Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
RoundRobin

Logiken bakom avgiften i gästhamn?

Rekommendera Poster

Hej på Er allihopa!

Kom av en händelse att tänka på en sak...

varje gång jag skall betala i en gästhamn verkar avgiften vara relaterad till på båtens längd. Borde inte båtens bredd vid bryggan vara mer relevant? Utåt finns ju ofta hur mycket plats som helst!

Någon som vågar prova sig på en gissning?

/RR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kan vara sämre än en gissning, men jag tror att ganska ofta så är långa båtar oxå bredare ! Vad tror du om det ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Själv är jag allergisk mot allt vad hamnavgifter heter. Behöver inte låna toa, dusch, ström, vatten, sopor, el, eller något annat. Bara en plats att förtöja båten medan jag gör mina ärenden som att köpa mat. Eller vill bara ligga stilla medan jag brassar käk. Så jag är beredd att betala säg en selmadollar Tjuga 20:- för jag nöter på förtöjningsringen och kajkanten med mina sulor. De är sällan nöjda med det. Så när jag handlat färdigt på Konsum/Ica så drar jag ut mig och ligger på svaj. Fast då kallas jag smitare. Varför? Om jag ror i land med jollen är det OK av samma människor som nyss tyckte jag snyltade på dem.
Nu är det inte så här i alla hamnar, mest i sk. marinor. Det är bättre på danska sidan och i små hamnar som inte har drabbats av plastinvasion. Där kan man få ligga kvar gratis när de ser att man inte utnyttjar faciliteterna.
Vi är som sagt lite olika...eller...
Hälsn
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Logik?  Man tar ut vad marknaden tål. Stor båt = stor plånbok. Enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att din, vad jag tolkar som ironiska, gissning är nog åt det sämre hållet, ja..

Jag blev frustrerad över samma sak när jag seglade Sveakryssare (11,04x2,44). Rätt lång, men inte särskilt bread va?

Listan på liknande båtar kan faktiskt göras rätt lång...

// Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att hamnavgiften är baserad på tillgång och efterfrågan.

Ju fler båtar som vill lägga till, ju högre avgift kan man ta ut utan att tappa marknaden. Många har fast avgift för normala båtar.

Vi ses på sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har - i Stockolm - aldrig vait med om denna typ av debitering med olika priser. Var förekommer det någonstans? På västkusten brukar man väl lägga sig längsmed bryggan i flerdubbla led, då är det väl rimligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var bland det sniknaste jag läst, varför måste du prompt in på marinan eller ligga på svaj strax utanför om du inte är beredd att betala för dig? Sist jag tittade på Sverigekartan så verkar det finnas gott om ställen längs med kusten där du kunde lägga till istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Större båt = fler folk = mer slitage/förbrukning

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte Sandhamn det längre?

Vi var där 1 Maj 2004 med vår Diva 399 som mäter 12,18m.

Hamnen var nästan tom så vi slapp betala för över 12m och kom undan med endast 280 SEK inkl el.

Har aldrig varit där sedan dess...

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte, det var flera år sedan jag var på Sandhamn då deras gästhamn suger och är skitdyr. Kan så vara, dock inte när jag var där.

Å andra sidan syns det tydligt att min båt inte är över 12 meter... 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Stevemedselcon
Visst kan det var snålt, men vi kan byta plånbok?
Men skämt åsido, läs igen vad jag skrev. Jag går i land för att komma till affären eller hämta folk el likna. Inte för att ligga i marinan. Det är liksom oftast en väg dit från marinan men inte från viken där jag ligger ensam. Och för det  slitaget är jag beredd och befogat att betala för. Det skrev jag ju. Och de få gånger jag har legat kvar i närheten berodde på att jag var dödstrött och orkade inte ta mig längre bort för det skulle ha varit icke sjövärdigt (får man säga så) m tanke på säkerhet att manövrera. 
Men jag skyr ju marinorna som pesten så problemet är inte direkt aktuell.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag vet så kostar d per båt och inte per meter om man ska ligga en natt i någon av våra gästhamnar Hamburgsund, Fjällbacka och Grebbestad.. Jag har aldrig behövt betala för att ligga ett par timmar vid bryggan för att tex handla eller liknande bara om jag ska stanna över natten.. Brukar kosta lite över hundringen och då utnyttjar jag allt utom el.. Brukar bli rätt mycket skräp efter en rehjäl krogrunda med tillhörande förfest i båten hehe..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog så att från början låg alla längs med bryggan, och då är lägnden natuligt att ta betalt för. Sedan har man byggt om för att få in mer båtar, men det gammla sättet att bestäma kostnaden ligger kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

60 fots båt på Vrångös nya hamn 500Kr.
Minsta båt 160kr. El ingår inte men är gratis. Rätt kul uttryckt. Det kan bli ont om eluttag och då ska man inte kunna propsa på att få el men om man får tag i ett uttag så är strömmen fri. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Var ligger Vrångön, bara så jag kan undvika den.
Humburgersund lät mycket trevligare. Varit där 2 ggr.
Rekommenderar Skallekroken strax norr om Laholmsbukten.
Hälsn
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej Kalman, det var inte så jag menade. De flesta båtar klarar sig med 160 kr, upp till 12m. Hamnen är väl värd ett besök. Mycket trevlig promenad runt ön. När man gått runt ön kommer man förbi en trevlig uteservering där man kan premiera sig med en öl och kanske en macka.

Skallekroken ligger fint, jag har den på sjökort bredvid mig. Håller du en plats för oss Kalman? Vi kanske tar vår första natthamn nånstans där. Bör bli runt den 16/6. Beror på väder och vind förstås. 120 kr/dygn ser jag att ni tar. Fantastiskt arbete ni lagt ner i hamnföreningen då det inte fanns någon hamn där tidigare att tala om.

Vrångö hamn:

http://www.vrangohamn.se/gasthamn.htm

Senast ändrad av forgus31 | 14 maj 2007 | 21:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget fel på Vrångö överhuvudtaget, men jag ligger hellre i naturhamn utanför... t ex baksidan Tornö eller baksidan Kungsö... Se´ n är det ju inte långt till Tistlarna och dess naturmöjligheter...

Ström till båten ingår ej, men är gratis i mån av lediga uttag.

Hehehehe... ja det var lattjo uttryckt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Forgus
Trevlig reklamsida för Vrångöhamnen. Men var ligger den. Av tel nr kunde jag se Götbrg riktnr. Jag orkar inte leta rätt på sjökorten nu. Flygbilden impar.
Jag måtte ha uttryckt mig alldels för vältalande om Skallekroken. Jag har ingen del i den eller så. Bara tagit in där där två gånger när jag hade vägarna förbi.Och stortrivdes. (men det är ju ingen marina....)

Om du skall möta mig den 16 juni så får du segla in i Mälaren för jag finns hemma där då och förbereder vårt årliga Klanmöte som i år sammanfaller med midsommar. Pga utlandsbesökare så blir det ingen seglar- och lägerskola för de 11 barnbarnen som det var tänkt från den 16 och till Midsommar.

Men som sagt, vågar du dig in i grodhavet så är vår brygga alltid redo och kaffehurran är på för snälla människor.
;-) 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att avgiften borde anpassas efter bredd istället för längd... Detta skulle förhindra att dom bredare platserna togs upp av smalare båtar oxå. Har själv en båt som är 3.10 vet inte om det ska räknas som stor båt men vi har helt klart ofta problem att få plats med den. Just för att dom platser som är lite bredare ALLTID är upptagna. Skulle hellre betala lite till själv då. Och som sagt det är ju inte alltid en lång båt är bred...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kalman och tack för kaffeerbjudandet och brygga! 

Vad bjuder ni på när ni får oväntat besök på bryggan i sommar?

Bryggkaffe med dopp (plums)!

Jo, Vrångö ligger i södra skärgården i Göteborg. Den mest södra ön. Dvs norr om Tistlarna. Där börjar skumpandet på färden. Synd att vi inte har skärgård runt hela Sverige. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Inte blir det Ge--lia, nej, jag håller mig till Skånekusten, eller snarare Öresund på somrarna, så det blir Zoega-Skånerost.
;-) 
Nu har jag hittat ön. Fast jag skall nog inte segla där själv i sommar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Likadant när man kommer till Hanö. Där frågar hamnkapten om man ska stanna kvar över natten eller inte. Och det kostar enbart om man ska övernatta där, annars är det fritt att lägga till i hamnen. I allafall var det så förrförra säsongen när vi var där senast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...