simolin 0 Postad 6 Maj , 2007 Hej Jag har precis köpt en Finnsport 650 och har tänkt att köpa ett kyskåp till denna båt. Jag har två batterier 75amp och funderar på att skaffa mig solceller för att hjälpa till på traven när det gäller elen. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med val av solceller eller liknande? Jag har en 115hk Yamaha, hur mycket laddar en sån batterierna vid drift? Ska jag skaffa ett batteri till? Det vi är ute efter är att kunna vara ute ett par nätter(inte en hel vecka) och klara oss. Övrig el på båten är radio, lampor och en Wallas 1800(tror jag den heter), som vi i och för sig inte tänkt köra så mycket. Mvh Tero Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 6 Maj , 2007 Hej! Vårt kylskåp gör slut på ett batteri på ca ett dygn. Gissar att du behöver gå för motor i tre-fyra timmar innan du har laddat upp ett tomt batteri, så det blir till att åka mycket båt (eller försöka hitta landström). Dock har lag hört att moderna kylskåp drar ca hälften av vad äldre gör (vårt är från sent 90-tal), så kanske kan det gå två dygn på ett batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simolin 0 Postad 6 Maj , 2007 Hej Tack för svaret. Jag har precis köpt ett kylskåp som är av äldre modell gissar jag, för jag gav endast 300 kr för det. Jag kanske har gjort en miss där eller? Har du någon erfarenhet av solceller? för man vill ju inte köra motorn flera timmar om dan! Mvh Tero Simolin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
madette 0 Postad 6 Maj , 2007 hej om du funderar på att köpa solcell kolla www.yngman.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 6 Maj , 2007 Hej, Du måste ta reda på hur mycket ström ditt kylskåp drar så du vet på ett ungefär hur länge ett förbruningsbatteri räcker. Gammalt kylskåp kan dra väldigt mycket ström men ett modernt kompressordrivet kylskåp t ex ett Waeco Coolmatic CF 50 (el större) med kompressor drar väldigt lite. CF 50 drar ca 40 W (ca 3,3 Ampere). Har själv en bärbar Waeco CF 18 kompressorkylbox och den har en effekt på 35 Watt (ca 2,9 Ampere). Med ett 75 amperetimmars batteri kan man i teorin (om man tömde batteriet helt) ta ut 1 ampere i 75 timmar, eller 2 ampere på 75/2=37,5 tim, 3 amperere 75/3=25 tim osv. I praktiken bör man inte tömma batteriet helt. Och i praktiken levererar ett blybatteri lite sämre med ström med tiden då ett blybatteri åldras med åren. Men om du skulle haft ett sånt modern kompressorkylskåp som Waeco CF 50 som drar ca 3,3 ampere skulle du åtminstone utan problem kunna ha kylskåpet på över natten och några timmar på dagen och det är väl det man i första hand behöver. Solcell kan hjälpa till att ladda lite men du behöver en hyfsat stor panel. Så gäller det att ha plats för solcellspanelen också. Finns fästen hos NOA som kanske passar? http://www.noa.se/websites/noase/filbank/NOA Båttillbehör.pdf /Bo Senast ändrad av bossee | 06 maj 2007 | 21:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Maj , 2007 Köp så stor solcellspanel som du får plats med. Är det din båt under sjösättning på den lilla bilden? Det är ju ofta svårt att hitta den optimala placeringen. En tanke som slog mig var en stor solcellspanel på var sida under lanternan. På Fendern/proppelern var det en motorbåtsägare som med text och bild beskrev sin placering av solcellspanelen. Han satte den där du har ett par bågar med, är det en tuta (?) och utformade det så att de gick att vinkla. Dessvärre verkar forumet ligga nere just för tillfället, så jag kan inte länka till tråden. Den solcellspanel/panelerna som du köper kopplar du till förbrukningsbatteriet via en Maxpower-regulator. Den kostar några hundralappar mer än en enkel regulator men ger ca 25 -35 % mer laddström. En Solcell ger lite över 17 volt. Batteriet skall ha max 14,4 V för att bli fulladdat och inte koka. överspänningen omvandlar Maxpoweregulatorn till laddström. Har du bara gett 300 kr för ditt kylsåp så är det ju inte så farligt om det drar för mycket ström. På vår sopstation får man lämna sådant gratis. Både solcellspaneler, regulatorer och kylskåp mm brukar båttillbehörsaffärerna ha Mässrabbater och julreaor på.Kollade på Hjermans http://www.bryggan.nu/ och Erlandssons brygga http://www.bryggan.nu/ och bägger hade rea på det du behöver just nu (!?) Jag har själv 6 st 75 Ah batterier i två grupper som laddas över var sin solcellspanel. Räcker inte batterikapaciteten kan man ju alltid sätta till fler. tommy Senast ändrad av toaen | 06 maj 2007 | 17:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simolin 0 Postad 6 Maj , 2007 Hej tack för svaret! Jag har mailat han som jag köpt kylen av och frågat hur mycket den drar. Jag har inte hämtat det än. Inte tänkte jag på det när jag köpte den, jag stirrade bara blint på priset 300kr. Det är ett 40 liters med kompressor, det fungerar bra och går tyst. Det enda jag vet, so far! Får jag ställa En dum fråga! Skillnaden på amper och watt? Jag tittade på ett nytt i affär som kostade 4500:- och det drog 0,7 amp. Jag tyckte det lät lite , men hur mycket mer kan ett begagnat dra? Mvh Tero Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Maj , 2007 Jag köpte enbart en kompressor hos Hjertmans, ock byggde en box själv som passade in i ett outnyttjat utrymme i båten. Bara kompressorn kostade 4000 kr. Köp du kylen och kolla hur den funkar. Det kan bli väldigt bra. Om det är en katastrof så har den bara kostat 300 kr. Det finns ju ett antal enheter som vi talar om när det gäller det elektriska.Spänning; betecknas; U och mäts i Volt. Det är det tryck som driver fram strömmen Ström; betecknas I och mäts i Ampere Alla elektriska apparater, glödlampor, motorn i kompressorn mm har ett inre mostånd (resistans) betecknas R och mäts i Ohm Förhållandet är U = I x R eller spänningen = ström X motstånd (Ohm´ s lag) Watt är den effekt vilket tex ett kylskåp eller glödlampa drar. betecknas P Förhållandet är P = I x Ueffekten i watt = Ström x Spänning om tex en glödlampa har effekten 25 watt vid 12 Volt blir stömmen25 = I x 12 I = 25:12 I = 2,08 Ampere. Strömmen blir alltså ca 2 Ampere. Då spänningen varierar (ca 11 - 1cq 14 volt) varierar ochå strömen en aning. Ett batteris energiinnehåll mäts i Amperétimmar betecknas Ah.Dvs ett 75 Ah batteri skulle teoretiskt kunna laddas ur med 1 Ampere i 75 timmar eller 75 Ampere i 1 timme. I praktiken bör man inte ladda ur ett batteri mer än till hälften dvs för ett 75 Ah batter ca 40 Ah. Ett blybatteri är fulladdat när det vid laddning uppnår 14,4 Volt.Om man mäter på ett batteri när det varken laddas eller laddas ur och stått minst ett dygn - Vilospänning är det fulladdat om det håller spänningen 12,7 V är halvladdat vid 12,3 V bör laddas har 1/3 av laddningen kvar vid 12,0 bör laddas omedelbart vid 11,7 volt är batteriet tomt och kan va förstört. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simolin 0 Postad 6 Maj , 2007 Hej Fick just ett mail från den som jag köpt kylen av. Den drar 3,3 A när den går. Men kompressorn är inte i drift mer än 15 minuter per timme maximalt. Hur man nu ska tolka det? Mvh Tero Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simolin 0 Postad 6 Maj , 2007 Hej Tack för tipset på solceller. Har du köpt själv därifrån i och med att du kan rekomendera dom? (Eller jobbar du där;)) Dom hade ju bra priser! Är kvalitén bra? Eller är det stor kvalités skillnad? Mvh Tero Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Maj , 2007 Om den dra 3,3 A när den går men bara går 15 min timme blir ju snittförbrukningen 3,3:4 = 0,83 Ax 24 = ca 20 Ah/dygn. Med den förbrukningen kan du ladda ur ett 75 Ah batteri i 2 dygn innan du behöver ladda. Men förbrukningen beror ju också på hur varmt eller kallt det är ute (inne i båten) hur ofta ni öppnar kylen osv. Bifogar en bild på mitt kylbox bygge Jag jobbar varken på Hjertmans eller Erlandssons brygga (utan på ett litet företag i energibranchen som heter Fortum). Bägge företagen har väl skenerellt bra priser. När jag hade min båt i Stockholm handlade jag mycket hos Erlandsson brygga och mina nuvarande solcellspaneler har jag nog köpt där. Kvaliten på solcellspaneler är nog ganska bra. Garantitiden är 3 - minst 10 år. Jag har två stycken ganska tunna som ligger på en rostfri plåt och dom borde i princip va oförstörbara. I ett inlägg i nått av våra forum sa en kille att han hade trapat på sin så att den hade spruckit, men den fungerade ändå. tommy Senast ändrad av toaen | 06 maj 2007 | 19:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simolin 0 Postad 6 Maj , 2007 Hej Bo! Tack för tipsen. Jag kollade in fästena som fans till solcellerna. Finns ju många bra modeller. Gäller bara komma på ett bra ställe att sätta den på där den är minst i vägen. Mvh Tero Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Maj , 2007 Jag skall se när det konkurerande forumet kommer igång igen om jag kan hitta beskrivningen på en bra montering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simolin 0 Postad 6 Maj , 2007 Hej Bo Mitt inlägg kl.19.14 var inte skrivet till dig utan till Maddette kl.16.39. Fast det var ju trevligt att höra var du jobbar. Själv jobbar jag inom vården och därmed tillhör jag en av dom bättre betalda yrkena i samhället. Jag är ny medlem från idag, så jag är inte så kunnig hur det fungerar när man svarar på olika inlägg. Fast jag är mycket tacksam för alla svar, som nybliven motorbåtsägare. Jag sålde min första båt förra året, som var en Albin Viggen, som jag tyväär var tvungen och sälja pga min kära 1 åringa son Oskar. Nu några år framåt känns det tryggare med motorbåt, sen blir det segelbåt igen(oslagbart)... Mvh Tero Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simolin 0 Postad 6 Maj , 2007 Hej Bo Vilket är det konkurerande forumet?? Mvh Tero Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 6 Maj , 2007 Ett batteris energiinnehåll mäts i Amperétimmar betecknas Ah. Dvs ett 75 Ah batteri skulle teoretiskt kunna laddas ur med 1 Ampere i 75 timmar eller 75 Ampere i 1 timme. I praktiken bör man inte ladda ur ett batteri mer än till hälften dvs för ett 75 Ah batter ca 40 Ah. Det är lite mer komplicerat än så. Ett batteris kapacitet är bara definierat vid en viss bestämd urladdning i Ampere, mycket ofta C20 . Minskar du strömuttaget i förhållande till nominellt får du högre amperetimmetal, ökar du belastningen så får du inte ens ut nominell kapacitet. Exempelvis har ett 75AH batteri (med normal peukertsfaktor 1,25) vid ett uttag på bara 1 Ampere faktiskt c.a. 104 AH i kapacitet. Laddar man ur det med 75 A har det bara en kapacitet på 35 AH! Hehe, jag ville bara se till att komplicera diskussionen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simolin 0 Postad 6 Maj , 2007 Tack Gunnar Nu kommer jag sova gott i natt, med alla termer i huvudet. Haha. Mvh Tero Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Maj , 2007 Det är mycket med det elektriska - det är mer än två hål i väggen brukar alltid min gamle far säga, med tanke på Gunnars inlägg. Men man behöver inte göra saker mer krångligt än det är - det är krångligt nog ändå. Det konkurerande forumet har kommit igång. Jag hittade inte den tråden jag tänkte på men väl en annan med en intresant solpanelsmontering. http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=1680&st=0 Skall leta vidare när jag får bättre med tid. tommy PS var kanske lite för snabb, tråden kom upp när jag sökte på solcellspanel och jag trodde att det handlade om det, men det var bara en sjutbar taklucka. Men det skulle ju gå att montera en stor solcellspanel så. ds Senast ändrad av toaen | 07 maj 2007 | 10:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Maj , 2007 Nu har jag hittat det http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=5223&st=0entry74610 Det andra alternativet som jag talade om i ett tidigare inlägg är på dogghausets bägge sidor. Monterat vertikalt under lanternan. Sätter man ett gångjärn i överkant och något så att man kan vinkla ut det kan man ju få bra effekt på ena sidan. Att hänga solcellsplanelen på mantåget är väl inte helt ovanligt. Man får ljus som reflekteras av vattenytan. Bifogar en bild på din båt där jag ritat in förslaget med rött. Ritade också in en alternativ montering, tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simolin 0 Postad 7 Maj , 2007 Hej Tack för alla tips. Den lösningen som du visade på flippern verkar ju vara bra. Jag måste bara kolla hur det ser ut på våran båt. Så att en sån lösning inte skymmer lanternan. Annars så fanns det ju bra ställningar för solceller. Gäller bara och tänka till så man sätter den på ett ställe där den är minst ivägen och där barnen inte kan stampa sönder den. Taket är nog ganska säkert ändå. Jag har för mig att det finns en ihoprullbar solcell. Vet du om den är bra? Är det svårt att koppla in solcellen? Tack för tipsen Mvh Tero Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Maj , 2007 Hoprullbara solceller har jag ingen koll på. Personligen tycker jag inte om lösa grejer. Dels är jag lite av en slarvpelle och dels är det väl en yrkesskada; det skall va fast monterat. Inkopplingen av solcellspanelen är enkel; två trådar (plus och minus)från solcellspanelen kopplas in på MaxPowerregulatorn. Plus och minus till regulatorn kopplas direkt på batteriet, via en hängsäkring. lycka till tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simolin 0 Postad 7 Maj , 2007 Ja,det låter ju till och med så enkelt att jag klarar att koppla ihop det utan några större katastrofer. Nu gäller det bara att hitta ett prisvärt alternativ. Ha det gott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn Postad 7 Maj , 2007 Hej, jag har min solcell på akterpulpit och det fungerar bra. Tyckte att med cellen på doghouse, så skulle den skymmas av seglet. Men det kanske det inte gör så mycket? /Urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simolin 0 Postad 7 Maj , 2007 Hej Urban Har du någon bild på din lösning. Vad har u för fäste? Mvh Tero Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn Postad 7 Maj , 2007 Jag köpte fästet tillsammans med solcellen på hjertmans, och det finns två sorters. Direkt på pulpit eller på en stång som gör att man kan vinkla cellen mot solen hur som. Mitt fäste går bara arr vinkla upp och ner eller fram och tillbaka men det fungerar, sedan så har jag en kylbox utan kompressor som drar för mycket, men ska göra som toaen och fler med han. Bygga en egen kylbox som görs efter plats, eller där plats finnes. Har en batteribank på 110 ah och solcellen kommer att räcka för ett kompressorkylskåp. Det är det enda som jag har som förbrukar mycket. Resten går på startbatteriet. Lampor, lanternor och sånt. På bilden syns solcellen baktill på akterpulpit . /U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 7 Maj , 2007 Här en bild på när jag sätter upp fästet till min solcell. Har ingen bild med solcellen påsatt men kan fixa det lite senare om du vill. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst us104 Postad 27 Maj , 2007 I min Ryds Camping har jag installerat kylbox (Isotherm 26lit) samt en Naps solpanel på rufftaket (54W), har dock höjt upp den med monteringshörn och behållit ventilationen,men utan huv,under panelen(positiv överraskande bieffekt-ventilationen har klart förbättrats!!),och en Naps MaxPower-booster-regulator. Detta gör mig självförsörjande på el /kyla utan att ha motorn igång.Vilket är en överlevnadsfråga på sommaren.Kylboxen har nu varit igång i tre veckor(20070531)--ändå är batteriet fulladdat! Det mesta är köpt på Hjertmans,monteringshörn för solpanel på www.conrad.se. Har tidigare haft liknande arragemang i olika och varit mycket nöjd med dem.Bekymmersfritt men en väldig åtgång på dricka och många nya vänner! Senast ändrad av us104 | 31 maj 2007 | 09:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simolin 0 Postad 28 Maj , 2007 Hej us104!!! Tack för tipsen. Den där moteringsramen verkar vara bra. Men jag har ingen sån yta som jag kan sätta fast den på. Det lutar nog mot att jag ska montera den på targabågen på båten. Men jag inte riktigt bestämmt mig än. Jag vill vara säker på att det är en bra och skyddad plats när jag monterar den för jag kommer ha barn på båten som kommer härja. Men tack för tipsen, det ser ju väldigt proffsigt ut på din båt och resultatet är ju super, när du kan köra din kyl hela tiden. Min solpanel är på 33 w och jag tror det är samma märke som du har(Naps) och jag har oxå MaxPower regulatorn. Det ska bli spännande och se hur det blir på min båt. Fast min solpanel ger ju inte lika mycket som din. Hur stor kyl har du?? Mvh Tero Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst us104 Postad 28 Maj , 2007 Hej Tero!Var själv inne på targabågesmontering men hade ingen sådan så det hade blivit dyrare att skaffa.Annars är ju detta bra,eftersom man får rörlighet i varje fall i en ledd. Mina barn är vuxna så när dom är med så är det nog större risk att det blir tomt på kalla dricka:). Skall lackera hörnen och dölja sladden på min panel--men det får anstå till hösten.Nu är det sommar och kylen fungerar så det är dax att ut och njuta!Napspanel som är polykristallin och har hög verkningsgrad (c:a 13-14%) och MaxPower är en strålande kombination och ger mest efffekt.Valde detta före de mindre effektiva,men praktiska tunnfilmspanelerna. Min kyl är mer anpassad till det begränsade utrymmet ombord och är 26 liter (Isotherm) och har kylmagasin (Laddas när man kör med motorn),den drar bara 0,6Ah i snitt--vilket är lite.Kunde nog haft en större,för elen räcker till mer än kylen.Kan faktiskt ladda startbatteriet via strömbrytare om det skulle behövas.Skall ju också köra en MinnKota 46,elmotor för mindre manövrar vid stilla,lugna sommarmornar ex. i hamn. Nå väl,Lycka till med ditt elverk och hoppas det fungerar - du har ju rätt grejor. Senast ändrad av us104 | 28 maj 2007 | 15:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 28 Maj , 2007 Hej! Har monterat 45 W solcell på targan med Maxpower-regulator, bästa tillbehöret hittills!! Bild här: http://www.baylinerownersclub.org/gallery/album398/DSCF1613?full=1 Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser