joben 0 Postad 5 Maj , 2007 Jag hittar ingen D på min generator. Mando 55Amp. Mercruiser 4,3L Dom betäckningar som jag hittar är: L2, E, EXC, H1 512, S, P Jag ska koppla in ett siljerelä och då behöver jag veta vart D finns på generatorn. Någon som vet något om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
madette 0 Postad 5 Maj , 2007 hej D kan heta 61 , STA Fast lättast är att sätta den via en strömbrytare på instrumentpanelen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 5 Maj , 2007 Kanske inte är till någon hjälp, men du kanske kan lista ut det genom att kolla upp vilken sladd som sitter ansluten på den i dagsläget. D-plus-ledningen ska komma från startnykeln via laddningsvarningslampan på instrumentpanelen. Oj, nu skriver jag kanske lite kryptiskt. Försöker igen: Jag menar att du kan följa tråden från laddningslampan och se var den är ansluten på generatorn. Denna anslutning ska vara D-plus. Självklart kan du vara lite fiffig och mäta/testa dig fram till rätt kabel, om du inte har möjlighet att sätta pekfingret på kabeln och följa den rent fysiskt från instrumentpanelen till generatorn. T.ex. vrida på startnyckeln så att laddningslampan tänds, därefter rycka loss den kabel som du gissar är den rätta från generatorn och se om laddningslampan släcks. Släcks den så har du ryckt loss från D-plus. Jag är ute på lite djupt vatten känner jag nu. Det kanske är så att lampan slocknar även när du lossar på någon annan kabel... du hade ju så rackarns många anslutningar/beteckningar.... Jaja... nån hjälp kanske det var iaf., eller så visste du detta redan. Det hade ju varit ett bättre svar om jag hade kunnat säga vilken av dina beteckningar som står för D-plus. Lycka till iaf! /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
madette 0 Postad 5 Maj , 2007 det är riktigt den skall sitta på samma som ladningslampan, när jag hadde det så lös laddlampan svagt hela tiden.Därför satte jag den på en strömbrytare,då kan du själv styra när du vill koppla in relät. kan ju vara dumt om man glömmer slå av när man inte har motorn igång.då drar du ur startbatteriet. Välj det som passar dig lycka till Senast ändrad av madette | 05 maj 2007 | 22:05 Senast ändrad av madette | 05 maj 2007 | 22:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 5 Maj , 2007 Min gissning är (EXC)itation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 5 Maj , 2007 Du har väl ingen laddlampa i den båten??? Är väl mätare om jag inte är helt ute och seglar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 5 Maj , 2007 Som Micke säger, jag har ingen laddlampa utan en mätare. Jag läste att man kunde koppla in skiljerelät på generatorn och lyssna när relät drar och på detta sätt vata vilken som är D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 5 Maj , 2007 Koppla styrströmmen till relät så att det får ström när du slår på tändningen. Brukar vara betydligt lättare än att koppla som det föreslås. Konsekvensen blir att du kopplar ihop batterierna när tändningen är på och det går en viss ström över från det fulla startbatteriet till det tömda förbrukarbatteriet men det spelar ingen praktisk roll eftersom startmotorn tar så mycket ström under att kort ögonblick så att utjämningen mellan batterierna inte spelar någon roll. Enklare uttryckt kan man säga att spänningen på det fulladdade startbatteriet när du slår på startmotorn kommer att sjunka så att även förbrukarbatteriet hjälper till att starta motorn efterosm dess spänning är högre än det startbatteriet har när startmotorn belastar. Krångligt att beskriva men lättare att faktisk göra. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 7 Maj , 2007 Motsvarande D på en Mando generator är L2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 8 Maj , 2007 Till Christer N jag gjorde som du föreslår d.v.s att koppla över tändningslåset vilket slutade med två brända reläer, då fick jag tipset av Lars Lundbladh att koppla reläet till D-plus -på generatorn efter det har det fungerat perfekt i flera år, anledningen (Som jag fått det förklarat) att reläkontakterna brände ihop är att det rusar höga strömmar från förbrukaren via reläet och startbatteriet till startmotorn i startögonblicket detta undviks när reläet kopplas via D-plus då reläet drar först när generatorn börjar ladda och då är ju motorn igång P.S Säger INTE att DET inte funkade för dig jag bara delar av mig med mina och andras erfarenheter P.S Webadmin Varför kan man inte skriva D med ett plus, pluset försvinner !!?? M.H.V Kenny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2007 Ska förbrukningsbatterierna hjälpa till vid start behövs relä som klarar flera hundra Amper. Men en bra idé för säker start under alla förhållanden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 18 Maj , 2007 D plus på Mando generator skulle motsvara L2 men så var inte fallet. D plus på min Mando generator var EXC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser