Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Wilbur

Kostnader att äga en motorbåt...

Rekommendera Poster


Hej!

 

Jag skulle vilja ha lite information om allt som kostar pengar runt att äga en motorbåt. Jag funderar på att köpa en båt med ca 60 hp 4-t motor som skall stå på en 80 km/h kärra när den inte används. Årsmodell på motor båt ca 2004. Eftersom den skall stå på kärra så kan ni alltså stryka båtplats och även driftskostnader(bensin, olja osv..).
 
Vore väldigt intressant att veta på ett ungefär hur stor ägandekostnaden blir med de normala omkostnaderna såsom försäkring, service/konservering av motorn, besiktning av kärra osv osv...

 

 

Det tillkommer säkerligen en massa saker som man inte tänkt på...

 

Tack på förhand!

 

/Wilbur

 

Senast ändrad av Wilbur | 02 maj 2007 | 17:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

är det inte lättare att själv kolla med just ditt försäkringsbolag vad de kommer att ta i premie, och bilprovningen har fasta avgifter för besktningsskyldiga kärror, service beror nog på vad du klarar själv eller vad den lokala båt pularen tar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Hade en Ryds 510 GTI förut, och till den en 60 hk , fyrtakt.

Båten var en 2004, och jag betalade ca 2800 kr/år i försäkring, och räkna med att konservering varje höst ligger på runt minst 1500 spänn.

 

Det var allt då... om man nu bortser bensin och båtplats.

 

/ S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack Stefanius, det är såna svar jag är ute efter! =) Jag funderar också på en Ryds (478 GT) så de där siffrorna gör att jag nu vet på ett ungefär. Är det något utöver konservering man behöver kosta på motorn varje säsong?


 
Nikitalord: Finns det kärror som inte behöver besiktas?
 
/Wilbur 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Höga Rodd 410, 40 Hk, 33 knop:

 

1300:- år i försäkring. (Nautisk kompetens)

Konserveringen på den förra motorn (4-takt) 1200:-

Lås, kätting (ja, den skall vara låst på land) 1000-1300:-

Bultlås till motor, cirka 1000:-

 

 

 

Senast ändrad av Secalka | 02 maj 2007 | 20:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

alla som räknas som efterfordon.

 

Mina kostnader:

Vem stjäl en anka och vem skulle försäkra den försäkringskostnad noll kr

vem stjäl en stöldmärkt motor från 80 talet

2 taktare=konservering ett sprut wd 40 i varje cylinder

kärra efterfordon noll kr i omkostnader.

aluminiumbåt= en vårtvätt med vanligt tvätt/skurpulver.

värdeminskning noll kr ev viss värdeökning pga av skrot priset på aluminium.

 

Så som du ser beror allt på vilken båt och motor du räknar på.

 

 

 

 

 

Senast ändrad av nikitalord | 02 maj 2007 | 20:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara bra att veta att man bör byta impeller (vattenpump) sisådär var 2-3 år om man vill jobba lite i förebyggande syfte. Impellern håller oftast längre än så men om du kör hyfsat mycket så är intervallet ungefär som jag nämde. Impeller kan man byta själv (om man är nåtsånär händig, verkstadhandbok är bra att ha för detta och annat man vill pyssla om själv på motorn).

Kamrem byts typ efter 1000 timmar el 5 år vilket som nu kommer först (många Yamaha 4-takt har det intervallet). Har motorn kamkedja (Suzuki har det på många av sina, kanske alla 4-taktare) behöver den inte bytas såvitt jag vet. Nåt år emallanåt kan det vara klokt att låta en serviceverkstad med mjukvara koppla in motorn till en laptop för att se att allt står rätt till.

 

I ordet konservering kan man lägga att man byter växelhusolja också (på hösten) samt nya stift (på våren), förutom oljefilter och motoroljebyte på hösten.

I regel knallar det på med regelbunden service men det kan ju bli oförutsedda utgifter också (motorer går ju sönder ibland) så man bör nog ha lite beredskap för div utgifter under den tid man tänkt ha motorn.

Det är rätt mycket elektronik i en modern fyrtaktare så det är väl den biten man kan bli lite orolig för alteftersom tiden går.

 

Har själv en 4-takt (Yamaha F115) och den har aldrig krånglat hittills under 4 säsonger. En gång hade jag ett problem p g att servicekillen inte skruvat fast bränslefiltret ordentligt så det läcket lite där och den stanna på tomgång ibland. När jag väl hitta felet funkade det sen som vanligt.

 

Jag vet ej hur många som längre använder de äldre Honda 4-taktarna som kom nån gång i slutet på 60-talet el början på 70-talet men de är rätt pålitliga skulle jag vilja påstå. Visserligen kom 4-takt mer på bred front först i början av 2000-talet -Yamaha, Suzuki, Mercury m fl- så nån jättelång historia att falla tillbaka på ang 4-taktare har inte dessa tillverkare. Men Honda har som sagt.

 

Skulle själv inte ha nåt problem alls att äga en 4-taktare om jag köpte en idag och behåller den i säg 10 år. Men ju längre tiden går skulle jag nog fundera på en ny m h till all elektronik som kan bli dyrt att laga om det går åt pipsvängen med nån black box. Får se hur många år till jag behåller min som nu går in på 5:e säsongen.

 

Samma risk finns nog även med de nya direktinsprutade 2-taktarna, mycket elektronik i dessa också (annars skulle t ex inte bränsleinsprutning osv kunna styras med den precision som krävs så de blir miljövänliga).

 

Alla nya 60 hk 4-takt har idag elektronisk bränsleinsprutning (EFI) men 2004 kanske det fanns nåt fabrkat som fortfarande hade förgasare (fast jag tror man får gå nåt år tillbaka ytterliggare - Yamaha F60 fick EFI 2004, Mercury ungefär runt den tidpunkten också, Suzuki och Johnson har haft EFI på sina 60 hk från början. Honda har ingen 60 hk 4-takt (50 sen blir hoppet till 75 hk).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 02 maj 2007 | 20:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bosse: Vet du på ett ungefär vad impeller och kamrem brukar kosta?

När du säger att man vid konservering också bör byta växelhusolja och nya stift menar du då att det är man själv som gör detta? Eller bör man låta verkstaden göra även det för att få det på papper att det är gjort kontinuerligt?
 
Menar du att de äldre förgasarbestyckade 4-taktarna är bättre?
Händer det ofta att databoxen går sönder på de nya?


 
Jag har sett i många annonser att man även bottenmålar plastbåtar.. Varför gör man det? Gör man det efter att man fått en skada?
 
Hua.. Jag har många frågor... =)
 
/Wilbur 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse: Vet du på ett ungefär vad impeller och kamrem brukar kosta?

 

Impeller: nån hundring inkl nya packningar.

Kamrem: knappast dyrare än till en bil (när verkstan bytte kamrem på min Volvo blev materialkostade för själva remmen nånting 400 kr och spännrullen ungefär lika mycket). Inge jättesummor i alla fall. Skaffar du verkstadshandbok kan du byta kamrem själv, liksom ställa ventilerna.

 

När du säger att man vid konservering också bör byta växelhusolja och nya stift menar du då att det är man själv som gör detta? Eller bör man låta verkstaden göra även det för att få det på papper att det är gjort kontinuerligt? 

Det kan man göra själv. Fördelen att låte en serviceverkstad göra service är att du får stämpel i serviceboken och kvitton på utfört jobb (värt en del dan dag man skall sälja båt/motor).

 

Menar du att de äldre förgasarbestyckade 4-taktarna är bättre?

Både ja och nej. Gör det självaren kan ju mecka med en förgasare, på en elektroniskt bränsleinsprutad utombordare kan du inte själv göra så mycket med insprutningsystemet.

Har själv EFI på min Yamaha F115 och jag föredrar detta före förgasare trots allt (lättare kallstart, aningens snålare, inga förgasare att tömma på bensin i sb med konserveringen och förgasarrengöringar slipper jag).

 

Händer det ofta att databoxen går sönder på de nya?

 

Inte såvitt jag vet. Men när det går sönder och det inte är garanti är det inte så roligt för plånboken.

 

 

Jag har sett i många annonser att man även bottenmålar plastbåtar.. Varför gör man det? Gör man det efter att man fått en skada?

Främst för att inte få beväxtning på båtens botten. Försämrar båtens prestanda ganska rejält om man får beväxning. Sämre fart, sämre acceleration, drar mer soppa.

På västkusten är det nog ett måste att bottenmåla. På östkusten på vissa ställen kan man klara sig utan att bottenmåla. Finns båtbottentvätt i närheten man har sin båt kan man köra igenom båten i en sån så skrubbas ev beväxtning bort och man kan slippa bottenmåla då (främst på ostkusten). I injöar behöver man i regel ej bottenmåla. Ligger själv i Vänern och har aldrig bottenmålat p g av beväxtning (blir bara lite grönt-brunt slem).

 

/Bo

 

Hua.. Jag har många frågor... =)

 

/Wilbur 

 

Senast ändrad av bossee | 02 maj 2007 | 23:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren. Här lär man sig grejer! =)
Här kommer en följdfråga till bottenmålning.
 
Eftersom jag enbart kommer att hålla till i insjöar och kommer att ta upp båten på kärran efter varje tur så behöver jag alltså inte bottenmåla... Till min fråga då. När jag skall köpa båt (begagnad) ska jag då leta efter en som inte är bottenmålad? Eller spelar det någon roll om den råkar vara målad? Leder bottenmålning till att man måste fortsätta att bottenmåla pga att färgen släpper efter ett par säsonger osv?
 
/Wilbur 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

köp en som inte är bottenmålad, ev skador kan finns under färgen samt i insjöar är det fördel att inte ha bottenmålning utan ha det halare och blankare ytan som orginal färgen ger. Titta även på aluminium båtar dessa kräver mindre underhåll och väger även mindre enklare att trajla och mindre ömtåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh, det där med skador under färgen hade jag inte ens tänkt på. Tack för tipset! =)
 
Jo, vi har även tittat på både Buster och Linder tidigare, men tillslut fastnade vi för designen på Ryds 478 GT.  
 
/Wilbur 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinterförvaring?

En del vill ställa sin båt under tak på vinter och det kan kosta en del.

Skärmtak med eller utan sidor/väggar, kall inomhuslokal eller varm inomhusförvaring.

Kan kosta gratis - till flera tusenlappar :-)

Själv strävar jag efter att vara i varm lokal så att det går att göra en del arbeten på båt och motor även under vinter.

Trevlig båtsommar! :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

även infryssning går bra sämste är dock mögelvintern som var senast.

 

Själva brukande kostnaden kan bli stor trillar du dit för båtberoendet så kommer soppan på vattnet kosta en del och sen ska du ju transportera dig dit med, låt säga det kanske blir en 50 turer på en sommar det blir mer i pengar än en vad en tråkig utlandsresa till något dammigt, svettigt utland skulle kostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att man kan räkna på 500 kr/månad för en båt av din storlek. Detta borde räcka till service, förvaring, försäkring å lite annat. Sen tillkommer ju driftskostnaden men den kan man ju styra själv.

 

Min Bella 440R med 40hk kostar 2000kr/år i försäkring men jag har extra lång hos Atlantica, dvs jag får ligga i längre än 1:a oktober och får sjösätta före 1:a maj.

 

Jag förvarar bara motorn innomhus under vintern, billigare så. Skulle självklart ha hela båten inomhus om jag hade pengarna. Dessutom så måste jag plocka av motorn och förvara den inlåst om jag har den på land. Gäller de flesta försäkringsbolag å motorer under 50hk.

 

Skall du ha den på kärra så skaffa en EU-trailer, de har inga bromsar och blir lättare att underhålla. Särskillt om du kör ner kärran i vattnet ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tackar för tipset att välja en obromsad EU-kärra! Det där med bromsarna/underhåll hade jag inte tänkt på alls! =) (Kommer verkligen att köra upp och ner i vattnet många gånger per säsong...)


 
Perfekt! Gimme some more! =) 
 
/Wilbur

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Wilbur,

 

Min 478 GT med 50 hk 4-takt hade ungefär följande totalbudget förra sommaren:

Bensin 110 liter = 1300 kronor

Försäkring i Stockholm = 2500 kronor

Service och konservering = 1800 kronor

Avgifter för sjösättningsramper = 600 kronor

(plus räntekostnad på kapitalet = ungefär 3000 kronor efter skatt)

 

Vi har en bromsad trailer, vilket är rätt bekvämt om man är själv (bara att dra åt handbromsen, annars är det bökigt med stoppklossar eller liknande) men det behövs främst för att vi har båten hemma i carporten och tar med den till havet varje gång. Sparar in kostnaden nattvakt hos båtklubb och är kul att prova olika delar av skärgården.

 

En annan fördel med ständig trailer är att du inte behöver tvätta eller måla botten. Har vaxat den en gång per år bara.

 

Atlantica har sagt att det är OK att motorn sitter kvar över vintern, men jag har dubbla lås och en elektronisk startspärr som kostar 5000 kronor ungefär extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tackar för ännu ett bra svar Jonas! =)

Riktigt intressant att få exempel på kostnader som rör exakt en sån båt som jag funderat på. Jag har dock ytterligare en fråga nu.
 
Avgifter för sjösättningsramper, vad är det för något? Är det de asfalterade nerfarterna där man kan backa ner kärran i vattnet? Jag visste inte att det kostade pengar?
 
/Wilbur 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, åtminstone kring Stockholm tar klubbarna ofta betalt, kanske mest för att skrämma bort icke-medlemmar från deras parkering. 200 kronor för att sätta i och ta upp samma dag är det dyraste vi stött på, på Karlslunds Marina strax innan Dalarö. En klubb tog 50 kronor första gången, nästa gång hade de höjt till 100 kr och tredje gången (två månader senare) 150 kronor. Men det är ju också för att man parkerar bil och släp på deras område.

 

Alternativt kostar det att parkera (t ex Morarna på Gålö).

 

Mer info om sjösättningsramper finns i denna tråd:

info finns i denna tråd.

 

Senast ändrad av Jonas478 | 14 maj 2007 | 12:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...