orchid 0 Postad 4 Maj , 2007 Hej har en Evinrude 50 hp från 81 som har börjat krångla.. sjösatte nyligen och den startade som vanligt och gick bra.. När jag några dagar senare skulle ut, så hände ingenting alls ungefär som att den inte tände rätt, bytte tändstift, och då satt det champion tändstift i, så jag kollade på en krosslista från Ngk vilka jag skulle ha och fick fram BZ7HS-10 så jag åkte ut för att köpa dom men hittade inga sådana, och fick svaret av en kille på en båtverkstad att jag skulle använda B7HS-10 och att det där Z betäckningen inte spelade någon roll..(Spelar det någon roll ?? ) så nu försökte jag starta och när den väll går igång och svänghjulet har snurrat igång motorn, så slår svänghjulet tillbaks motsatt håll efter nån sekund och så dör den bara.. någon som vet vad problemet kan vara ?? ( Tändspolen??) tacksam för all information Mvh kalle Senast ändrad av orchid | 05 maj 2007 | 14:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 4 Maj , 2007 slår svänghjulet tillbaka, har du antingen något för lågt rpm vid starten eller lite för tidig tändning...Kan du ha kommit åt länkarmen till tändförinställningen? Denna sänker resp höjer tändningen vid olika varvtal. Dvs vid lågt varv så ser den till att förskjuta tändpunkten mot övre dödpunkt och motsatt när varvet stiger.. mekaniken kan kärva efter vintern, kanske orkar inte fjädern dra till ändläget just nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orchid 0 Postad 5 Maj , 2007 Det är möjligt att jag har gjort det... var sitter den Länkarmen då??? Tack för svaret..Mvh kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 5 Maj , 2007 Dum fråga kanske, men har du satt tillbaka rätt tändstiftshatt på rätt cylinder. Har varit med om på just Johnson/Evinrude att man skiftat tändhatt och fått liknande fenomen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orchid 0 Postad 5 Maj , 2007 Nordin dom sitter rätt =) tack för hjälpen iaf.. mvh kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 5 Maj , 2007 Ok, kolla då att det inte är så att svänghjulet har klyvit krysskilen på vevaxeln. Isåfall kan svänghjulet flyttat sig några grader och därmed så får du fel tändpunkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orchid 0 Postad 8 Maj , 2007 Okej... Och då måste jag ha loss svänghjulet før att komma åt den?? Ser man tydligt att den är av om det skulle vara så att det är krysskilen?? Inte så svårt att byta va?? Ingen aning om hur den ser ut?? mvh kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 8 Maj , 2007 Du måste ta av svänghjulet. Det syns direkt om den gått sönder. Krysskilen ser ut som en halvmåne och sitter i ett fräst spår i vevaxeln. Den skall styra svänghjulet rätt i ett motsvarande fräst spår i svänghjulet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orchid 0 Postad 8 Maj , 2007 Okej tack ska kolla det.... mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orchid 0 Postad 9 Maj , 2007 Har försökt nu idag 3 timmar med hjälp av en avdragar klo att få bort svänghjulet, men det lossnar fan inte.. sitter den fäst nått mer än med mittbulten?? antar att det är barra att fortsätta knacka tills den lossnar?? tips? mvh kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 10 Maj , 2007 Uppe i 9 timmar nu Skämt o sido, sätt fast avdragaren och skruva så att den drar ordentligt men inte så att svänghjulet tar stryk (kan bli skevt) När du väl har spänn på det så ta du en hammare och ger avdragaren en känga rakt uppifrån(på själva skruven du spänner avdragaren mot vevaxeln) Ha gärna muttern på vevaxeln kvar men lossad ett/två varv. Det finns sprängskisser på http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=3&pCode=M0011133&path=BMC~A0000021~M0011066~M0011133&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BMC&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ Där kan du bläddra klicka till rätt modell Nä, det sitter bara fast med muttern.... Men jag tror inte felet ligger där under... Senast ändrad av Rigor73 | 10 maj 2007 | 10:48 Senast ändrad av Rigor73 | 10 maj 2007 | 10:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 11 Maj , 2007 Jag hade samma problem när jag lossade ett likadant svänghjul på min i vintras. Jag hade dock ingen avdragare utan knackade med en hammare runt svänghjulet tills det lossnade. Vad som brukar vara lättatst är att sätta fast avdragaren och dra åt så mycket du kan så det ligger en spänning och sedan banka på med hammare på svänghjulet runt om så släpper den lättast. Börja knacka lite löst för att sedan öka tills den lossnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orchid 0 Postad 11 Maj , 2007 Okej rigor .. var tror du felet ligger då???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 13 Maj , 2007 Kolla alla väsentligheter först, kommer det gnista? När kommer den? Kanske bara gnista på ett stift, om så...Byt plats på tändspolarna, är det samma ställe där det inte kommer gnista . Om det inte kommer gnista på nån, får cdi:n signal? Genom uteslutnings metoden hittar man felet utan onödigt famlande och evt fler felkällor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser