Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
t16u

Startmotor går baklänges?

Rekommendera Poster

Hej, är ny här och tänkte fråga om någon vet något om startmotorer. När jag nu skulle provstarta min alltid så trogna motor så hände det inget, det bara lät lite från startmotorn. Jag tog loss kåpan och testade dra tändningsnyckeln till startmotorn igen och såg att den gick åt fel håll tror jag. Jag skruvade manuellt på drevet på startmotorn och testade båda hållen, åt det ena gick den bara runt men åt det andra hakade den i något som fick drevet att vandra upp till det stora drevet som driver cylindrarna. Antog att det var åt det hållet och inget annat som den skulle gå men tyvärr så ville den inte gå rätt. Men hur svårt kan det vara att koppla rätt, det finns 2 kablar från batteriet och om man kopplar fel börjar det ju gnistra.  Kan nämna att batteriet kan vara lite dåligt men det borde ju inte påverka åt vilket håll den går? tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ta dig en ny funderare och så kommer du på varför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som du vet svaret? varför inte förklara då istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mest logiskt borde väl va att du fasvänt kablarna? prova och byt plats på dem.

Mvh Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, testade att koppla dom tvärtom men det resulterade i att det kom gnistor från pluspolen på batteriet och började ryka efter en kort stund från startmotorn tror jag det var. Det verkade inte fungera så värst bra ;D.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

visst kan alla likströmare generatorer och motorer polvända och man får fälta om dem men som du beskrever det hela så är det inget fel, stardrevet ska om du bara vrider själva drevet åt motsatta hållet åka upp, så enl din beskrivning var nog allt helt tills du vände polerna nu har du nog lite mer saker som kan ha bränt likriktare mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den snurrar säkert åt rätt håll, frågan är om den snurrar fort nog för att få det lilla drevet att vandra upp på skruven och kugga i kransen på svänghjulet.

Startmotorn på bifogad bild har en axeln som roterar motsols.

När startmotorn börjar rotera med hög fart, kommer den lilla kuggkransen att vandra upp på skruven p.g.a den tröghet (eng. inertia) som den med sin massa har.

När den nått toppen på skruven har den kuggat i startkransen på svänghjulet och drar runt motorn.

När motorn väl startat kommer motorns svänghjul att rotera fortare än startmotorn, och tvinga ner den lilla kuggkransen på skruven så den tappar kontakten med svänghjulet.

Detta hindrar motorn från att dra startmotorn (den skulle då övergå i att bli en broms eller generator).

Ett dåligt batteri KAN göra så att det inte snabbt nog blir tillräcklig fart på axeln för att få det lilla drevet att vandra upp på axeln, utan i stället bara rotera med axeln.

Skruven ska vara ren och smord så att det lilla drevet glider lätt, och axeln ska SNABBT komma upp i varv, då funkar det garanterat.

Senast ändrad av Gunnar_ | 02 maj 2007 | 20:21

post-22127-1394235037,1014_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tackar för infon, ska nog helt enkelt fixa ett nytt batteri å se vad som händer, inget märkbart hände med motorn efter att jag vänt polerna några sekunder. Drevet går fortfarande runt men aningen slött som innan alltså. Får hoppas att inget brändes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan meddela att min kompis kom över med sin bil idag och vi drog startkablar till motorn och den visade sig fungera perfekt, gick till och med igång på första försöket efter vintern! Så nu blir det till att skaffa enn nytt startbatteri. Jag förstår fortfarande inte riktigt konstruktionen för den snurrar åt samma håll fortfarande och man kan inte skruva upp den med handstyrka åt det rätta hållet men åt fel håll går det ju hur enkelt som helst. Tack för inputen, nu blir det till å slänga i båten! :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför tror du fortfarande att det rätta hållet är tvärt emot det håll den faktiskt snurrar (och bevisligen fungerar) ? 13.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...