Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
NiclasO

Fundering ang. liten HT

Rekommendera Poster

Hej.

Jag funderar på att byta bort min styrpulpet mot en liten HT pga att familjen växer. Har tittat lite på flipper 535HT alt. 575HT.

Hur beter sig en 535 jmf 575 när det går lite sjö?

Jag har tittat lite på blocket och det verkar sitta yamaha 80hk från slutet av 80/början av 90 på de flesta 535:or, är det en bra och problemfri motor? något särskilt man ska titta efter?

Det känns inta helt ok att byta från 4-takt till 2-takt men med tanke på begagnatutbudet så kanske det måste bli så ändå.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har haft 2 hardtops, en finnsport 540 HT och en Ryds 540 HT. Finnsporten är mycket lättdriven och stadig. Den är dock platt i botten och kan bli en aning hoppig vid sjögång. Rydsen går betydligt tyngre men är ordentligt stadig och praktisk med sin öppningsbara vindruta. Jag har även åkt både i Flipper 535 samt 575. Jag skulle helt klart rekommendera en 575 även om den inte är lika modern som 535an. 535 är smal och vinglig. 575 är betydligt rymligare och tål spring på skarndäck runt HTn utan att luta alltför mycket.

Gällande motorval har jag inga rekommendationer mer än att 90hk och uppåt gör båtlivet roligare i en sån båt. Lycka till med båtköpet.

Mvh Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Ryds Camping och kan verkligen rekommendera modellen. Kanske kan vara ett alternativ. De ligger dessutom lite lägre i pris än 575. Årsmodell, på ryds camping, ska vara 76 och framåt(dom ändrade skrov 76)

Såg en billig idag på blocket(dock osäker om det är 75a eller 76a, om delat sidofönster så är det en 75a), om man ser till motor och medföljande utrustning:

http://www.blocket.se/vi/11488601.htm?ca=8_s

Hur man årsmodellbestämmer en ryds camping:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=116442

Senast ändrad av Yadis | 04 maj 2007 | 10:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...