Grynna 0 Postad 5 Maj , 2007 Precis sjösatt och har ett jätteproblem. Vi har en daycruiser 25-fot -00 med en Mercruiser 5.0l och ett bravo 3 drev. Innan vintern så konserverade vi motor, tömde limpor, körde med glykol. Sedan har båten förvarats utomhus. Före ett par veckor sedan hämtade en firma drevet och servade det och monterade sedan tillbaka drevet. När vi nu sjösatte så startade den fint och jag åkte en kort sväng, lade till vid bryggan och upptäckte att det forsat in vatten i motorrummet, halva motorn under vatten. När vi pumpat ur vattnet så startade vi igen och då forsar vatten in längst bak på motorn, det verkar inte vara någon slang eller nåt. Det är väldigt svårt att se/känna var det kommer ifrån. Är det någon som har en bra teori och kan det ha med drevmontaget att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 5 Maj , 2007 Forsar det bara in vatten när du kör motorn? Om du har sjövattenkylning och det kommer bak på motorn så låter det ju som att en frysplugg skulle lossnat.. Du skriver att du har tömt limpor men har du sjövattenkylt måste även motorn tömmas.. Men ge lite mer info om vad du har för kylning osv så kan säkert nån här komma med nåt bra tips... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 5 Maj , 2007 Om jag fattar rätt så kommer det inte från skölden utan i motorns bakkant. Kan det helt enkelt vara slangen från impellern som lossat på sköldens innsida. Spricka i dom grova slangarna vid limpornas knä, dom kan spricka i vulkningen. På vår hände det, stod en sträle rätt ut vid drift. Visade sej att det är två halvor som är ihopvulkade. Konstigt nog så var det inte så på dom nya vi köpte... Varför måste motorn tömmas? Vi har alltid bara varmkört och sen kört igenom den med riklig glycolblandning och har aldrig haft några problem??? Senast ändrad av 7anne | 05 maj 2007 | 22:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 5 Maj , 2007 Nej, det är rätt, den behöver inte tömmas egentligen OM man kör igenom glykolblandning och är säker på att termostaten öppnar (eller tar bort den) så att blandningen verkligen går igenom överallt som den ska... Men tömmer man även motorn genom kranarna på sidorna innan man kör igenom glykolen så är man säker på att den är tom på vatten... Men visst, som sagt, gör man det ordentligt så behövs det inte, och det var väl lite det jag undrade över om det gjorts så.. Och självklart kollar man slangar och den enkla biten först... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-040- 0 Postad 5 Maj , 2007 hade samma problem som dig på min vp 5,7 (mellan motor drev i kåpan), i mitt fall var det en frostplugg som var sönder , fick skruva av drev för att komma åt och lyfta motor så jag kunde byta frostpluggen du kan ju börja med att spänna alla slangar till kylning och titta så att packningen till impellor är frisk. /-040- Senast ändrad av -040- | 06 maj 2007 | 01:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodol 0 Postad 18 Maj , 2014 Hej, Gammal tråd men eftersom jag tycks ha "Nästan" samma problem så är det kanske värd att väcka det. Har en 2004 5.0 MPI som tycks tag in vatten när motorn går. Tömde kösvinet på 4 liter vatten (nästan helt torr), för att se (om nu det är möjligt) om det är något synligt läckage. Tillsdess så undrar jag: 1) smart sätt att lokalisera läckage 2) Frostpluggen , ska de vara stängda helt? Tacksam för all tips då jag är helt ny på Mercruiser-världen //Dodol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser