Verne 0 Postad 3 Maj , 2007 Har på Drevias hemsida fått upplysningar att använda transmissionsolja till 100-drev och vanlig motorolja till 100b-drev. Frågan är då bara hur jag vet vilket drev jag har. Skylten bak på drevet är oläslig pga slitage och övermålning. Hur noga är det med vilken olja jag kör? Törs jag dunka i vanlig motorolja och köra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 3 Maj , 2007 Vill minnas att jag läste i en annan tråd att du kan se om det är A eller B genom att klämma lite på bälgen över drivaxeln. Jag har A-drev och då är axeln väldigt tjock medans den är tunnare på B. Ska inte säga att jag är hundra utan får la se om någon kan bekräfta detta.Annars är det ju lätt attt avgöra vad för olja som är i tidigare. Transmisionsoljan känner man ju lätt igen på att den är segare än vanlig olja samt luktar mindre trevligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 4 Maj , 2007 Kort oljesticka = motorolja Lång oljesticka = transmissionsolja Mvh/Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Maj , 2007 Om du känner genom bälgen så känner du om knuten innanför känns som en konservburk Isf har du ett 100A och ska anv trans.olja Känns det som ett helt vanligt knutkors har du ett 100B och skall alltså använda motorolja. Kort eller lång sticka kan jag inte svara på, men om man bara har sett sin egen sticka så vet man ju knappast om den är kort eller lång... allt är ju relativt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 4 Maj , 2007 Har du kort oljesticka (ca 5cm) dvs 100B-drev så ska det vara 3,5l motorolja. Är det en lång oljesticka (100A-drev) så skall det vara 2 liter hypoidolja SAE90. Den långa mätar alltså betydligt längre ned i drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blackrose006 0 Postad 27 April , 2011 Har ett 100A som uppenbarligen är fyllt med motorolja vilket man enligt ovan ej ska ha, oljan är hur fin som helt, ingen vatteninblandning eller groms, drevet har fungerat klanderfritt i 2 år utan missljud eller vibrationer, bör jag trots det byta olja/typ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser