Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
BMoon

Demontera Penta 100-drev

Rekommendera Poster

Ska plocka ner mitt 100-drev för byte av drivbälg och reparation av en spricka. Antar man lossar de två horisontellt isatta skruvarna som sitter i ytterkant av skölden (agerar led när man fäller upp det). Är iaf två stycken spårskruvar som sitter som bara f*n. Den på styrbords sida mot avgasröret gick runt lite sakta men den andra sitter...

Vågade inte ge mig på dem så mycket mer utan tänkte höra lite hur man enklast går tillväga för att få loss dessa skruvar?! Antar det lutar år farsans stormejsel men finns det något man kan göra för att underlätta det hela, är livrädd för att slinta och döda huvudena?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=110530&highlight= 100 drev

Det var ett bra tag sen gjorde det på min brors båt.

Men jag minns att det går en lång stång som är gängad i båda ändar igenom upphängningen,Det sitter alltså en kupolmutter i var ända.

Dom två sprintarna med mejselspår som du troligen försökt skruva på går inte att rubba på.Eftersom stången går igenom dom.Spåren är endast till för att justera så att stången kan gå igenom vid montering.

Jag hoppas att jag minns rätt.Men börja du med att lossa den ena kupolmuttern.och dra den igenom upphängningen.så ska det nog gå bra.

Ha det gott och lycka till!!

Ps! jag antar att du lossat skruvarna till styrstaget med en stubbmejsel(kort mejsel) först.

Senast ändrad av bror1 | 03 maj 2007 | 00:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på att lossa mitt 100-drev och för att lossa det måste man skruva upp de två bultar som håller fast sprintarna (eller skruvarna som du nämner). Dessa två bultar sitter strax ovanför respektive sprint och behöver tas bort för att man skall kunna lossa drevet. Får du loss dom skall sprintarna vara ganska lätta att få ut då dom sitter i plastbussningar. Mitt problem är för tillfället att lossa de två skruvarna som håller fast styrstaget i drevet men det är en annan historia...

Hoppas att det ordnar sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok!
Får se om jag kan få loss sprintarna då, eller sprinten. Verkar bara ha en sådan på BB-sidan medans den andra verkar ha råkat ut för någon form av olycka eller oxidation varpå fästet spruckit lite och man slått ett stor bandjärn runt med lite mera skuv... Men får la gå på det igen, ta med lite riktiga verktyg. Största problemet annar är att man slår skallen i trimmplanen och badbryggan hela tiden:-)

När detta väl är loss så är det bara till att dra ut drevet då? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var det loss.
Bulten på undersidan släppte lite, vilket nog var tillräkligt.

Mycket riktigt så var det jag trodde var spårskruvar inga skruvar utan sprintar (bild). Lämnade in drevet på svetsning och det skulle vara klart imorgon. Får la ta och fixa en bälg samt stryka på lite färg också.

Får tacka så mycket för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...