7anne 0 Postad 5 Maj , 2007 Startade en ny tråd i stället... Är Minibusterns skrov nitad eller svetsad? Är spekulant på en och dom bilder som jag sett på Minibuster så ser det ju inte ut som att dom är nitade. Vore tacksam om ngn, kunde upplysa mej så att jag inte kör 24 mil i onödan. Säljaren viste inte vilket, var inte särskilt kunnig och båten har mest legat på land... Senast ändrad av 7anne | 05 maj 2007 | 22:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peek 0 Postad 7 Maj , 2007 MiniBuster är nitade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 8 Maj , 2007 Japp, märkte det, skotten är nitade. Fick den billigt (tror jag) då den läckte lite vid två nitar. Tips på enkel reparation mottages gärna. Har läst om att nita om men går det inte att ersätta nitarna som läcker med skruv av lämpligt material som ej skadar aluminiumet? Alt, funderar jag på kemisk metall... Vad säger ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 8 Maj , 2007 Tipset är att svetsa. Iallafall om man vill att det ska hålla i längden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 8 Maj , 2007 Går det på gammal (förorenad) aluminium, trode det var näst intill omöjligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hakkan 0 Postad 9 Maj , 2007 Jag hade en gammal Minibuster för länge sedan. De nitar som läckte bytte jag ut mot rostfri bult. Minns inte diametern, men ca 5-6 mm. Med försänkt och kullrig skalle. Drag fast ordentligt med dubbla muttrar så sitter det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 9 Maj , 2007 Hur blir det då med galvaniska strömmar och korrission? Brukar ju bli problem bara när man hänger på en RF-propp på drevet av alu. Iofs så hjälper anoder. Satte du dit sådana? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hakkan 0 Postad 9 Maj , 2007 Ingen aning! Jag tänkte inte på saken för det var en gammal båt. Men det blev aldrig några problem. Det är ju elektrisk kontakt mellan bultarna och skrovet, kanske var det därför inget konstigt hände? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser