Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Barry

Kulör på vit GelCoat till en Sea Ray -03.

Rekommendera Poster

Hej,
Jag har precis köpt mig en Sea Ray 245 Weekender -03 som det är lite repor och skavsår på. Jag skulle vilja fixa dessa men vet dessvärre inte vad man ska ha för vit kulör. Jag har pratat med Sea Ray i Sthlm men de kan inte se det i deras databas då det är USA-import. Är det någon som har något bra förslag på hur man ska gå tillväga??
Sen en fråga till, ska man använda Gelcoat, Topcoat eller Gelcoat-spackel för att fixa till skador i ytskiktet?
Finns även nån liten skada ner till glasfibern, vad ska man använda där?

MVH

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Sea Ray STHLM retas med dig! För det första: så som jag fått det förklarat för mig av Sea Ray handlare i Göteborg är att en Sea Ray 240 som av Sea Ray USA exporteras till EU (alltså de båtar som säljs av de auktoriserade handlarna) namnges 245, deras 270 modeller blir 275 osv. För det andra: Jag tror knappast att Sea Ray fabriken blandar olika kulörer på sin vita gelcoat beroende om båten skall skickas till Europa eller säljas i USA, stå på dig; handlaren har ju redan missat affären på båten pga dåligt bemötande, fel pris eller något annat som fick dig att välja en annan inköpskälla. Nu kan han ju visa framfötterna och hjälpa dig och på samma gång försöka bevisa för dig att köpa en svensksåld båt av honom nästa gång. Om du inte får hjälp av honom, gå in på närmaste handlare som säljer Byggplast produkter (Interboat, SeaSea osv) på insidan av deras katalog har du en jättebra färgskala som kan hjälpa dig att välja rätt kulör.

Per Trönnberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret... Får nog bli att åka och hämta en färgkarta hos någon återförsäljare för att få så lik nyans som möjligt.

När man sedan beställer, ska man då beställa Gelcoat-spackel, topcoat eller gelcoat?

MVH

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. hur gick det med din sökning efter gelcoat i din färg?

Jag har samma problem, fått reva i gelcoaten och tänkte laga den. Kikar här först innan jag blrjar ringa runt.

Den är ju mer grädd vit än vit i skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är ju inte en 03'a direkt lastgammal. Men glöm inte att färgen skiftar i nyans efter några år i solen. Olika mycket på olika ställen beroende på var solen tagit på båten. På min skorv från 1985 syns det mycket. På nästan nya båtar mindre.

Det bästa är att blanda rätt färgnyans på plats i bra ljus. Man får köpa några burkar med nyanser i närheten av rätt och sedan blanda till rätt nyans precis när man lägger på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...