joben 0 Postad 4 Maj , 2007 I idag har jag bara ett batteri men jag har köpt ett extra som förbrukarbatteri som jag ska skilja åt med ett skiljerelä. Att koppla in ett skiljerelä är inte så mycket jobb men sedan att koppla om alla elprylar som GPS, stereo, lampor mm till förbrukar batteriet blir ju ett jättejobb!! Hur har ni löst detta? Hur går man tillväga? /Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 4 Maj , 2007 Du har förmodligen bara en grövre tråd från pluspolen på den befintliga batteri upp till säkringspanelen. Flytta den till pluspolen på den nya batteri. Enkelt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 5 Maj , 2007 Jag hade ingen kabel från säkringsdosan till batteriet! Den gick till en annan kopplins som ledde till motorn osv. Det betyder att jag måste koppla om all elektronik? Eller finns det andra lösningar?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 13 Maj , 2007 Du måste nånstans från polen på det gamla batteriet grena av till olika förbrukare. Den första avgreningen du hittar, där skall du klippa och dra den till skiljerelät.Om jag fattat det rätt så ligger allt inkopplat efter den tråden? Du måste inte alls dra om allting. Kolla bara upp förgreningen. Lycka till och fråga igen. Det kan va knepigt att svara exkt när man inte ser alla delarna i dina kopplingar.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 13 Maj , 2007 Nästan alla mina förbrukare går till säkringspanelen. Från säkringspanelen går det en röd grov kabel till startmotorn. Kan jag koppla in startmotor kabel från säkringsdosan direkt till startbatteriet? Antar att jag behöver en säkring mellan startmotorn och startbatteriet? Ska jag dra en ny kabel från säkringsdosan där startmotorkabel satt till förbrukningsbatteriet för att få förbrukarna på förbrukningsbatteriet? Hoppas ni förstår min beskrivning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 13 Maj , 2007 Ett bra alternativ till skiljerelä är att parallellkoppla alla batterier så att den navändbara förbrukarkapaciteten blir maximal, och sen ha ett batteriskydd (t.ex. Battery Brain) som bryter bort batterierna om de blir för urladdade. Då kan man ändå alltid start motorn. Man vinner dessutom det att man blir skyddad från att av misstag djupurladda batterierna vilket förstör dem. www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 Maj , 2007 Joben,ditt inlägg kl 16:20 i söndags klargjorde nog tror jag.Från nuvarande startbatteriet går en tjock kabel till startmotorn och därfrån vidare till säkringsgruppen. Rätt? Detta är gjort så förmodligen för att spara kabel och antal kontakter som kan oxidera (fiende nr1) Det nya batteriet kopplar du så att du drar en kabel, ganska grov, från polen till samma ställe där den som kommer från startmotorn sitter nu på säkringsgruppen. Den befintliga kabeln där och som går till startmotorn tar du bort.Om den är lång nog så kan du kanske återanvända den istället för att köpa nytt. Kolla att det inte är för oxiderat i ändarna. Klipp och korta ner annars och sätt nya kabelskor i så fall om den räcker till på längden alltså. Sedan var det skiljerelät. ingången på den kopplar du till generatorns B . utgången/arna till båda batteriernas resp pol. Nu blir det så här, startmotorn får ström från det gamla startbatteriet. Allt annat får ström från det nya bara.Båda laddas i princip lika mycket beroende på deras laddningstillstånd och hur mycket ström de kan ta emot men inte samtidigt. Skiljerelät bestämmer vilken som laddas först pga av att den den känner av spänningen så startbatteriet laddas alltd först. Kolla bara att anslutningne ligger i rätt ordning till rätt batteri från skiljerelät alltså.Kom igen om du undrar mera.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 Maj , 2007 Oups, kom att tänka på att den dragmagnet som som kopplar in drevet på startmotorn måste få sin ström från startbatteriet.Annars kan följande inträffa. Det nya förbruksningsbatteriet är stendöd och startmotorn drar inte eftersom den inte kan koppla in.Så... den ledningen måste du dra om Det är alltså tråden från nånstans på säkringen till tändnyckeln. Sätt den på en egen säkring från det gamla batteriet. Sedan så undrar du om säkring mellan batteri och startmotorn, NEJ för tusan, den kabeln skall leverera kasnke 120 Ampere under 10 sekunder. Inga säkringar där. Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 14 Maj , 2007 Tack för alla bra svar!! /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Maj , 2007 Sedan så undrar du om säkring mellan batteri och startmotorn, NEJ för tusan, den kabeln skall leverera kasnke 120 Ampere under 10 sekunder. Inga säkringar där. Finns säkringar på 400 A. Men en säkring innebär också spänningsfall så, kanske onödigt. Men det känns väldigt skönt att ha ALLTING avsäkrat. Det händer ju att man får hjärnsläpp och kopplar fel, kortsluten 12V över grova kablar är inte att leka med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 17 Maj , 2007 När jag hade kopplat in allt och skulle prova att starta då gick inte startmotorn runt. Jag kunde höra att startmotorn drog till men den gick inte runt. Vad kan vara fel? Jag har kopplat på följande sätt: Huvudtrömbrytare till startbatteriet som är kopplad genom startmotorn. Jag kopplade bort kabeln från säkringspanelen till startmotorn och kopplade den kabeln till förbrukarbatteriet. Skiljerelät mellan batterierna, D till generatorn samt jord till startbatteriet. Det går en kabel från tändningslåset till startmotorn, jag antar att det är den som drar startmotorn. Behöver jag en kabel mellan startmotorn och startbatteriet när jag har en huvudströmbrytare som är koppald till startmororn och startbatteriet? Senast ändrad av joben | 17 maj 2007 | 21:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 18 Maj , 2007 Nu fungerar allt som det ska. D plus på min generator var inte L2 som jag fått uppgift om. Det motsvarar EXC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 19 Maj , 2007 Ska inte gå att koppla fel, om man inte sätter polhållarna på fel kabel. Den ene är ju mindre än den andre b.l.a. Får man på dom fel så har man brukat våld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 19 Maj , 2007 Kul att du upptäckte att min initiala gissning faktiskt var rätt För att kunna gissa någorlunda rätt så underlättar det naturligtvis om man vet hur en generator fungerar och kan förstå engelska tillräckligt väl så man ska avkoda anslutningars beteckningar... Original-tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=157857 Senast ändrad av Gunnar_ | 19 maj 2007 | 21:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser