Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Lamon

Dessa seglare !!! ???

Rekommendera Poster

På medeltiden hängde sjöfolket upp några gamla potatissäckar o förflyttade sig med hjälp av vinden... Men nu är det ju 2007... Då är det så att utvecklingen har gått något framåt, så nu har nutiden försett oss med motorer som ska användas i motorbåtar... Ni är lite efter nu ni seglare !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske, men fy fan vad vi kommer att garva åt er motorbåtsägare som inte har råd att lämna bryggan när soppapriset passerar 20 kr/litern... 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle det vara ett problem ??? Sen undrar jag varför ni har segelbåt när ni ändå går för motor 85% av tiden ??? Konstiga prickar... Sen låter det, nä inte idag det blåser för lite o sen är det inte idag för det blåser för mycke... hahaha... Ja, vilket folk !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det kanske är så att vi snipisar inte tål att bli omseglade?smiley-innocent.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm, jag undrar också varför så många seglare går för motor när det blåser bra, kanske har man sådana familjeförhållanden att det inte funkar att det lutar (småbarn mm?). Men vi har ju hursomhelst ett alternativ till soppan till skillnad från motorbåtsägare - om man inte räknar en paddel då - men det kan ju vara kul vid hemmabryggan också, kanske kan ni motorbåtsägare hitta på lite skoj där tillsammans, t ex gnälla över soppapriserna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte varför du hänger upp dig på soppapriset. Är det ett problem för dig ? Har du ont om pengar o inte har råd att tanka eller ? Motorbåtsfolket tankar ju inte mer än seglarna eftersom dom inte har sina lakan uppe så ofta... Vadå bero på att det lutar ??? Är det inte så att dom har fel båt då ??? Ja se dessa seglare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar köra upp ungefär 10 liter soppa per säsong, det har jag råd med.

Hur långt kommer du på det?

Förra året hade jag drygt 350 NM på trippmätaren.

ps Ser du några segelbåtsägare som skrivit här? http://www.maringuiden.se/forum/;thread=44641

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Soppan är inte billig men det är bara att tanka och försöka att se glad ut. Sen vad det gäller segel har jag ett exempel på när det inte är bra med segel. Det är INNE i hambassängen.

Jag stod i min hemmahamn en gång och såg att en mindre segelbåt var på väg in mot hamn. Farten låg nog på ca. 10 knop. När han passerade pirarmen tänkte jag - nu är det nog snart dags att ta ner seglet. Nehejdå. Full spruta in mot kaj och då tänkte skepparen gå fram och ta emot båten mot bryggan. Men han insåg nog att det gick aningen för fort för det så han greppade tag om masten och in for båten i kajen i samma fart som tidigare.

Men som tur var höll kajen. 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På 10 liter kommer jag ca: 14 NM. Jag hade 877 NM på trippmätaren förra året... Och hade råd med det !!! Priset på soppan är inte det som avgör om jag ska åka eller inte. Vill jag ut på sjön i en timme eller åtta veckor så åker jag, oavsett soppapriset... Att vara på sjön är avkoppling o njutning och då kan inte några kronor spela någon roll...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns fanimej folk till allt! :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är glad att Sverige är ett fritt land så alla kan hålla på med den fritidssyssla man gillar bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så sant så sant. Ändå hade han en liten utombordare på båten som han inte använde. Men jag tror att han använder den oftare nu efter denna smäll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg en skön kille i klubben för ett par år sedan, denna gång en ägare av en Nimbus 26. Kommer in i hamnen i ganska hög fart (max 2 knop gäller), två småbarn på fördäck och frugan i brunnen. Min tjej noterar honom med kommentarerna fan vad fort han kör... FAAAN VAD FORT HAN KÖR!.

Vid bojen skall killen stanna båten och lägger full back utan att först dra av på gasen. Naturligtvis går inte backen i så båten accelererar och ränner rakt i bryggan i full fart (8-10 knop?)! Ungarna flyger och landar på bryggan med skrubbsår och blåmärken - chockade, gråter stort, den äldre föröker tysta den yngre. Stort märke i bryggan. Pappan skriker åt dem att hålla käften. Mamman - knäpper kapellet...

Såg senare att fören spruckit på båten, laminatet hade gått isär mellan skrovhalvorna. Den lagades med silvertejp och fick ligga i resten av säsongen, lämnades in på varv för en mer ordentlig reparation på vintern. Sedan dess har båten legat utan täckning och kapell på land (tre vintrar nu?) och kan nog köpas billigt gissar jag..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg faktiskt också något liknande. Tror det var en Flipper 715 som skulle stila lite och köra in mellan sina bommar i hög fart för att sedan bromsa kraftigt med backen. Kanske ser fränt ut men denna gång dog motorn när han skulle lägga i backen så båten for rätt in i bryggan. Måste vara pisamt när det står mycket folk runt omkring som asflabbar åt detta.

Denna fick också spräckt för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta ville inte Peter_K komentera... haha haha haha haha...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kommenterat det i den andra tråden du & jag skriver i!

Missade du det, du har ju svarat mig!

Redan glömt?

Haaaaa-ha-ha, har du sugit i dig för mycket dieselångor!!! 10.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar vara en bra ide att läsa nåt i en tråd o svara på det i en annan... Hmmm !!! Bom i skallen... hehe...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tänk att det alltid tjafsas om att segelbåtar går också för motor, visst gör de det och att de störs av svall men inte att det lutar när de seglas osv osv osv.

Det är enkelt. Motorbåt har enform så att så lite som möjligt skall ligga ner i vatttnet och ha bra fartegenskaper och bränsle ekonomi.
Har inte segelbåtar dessa behov? Jo om de inte hade segel skulle de bara konstrueras efter det. Segelbåt lutar, OK? och då måste skrovformen vara sådan att det håller emot för avdrift, ger en upprätande kraft och en massa annat som jag inte räknar upp här. En segelbåt går alltid när den seglar lite på tvären desutom. Motorbåten går ju rakt,(bortse från en massa smådetaljer nu som propellervridning mm) Det är naturligtvis precis som hos motorbåten en kompromiss mellan vilka egenskaper man värdesätter främst, därav så många typer av båtar.
Segelbåten nu då. Jo, det är mer eller mindre en naturlag att den segelbåt som ligger bra för segel, slänger och gungar okontrollerat utan seglets stöd dvs när man går sakta för motor och det kommer svall. Motorbåtsägarna ropar fan tål den inte lite gungning.

Vågorna är inte det som syns ovan vattnet efter motorbåten, det är ett berg av rullande vatten under ytan. Detta tar tag i kölen och vrider till båten = segelbåtsägaren blir förbannad och motorbåtsägaren förstår ingenting, fan det var väl inget svall att prata om. Det är klart för  hans båt beter sig inte lika.
När det sedan piper i och det är sjögång och kanske en meter höga vågor(det som i folkmun alltid heter 2-2½ meter höga) så stöttar seglet båten och det går bra, fast beättningen kanske gör i byxorna. Motorbåten däremot klarar oftas inte av det alls och de kloka har för länge sedan dragit in i lä bakom nån holme. Resten ringer sjöräddningen. Det gör seglaren också i ren förskräckelse för han kan helt enkelt inte hantera båten. Men båten klarar sig i rätta händer.

Detta är fakta och fysikaliska skillnader. Resten är tjafs pga okunskap om dessa förhållanden. Att seglaren inte vill sätta segel och tuffar för motor  är sånt som var och en får göra som den vill. Det finns mycket konstigt som motorbåtsägare också gör så jag lämnar det åt sidan.
Det viktiga är och kvarstår, de olika fysiska förutsättningarna och hur båten beter sig pga dessa. När seglarna gnäller över svallet från motorbåtarna har de rätt. Det är lite övervikt i tjafset från just det hållet men det har ju som sagt sina orsaker.
Min avsikt med detta långa inlägg är att få lite klarhet och fakta så vi kan förstå varandra bättre och lättare anpassa oss.
Det andra, klantiga människor och knasiga snedseglare och dumma motorister kommer vi alltid ha några exemplar av. De lär sig väl med tiden de också får vi hoppas. Skratta åt dumheterna men hjälp den som inte kan eller förstår, nästa gång kan det vara din tur.
Å sluta kasta skit på varandra trots att tråden heter dösnack
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, nu var det faktiskt ju DU som började hänvisa till inlägg i de olika trådarna först...

Delirium?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oj-oj vilket utlägg....den innehöll allt....hur puttinuttiga seglarna blir av svall....hujedamej....äh...sjösätt dom lakansbåtarna i ngn lokal ankdamm vetja!2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det gjorde jag... Men jag hänvisade dit oxå !!! Har du missat det ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du sammanfatta detta ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan sammanfatta det!!

En jävla massa bokstäver ihopsatta till en massa trams och fördomar varvat med jag vet bäst attityd.2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Det här var ju helkul.
Lyckades reta så många så jag blev citerad med hela inlägget 3 gånger.
Skall bli politiker och lobbare kanske?

Sammanfattning?
jamen.... ha det helkul på sjön men va snälla mot varann.
Duger det? 
Friskt vågat på er.
;-) 
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huga Kalman, aktarejaaaaavlit noga för att reta Steve med ett sakligt inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej killerBoo
Tack för varningen. Du borde ha skrivit huka Kalman?
:=)
Vem är Steve? Hur vet jag att jag retar honom? Vafför tror du det? Är detta sakligt?
Vad händer då?
Och fötter?
Tappar han ur vattnet för mig ur havet i ren ilska så jag inte kan segla?
Aha, nu vet jag, han köper en stor jävla motorbåt som drar upp mycket svall åsså lurpassar han på mig vid tex V. Stendörrarna och gasar på utav f-n?
Skall hissa en hink på förstaget så han känner igen mig när jag seglar genom där nästa gång. Vore synd om han blev taskig mot någon annan av misstag.
;-)
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...