Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Nyborjare

dragg eller annan typ av ankare ?

Rekommendera Poster

Den dragg som följe med när båten är ny har jag upptäckt är helt värdelös, ialla fall om botten är av sand och vattnet är strömmt.

Vilken typ av ankare skall man köpa ? Danforth ? tallrik ? annat ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du skulle bli nöjd men ett Bruce ankare. Finns billiga kopior på de flesta tillbehörsaffärer. Naturligtvis beror det på vilken båt och storlek på denna. Du bör ha några meter kortlänkad kätting mellan ankare och tamp för att säkert få ner ankaret.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat från en internetsida om ankring.

Jag har inte själv haft något Bruceankare men jag har under 4 veckor samseglat i Medelhavet med en svensk OE 32:a som har ett 15 kg Bruce. Oftast skötte sig ankaret bra men vid några tillfällen la det sig på sidan och skar med sidoflyt genom dyn utan att någonsin greppa. Det greppade först när jag dök ner och la det till rätta eller att ägaren ankrade om. Jämfört med CQR och Delta gräver inte Bruce-ankaret ner sig lika djupt och ger i lös botten en dålig hållkraft. I hårda bottnar fungerar ankaret oftast utmärkt. På en långfärdsbåt som seglar utanför Sverige kan jag inte rekommendera Bruceankaret.

Senast ändrad av Nyborjare | 06 maj 2007 | 09:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igen så är det en fråga om båt, var och hur du använder den. Jag trodde inte du skulle långsegla för då hade jag föreslagit ett Delta ankare med enbart kätting.

Själv har jag precis detta upplägg!

Hade tidigare en 37 fots segelbåt med ett CQR och enbart kätting vilket alltid fungerade mycket bra. Är nog ett av de bästa ankarna.

Numera har jag en större segelbåt som väger 13 ton och använder numera enbart Delta ankare med 60m kätting. Fördelen med Delta är att det tippar i automatiskt pga att det är framtungt. Både Bruce och CQR måste ha hjälp för att komma i vattnet om det ligger uppdraget i ankarbeslaget framtill.

Däremot så har jag ett Bruce monterat i aktern vilket normalt fungerar bra i svenska vatten. Detta ankare används i mitt fall enbart när jag ligger i hamn mot brygga. I naturhamnar ligger jag nästan alltid på svaj på Delta ankaret.

Det jag har lärt mig är att trots vad tillverkaren rekomenderar så tycker jag att en modell större behövs. Kör idag med 25kg trots rekomendation på 20 från tillverkaren.

Sen är det en fråga om ankringsteknik också. Allt för ofta ser man personer som lägger i ankaret med all kätting rakt ovanpå ankaret vilket medför att det kommer att ha svårt för att hugga. Jag släpper ut så mycket att precis ankaret når botten och backar sakta när jag släpper ut mer kätting. Kanske onödigt att poängtera men titta dig omkring när du är ute så ser du att många gör som jag nämnde.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underskatta inte en sketen s.k. blyplätt!

I min tidigare snipa (1,5 ton) hade jag en skitfin hemmagjord sådan, 6-kantig i rostfritt, c.a 50 cm i diameter, med 20 kilo bly i centrum..bet sig alltid fast rejält i alla bottnar utom möjligen ren stenbotten.

Hade den oftast enbart som akterförtöjning vid naturhamnsövernattningar (och när jag hittat ett fint fiskegrund) men det var vanligtvis ett rent helsike att få loss det dagen efter, oftast var jag tvungen att dra mig ut tills jag låg rakt över ankaret, tighta upp tampen mot pollaren, sen backa ut på djupare vatten för att överhuvudtaget få loss den, och då fick jag vanligtvis med mig typ 5 kilo lera/sand/tångbevuxen sten som bonus smiley-smile.gif\ 

Senast ändrad av Gunnar_ | 06 maj 2007 | 21:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ett Biltema-Danforth-kopia-ankare med två meter kortlänkad kätting till min båt och det funkar bra vid förtöjning. För svajlättning är det däremot tämligen värdelöst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...