Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
dasboot

propeller storlek?

Rekommendera Poster

Hej,jag kör en flipper 700 med vp130 motor som funkar bra.Men vet inte vilken storlek på propellern som e bäst,har testat flera olika men ville höra om nån vet mer exakt vilken som gäller.De e ganska viktigt eftersom en kompis köpt en likvärdig båt och han gör allt för att gå lite snabbare än min.Behöver tips om den ultimata propellern till min båt om någon vet,tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om exakta storlekar, men känner väl igen ditt problem med att få ut det sista ur maskinen. Särskilt när man tävlar mot kompisar.
Har du funderat på att hissa snurran och gå på en mer ytskärande propp? Kan ge ett par knop i gynnsamma fall.
Lycka till.
/B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att du ska kunna få hjälp med detta så måste du uppge förutom motor vilken utväxling drevet har, stigning och storlek på proppen.

Annars så kan man ju ta det säkra före det osäkra. Turbinmotor med ytskärande. Kasta all inrednign och hörselskydd. Du borde kunna komma upp i närmare hundra knopp eller mer :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste ta reda på vilket varvtal på moton som är det högsta tillåtna och se till att det fins en möjlighet att nå detta, kanske inte riktigt fullt ut men du bör ligga inom det varvtal där du får ut högsta vridmomentet i alla tänkbara fall. Motorn ska gå lätt. Du förloar fort efekt om den går tunkt. Sen bör du prova olika rostfria proppar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...