Stefanho 0 Postad 4 Maj , 2007 Hej alla glada. Nån som har lite matnyttig information om uttern 690? Allt som jag har hittat här på MG och på nätet är inte mycket att hänga grannen för. Tacksam för svar. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 4 Maj , 2007 Kan börja med att hänvisa till uttern.se och historiska broshyrer.Modellen finns med utombordare och inombordare, från 78 tror jag att inombordaren är monterad på kasett. Den kan dras ut bakåt och gör motorn lätt-tillgänglig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 4 Maj , 2007 tack för ditt svar. hade varit inne på uttern.se förut men hade totalt missat historiska broschyrer. om det är nån som har personliga åsikter om denna båt så vore det kuligt att höra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 4 Maj , 2007 Kan egentligen bara säga att det är väldigt mycket båt för pengarna. Kanon för en mindre familj som bara vill göra några övernattningar per sommar. En trygg halvplanande sak, som fanns i både utombordar enller inombordarversion. Oftast hade inombordarvarianten bensinare, Volvo Penta b20 eller B21. Det fanns tillval att få diesel Volvo Penta md21 på 63 hk. Finns således såna också, även om de är klart mer sällsynta. Att tänka på är att inombordarna satt i kassett. Denna kassett stjäl med utrymme i den redan lilla akteruffen. Akteruffen är för övrigt anpassad till barn, och absolut inte att tänka på för vuxna. Men som sagt, ett tryggt prisvärt alternativ, eller förstabåt / S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 4 Maj , 2007 låter som om den skulle passa mina behov. Dock är jag lite osäker på inom- eller utombordare. Har läst att om man har inombordare så är det inte så roligt att använda akterruffen, pga bensinlukt. Nån som kan bekräfta eller dementera detta? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 4 Maj , 2007 Det verkar även finnas senare modeller av 690:an med utombordare där motorn hänger på en PROBOX. Det borde ju ge mer plats i akterruffen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andtom 2 Postad 19 Juli , 2007 Har själv en 690 och det finns lite motorlukt i akterkabin när motorn nyligen är körd. Vädrar man och väntar nån timme innan man ska sova så är det inte märkbart. Ungarna som sover där har aldrig sagt något om någon lukt heller. Kan tänka mig att om genomföringarna(kablar och vajrar) till boxen inte är täta så kan det nog lukta mer. Men sånt är lätt att fixa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svante-raptor 0 Postad 20 Juli , 2007 Ytterligare ett tips; Kolla in www.utternklubben.se Där finns ivarjefall 9 st 690-ägare som säkert kan bistå med lite tips och synpunkter! Du kan höra av Dig till mig, så kan jag förmedla kontakterna! MVH //Svante - Utternklubben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser