Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
stortrissen

hjälp men 50hk mercury ca -70

Rekommendera Poster

hej alla kunniga

jag har en fin och bra mercury merc 500 tillverkad någonstans tidigt 70-tal

OBS!! EN RÄTTELSE ÅRSMODELLEN ÄR -67 så det är en gammal sate..

det är en rak fyra och den har ingen elstart.

nu till problemet.

den startar men startgas fint och går bra när den e kall.. men när den är varm dör den och är trött den går att starta men inte att köra när den är varm..

någon som har någon ide vad felet kan vara? en gissning från min sida är att tänd spolen kan vara lite trött... kan det stämma? om det är det var sitter den och hur jobbigt är det att byta den? någon som vet vart man kan kolla info om denna motor på internet?

har även en nyare mer elstart som reservdelsmotor.. går det att ta delar?

alla svar mottages gladligen.. tack på förhand..

Senast ändrad av stortrissen | 02 maj 2007 | 21:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att den är så gammal att den har fördelare. Din beskrivning låter som ett bränsleproblem, men om du tror mer på tändningen så börja med att kolla brytarspetsen och att byta kondensator. Det bör funka utmärkt med någon någotlunda passande från Mekonomen, OK eller annan som säljer bildelar. Kostar några tior. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok.. brabra.. skall göra detta.. jag gissar att det är tändningen eftersom jag gjorde rent förgasarna förra sesången innan den lades i sjön.. senare på sesången började den krångla.. om det är bränsle problem vad är det sannolikast problem med då?

jaa.. det e helt riktigt det är fördelare på den.. är det något jag skall tänka på när jag demonterar fördelaren.. den sitter ju upp och ner eller vad man skall säga... är det krångligt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mercury thunderbolt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mjo.. tror det... minns inte har inte motorn här så jag kan inte kolla.. det största problemet med att meka med denna maskinen tycker jag är att det inte går att ta bort under delen av kåpan på någe smidigt sätt.. så jag tar gärna alla råd på hur man enklast mekar med denna maskinen..

Måste man verkligen ta av hela riggen för att ta av under delen av kåpan?

som sagt alla råd tas emot med öppna armar

tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vilken kåpa är det? för ja knäpper bort min på 2 sekunder har en lika dan om det är en thunderbolt,,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja har stora problem med min :( 2 som har hjälpt mig har köpt delar inget hjälper blir snart arg på skiten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det thunderbolt tändning så är det inga brytarpetsar.

Tändspolen sitter nere till vänster på förgasarsidan.

Den nedre kåpan går inte att ta bort, är en del av riggen. Detta gör att det är lite trångt att meka runt nedre cyllen.

Håller nog på att du har bränsleproblem, har du bytt bränslepump membran. Om det är hål i detta så kommer det in bränsle i vevhuset vilket gör att den i princip går på full choke, dvs funkar inte när den är varm.

Det går att bygga om till elstart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man kan ju kolla så alla cylindrar funkar eller tändkablar hur gör man det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thunderbolt CDI fanns inte 1967. Den kom senare och med den försvann oxå fördelaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

på min tidigare 40hk hade någon löst det smidigt med två snitt med vinkelslipen, över snitten satt vanlig svart eltejp.

Senast ändrad av nikitalord | 03 maj 2007 | 22:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok ok ok.. tack för alla svar.. det är inte en Thunderbolt.. det står så på kåpan men den är av senare snitt.. det är en gammal med fördelare..

i fiol kollade jag bränsle pumpen den var då i prima skick membranet var helt och fint vad jag kunde se..

jag har nu plockat loss hela Klumpen med fördelare etc. från dess axel och funderar på att ta i sär den och byta kondensator.. är det något jag skall tänka på när jag tar isär denna?

probåterigen... om det är soppa lem.. vad kan det vara då? i fiol hade jag problem med att jag fick vatten i förgasarna... jag rengjorde och torkade då ur förgasarna på plats (demonterade alltså inte) och sprutade fuktdrivande (startgas) på alla tänkliga och otänkliga ställen... kan det vara något i sviterna efter detta som orsakar nuvarande problem? 

jag har även en MERC 500 med Thunderbolt tändning som ligger som reservdels motor.. detta elsystem är dock i ett tvecksamt skick (i alla fall de delar som hör till elstart etc. så jag är osäker på funktionen.. hur mycket jobb är det med att flytta tändsysteme.. jag vet att svänghjul etc. måste bytas.. mm.mm. 

tack för alla svar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en sak till.. som jag glömde.. klumpen som innehåller tändningen (hela?) har modell betäckningen KIEKHAEFER MODEL 4D-5 (0967)... om det hjälper någon att hjälpa mig.. tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen aning om det hjälper eller stjälper, men ändå:

http://www.oldmercs.com/196769Merc500.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejhej.. igen alla hjälpsamma.. jag har nu rivit klumpen och konstaterat att där ser rostigt erjat och allmänt j*vligt ur.. några ider om vad som borde bytas? brytare och kondensator?

någon som vet på hur många frad kondensatorn är?

någon som vet om man kan få tag i nya brytare och vad det eventuellt kostar?

om jag skall renovera brytarana.. var skall göras då? slipa brytarspetsarna och fetta in filt biten mot axeln?

någon som vet vad brytar avståndet skall vara?

är det någon som vet vad det skall vara för tändstift i en sådan maskin (merc 500 -67) eller som vet var det finns en översättnings tabell från Beru till tex. NGK eller Bosch..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du skall ha NGK stift

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zer0,

Har du fått nån ordning på din Mercury än?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Kan vara kylvattenkåpan som eroderat sönder. Dvs. det går in kylvatten i motorn.

Behöver du elsystem har jag ett 20-tal Merc 50 stående. T.o.m nån från 67 som har skurit. Dvs. med intakt elsystem.

mvh

Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej det e ingen ordning på motorn än.. tyvärr beror det på att jag inte meckat så möe det senaste.. det e ju inte alltid man har tid.. just nu gäller det att kolla brytaravståndet.. skall även byta kondensator..

är det någon som vet hur många farad kondingen är på???

är det någon som har tipps på vart man kan hitta en svänghjulsavdragare eller har tipps på andra sätt att ta av svänghjulet???

jaja.. tack på förhand för alla svar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

magneterna brukar bli avmagnitiserade....då blir det klena knistor som gör att dom itne förbränner soppan korekt......spec om motorn är lite sliten/gammal där kompet inte är som det en gång va.....

brukar märkas på högre varv när det är mer bensin som skall förbrännas...

far har en en gammal 60 talare...han borra hål i plasten på tändklumpen och kopplade in en tändspole från en gammal renault 16....funka fint några år....sen vart nog kondingen dålig för att brytarna brände....va tvungen att slipa dom var 3 tur !!!! sen tröttna han och stallde in den igen......org brytare och allt från 67 eller nåt då han köpte den.....

Men nu funderar jag på att slå fart i den och lufta mahognyracen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...