Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
sesoki

Mercruiser problem

Rekommendera Poster

Jag har stött på ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa.

Tänkte se om någon här har en lösning.

Jag har en Mercruiser 5,7l magnum mpi som vid kall startar utan problem och går fint. När jag kört ca 15-20 minuter och drar av på gasen så går motorn dåligt låter som den inte går på alla cylindrar och tappar kraft. stänger jag av motorn så är det mycket svårt att få igång motorn.

Provar jag dan efter så startar den hur lätt som helst och går att köra ca 15-20 minuter utan problem.

Jag har bytt rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift, vattenavskiljande bränslefilter.

Snälla vad kan jag göra.

/Sören

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något sätt att testa Tändspolen eller måste man köpa en för att prova????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt tändspolen det brukar vara den när du har den tyen av problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu bytt spolen men felet kvarstår tyvärr.

Vet någon om man kan koppla bort choken på något sätt och se om det är det som ställer till det???

Eller vet någon hur man ställer tändningen?? Vad jag fått höra så måste man koppla om något elektroniskt för att ställa tändningen.

/Sören

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spärra choken du.  Den behövs inte den årstid vi använder båtarna och ställer ofta till med besvär.  Ett smalt buntband räcker fint.  Och så drar du bara åt så att spjället inte kan stänga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Choke borde inte finnas på en MPI motor, har du verkligen choke?

Per Trönnberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte det.... Men kollar man på stiften så ser det ut som att den får för fet blandning så det var en tanke som jag fick bara.

/Sören

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en gång en crysler super bee v8 den uppträde likadant det satt en fyrports förgasare på den, problemet löstes av en mekaniker på båt och motor i gbg det var nålventilerna i förgasaren som inte tätade på tomgång utan att motorn fick för mycket bensin. Allt mekanikern gjorde var att ta lite slipasta på nålarna och sedan rotera dom i ventilsätet. Gick som en klocka efter det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen löst!! Problemet var att fördelarhuset hade vridigt sig ur läge så gnistan var för svag. fick det i rätt läge och nu går den bättre än någonsin.

Kan ochså meddela att man måste ha en speciel dosa för att ställa tändningen om man behöver.

/Sören

Senast ändrad av sesoki | 14 maj 2007 | 14:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vådå för dosa för att ställa tändningen?

Ge lite mer om vad det är, snälla.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ända som händer när du vrider fördelarhuset är att gnistan mellan rotor och fördelarlock får hoppa längre(svag gnista på stift) eller att gnistan inte kommer fram alls.

Gnistan styrs helt av tändmodul som får signaler från ECM som känner av från knacksensorer, lufttemp, motortemp, bränsletemp mm. Det är i denna ECM man måste in och programmera med specialdosa från mercruiser förstås.

Denna dosa används även för att avläsa felkoder i ECM så du kan se om alla sensorer fungerar som dom ska. Vore jättebra att ha men problemet är att om du beställer den från USA så kostar den 1170 dollar plus frakt och tull/moms. Inte roligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...