Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Beckman

Vårfix RIB, bottenmålning m.m

Rekommendera Poster

Tjenare!

Köpte ny båt i höstas och ska snart börja fixa iordning den. Dels ska jag bottenmåla hade jag tänkt. Men även installera lite elektronik. Så har därför lite frågor!

Hur ska jag finna vattenlinjen? Är det bara att lägga båten i vattnet och maskera och ska man bottenmåla lite ovanför vattenlinjen eftersom båten guppar?. Innan jag ska lägga på grunfärg måste jag slipa? eller handlar det bara om att rugga up gelcoten lite så att färgen fäster?

Vet ni om man ska behandla pontonerna på nått speciellt sätt? biter snäckor på dem med? Har sett att det finnns speciell tvätt och skygg för pontoner är det nått att rekommendera?

En sak till jag undrar! Vi frågade om man kunde ha huvudbrytare i båten, men försäljaren sa att det inte var bra. Men jag kommer inte ihåg varför, så jag undrar om någon vet. För det känns som om batteriet kommer sugas ut annars.

Om det finns andra synpunkter eller råd tar jag gärna emot dem. Bilder finns i boden.

Båt. Arimar 540 motor: evinrude etech 90hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lägger på en primer innan den slutliga färgen. Du behöver inte slippa/rugga ytan. Det blir ju svårt att maskera när båten ligger i vattnet så det där med vattenlinjen vet jag inte. Min båt hade legat i ett år utan färg när jag köpte den så då såg man vart linjen gick. Det är ju ett alternativ, fast det kanske bara funkar i insjöar och på ostkusten - på västkusten så blir det väl för mycket tulpaner och liknande för att man skall våga ha iden en säsång utan färg.

Fattar inte varför de sa att du inte skulle ha huvudbrytare, vissa försäkringsbolag ger ju rabatt om man har det.

Senast ändrad av Bella440R | 04 maj 2007 | 16:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang, huvudströmbrytaren sa de att det var något med motorn. Men jag själv tycker det verkar lite mysko.!! Jag antar att jag får chanse lite, tror jag har en liten svag vattenlinje sedan de 2 dagar den låg i vattnet i höstas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAr du elektronisk startspärr måste du se till att den alltid får ström, det kanske var det som de menade? Alltså så att dioden blinkar. Startspärren funkar ju iaf utan ström för den är alltid igång så fort du slår av motorn, men det kan ju vara bra med en blinkande diod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej, den är inte utrustad med startspärr. Jag har undrat lite smått hela helgen på om man kan ha huvudströmbrytare eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...