reinman 0 Postad 3 Maj , 2007 Jag har laddat upp mitt startbatteri till 14,27 V, därefter har det stått utan laddning i 2 dagar, nu när jag mätte låg det på 12,87?? ska det vara så? Hälsn förtvivlad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 3 Maj , 2007 Hej Ett fulladdat batteri i vila skall ha spänningen 12,72 V Ditt batteri kommer att få den spänningen om någon dag. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fama 0 Postad 3 Maj , 2007 Hej! Ja, det vill jag påstå är precis som det ska vara. Batteriet är ett 12V Batteri och ska inte ge mer än så. Dryga 14 volt är spänningen som är i elsystemet när generatorn arbetar och antagligen ger din batteriladdare det också. Jag är ingen expert på ämnet men jag är ganska säker på att du kan vara lugn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 3 Maj , 2007 Inte ska du vara förtvivlad, ditt batteri är OK. Här kan du läsa lite om laddning: http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janne_fri 0 Postad 5 Maj , 2007 Hej för att kolla ett bateri skall du stunta i volt styrkan. kolla syran med en syra pump den skall bara 0,28..... /Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 5 Maj , 2007 NEJ Janne, nu kommer du med felaktiga uppgifter! Densiteten på fulladdat batteri skall vara 1,28 vid 20°C ! och Spänningen ska då vara 14.4 volt vid just avslutad laddning! Spänningen sjunker därefter succesivt och kommer att få sin vilotröskel på 12.72 Volt, och beroende på batteriers självurladdning så sjunker spänningen hela tiden men varierande snabbt beroende på batteriets kondition. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser