggning av solpaneler så är det skillnad på paneler och paneler.Ta och kontrollera om du skall köpa paneler om du får mono eller polykristallina solceller.Det är skillnad!! Skuggning av panelen tar bort oerhört mycket--även om det är bara en liten del som skuggas så kan ända upp till 95% av effekten försvinna! Det finns då,om man beräknar att ofta ha panelen i skugga helt eller delvis,tunnfilmsceller som har by-passdioder eller en kombination av serie och parrallelkopplade kiselceller som delvis kompenserar de skuggade cellerna. Dessa skuggningseffekter uppstår p.g.a att cellerna är seriekopplade.D.v.s en skuggad cell stryper strömmen från alla celler att komma till laddningsregulatorn och ladda batteriet. Sedan är det dessutom kvalitetsskillnader hos olika leverantörer.För min egen del och efter många års användande har jag erfarit att Naps solpaneler håller en mycket hög kvalité. Verkningsgraden för monokristallina solpaneler är c:a 15%,polykristallina c:a13% medans tunnfilmssolpaneler har en verkningsgrad på endast c:a 7%,alltså knappt hälften. Detta skall man ta med i beräkningen när man beräknar effekter och effektförluster och kanske väljer en tunnfilmscell p.g.,a att de fungerar bättre vid skuggning. Det är inte heller så att man måste köpa de dyra,böjbara panelerna som kallas Marina.Standardpaneler duger lika bra på en båt och fungerar utmärkt. Med en Monokristallin solpanel,som har en hög långtidsstabilitet och i det närmaste konstant moduleffekt under hela livslängden (c:a 20 år),i rätt lutning och helt solbelyst så kan man alltså välja en mindre solcell p.g.a av högre verkningsgrad.Med en tunnfilmscell så måste man välja en större — men får då effekt även vid partiell skugga. Kombinerar man detta med en boosterladdningsregulator(upp till en fjärdedel mer laddningseffekt) av typ NapsMaxpower får man en mycket effektiv solanläggning. Vad är det för skillnad på mono- och polykristallina celler? Båda består av kiselceller som pressats ihop till en solcell.Mono(enskild)cellen består av en stor kristall.Poly av flera.Tunnfilmsceller är konstruerade på annat sätt med en mängd kiselceller som man lägger på t.ex. en stålskiva Sedan finns ju en del att tillägga om vikten av att hålla panelen ren.p.g.a effektförluster för att paneller,särskilt tunnfilmspaneler som är monterade så man går på dem blir repiga och smutsiga o.s.v. För att ytterligare poängtera skötsel så är vikten av rätta sortens och rätta arean på kablar samt rengjorda sådana utan korrosion samt riktiga reläer ex. Skyllermarks reläer och plintar, till solcellsanläggningen oerhört viktigt. Det går att köpa kiselceller/solceller och bygga sin egen panel så att man får den precis så stor man vill ha den, enl. konstens alla regler.Ex. Polykristallina solceller, max strömavgivning: 0,5 A/st c:a 60kr på: www.conrad.se Allt för nu... :)mvh us104 Senast ändrad av us104 | 29 maj 2007 | 11:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Maj , 2007 Hej Us104 (å allaandra med för den delen. Intresant inlägg om solcellspaneler. De lösa kiselceller/solceller som du talade om, har det företaget som du länkade till dom. Letade men hittade inget. Vilken spänning ger de lösa cellerna? Det blir väl knappast billigare än att köpa en färdig solcellspanel, men det kunde ju va intresant om man vill montera/integrera panelen på något speciellt ställe, tex i en rand runt hela båten uppe under däck. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst us104 Postad 28 Maj , 2007 Hejsan tommy! Visst finns dom---gå du in igen och sök så hittar du detta samt produktinfo i bilaga dä du hittar mer info: Elektronik/Byggsatser/Solarbyggsatser. Polykristallina solceller max strömavgivning: 0,5 A Det finns även andra på 2,6A.m.fl i byggsats. Ger 0,5 volt och uppåt till ex.8,4 V. Kan serie eller parallellkopplas.... http://www.conrad.se och ger naturligtvis möjligheter för den händige att till en mycket billig penning skapa en solpanel efter eget huvud,å´ det brukar ju båtfolk ha! Det finns fler företag som har sån´ t här och för att inte bara gynna ett,jag gillar inte reklam i detta forum,så länkar jag till ytterligare ett: http://www.kjell.com/ Lycka till! mvh/us104 Senast ändrad av us104 | 29 maj 2007 | 11:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser