Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
davahl

Verktyg - bränslefilter

Rekommendera Poster

Tjena.

Vad använder ni för verktyg när ni byter bränslefilter?

Denna eller? http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=50280

Sitter ju hårt så in i helvete. Eller har ni andra små knep?

Man borde kanske göra ett hål i filtret, så vacuumet släpper?

Har en 5,0 liters mercruiser från -04

//David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göra hål i dem är ingen bra idé då det kommer läcka som ...

Verktyget som du visade på länken fungerar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handslägga, grov skruvmejsel och ett säkert handlag brukar vara det enda som funkar för mig. Jag tror att jag dragit sönder 4 olika typer av filtertänger i år så till syvende och sist blev det mejsel tricket som fungerade. (slå försiktigt mejseln helt igenom filtret och bänd och vrid tills att blodsmaken kommer i munnen, sen tar du i lite till och vips så släpper det och knogarna blir blodiga)

Per Trönnberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

STOPP O BELÄGG!

Du nämde BRÄNSLEFILTER! den tången är avsedd till OLJEFILTER!

Bränslefilter har normalt en skruv i mitten på locket att lossa på, tänk efter en gång till innan du gör sönder något! Läs i instruktionsboken.

Och David, det finns inget vaccum i något filter!

Kanske inte hade skadat att gå en kurs i hur man sköter en motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, jag gjorde samma fel första gången. Jag vred på glaskoppen och filtret och lyckades faktiskt. Men det var med sista kraftansträngningen.

Numera använder jag en skiftnyckel eller hylsa storlek 13 mm tror jag. Centrumskruven!

Ganska fåningt att inte ge en anvisning var man ska skruva. En hel del gör fel första gången då man är rädd att öppna någon ventil. Det finns flera skruvar på ovansidan locket där centrumskruven sitter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att David har ett likadant filter som jag, han kör ju Merc. Våra b-filter är precis som oljefiltren i utseende med en liten kort mittentapp och gummiring som packning.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp. Dom ser ut som oljefilter. Man ska lossa kabeln på filtrets undersida först står det men inte hur. Nyckel 14 tror jag det är till min. Man ska kunna tappa det på vatten utan att behöva byta också. Frågan är om det räcker att lossa mittkabeln (och sruven?) eller om man måste lossa filtret och vända på det. Det lossnar isf. om man vrider det medurs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det är du som bör gå en kurs. Du vet uppenbarligen inte ens hur ett bränslefilter ser ut.

Tänk DU efter en gång till, innan du blandar ihop kärringens symaskin med en mercruiser motor.

Fick av det med hjälp av en OLJEFILTER avdragare samt björnkramare.

Tack övriga för hjälpen.

//

Senast ändrad av davahl | 04 maj 2007 | 08:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

en klick olja på nya filtret O-ring och du lossar det lättare nästa gång

sen finns det mer gedigna filteravdragare som kostar mer en än pinnglass, prova att lägg några kronor till på verktygen de är ju trots altt förlängningen på dina fingrar

Senast ändrad av nikitalord | 03 maj 2007 | 12:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis satte jag olja på ringen. Och har köpt specialverktyg. Björnklämmaren. Vet du vilket jag menar? En bit säkershetsbälte och en specialformad bult som man spänner åt. Världsklass.

David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

??? Jag har inte fått någon blodsmak i munnen hittils av mina filterbyten. (Bara för att jag säger det så kommer väl dom att sitta som f-n nästa gång. :-)

Jag tar oljefiltret med en avdragare som är ett textilband plus en bult som lindar upp bandet och drar åt av bara h-e. Har fungerat bra hittills. Att köra igenom en mejsel har också provats och funkar väl men det blir så kladdigt.

Senast ändrad av Anders_St | 03 maj 2007 | 14:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall genast köpa säkerhetsbältes mojängen, då slipper jag både blodsmak och bensin söl, tack för ett kanontips.

Per Trönnberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

det finns ännu bättre mojänger för filter men de kostar lite mer lånar ibland denna modelen och den ska finnas i några storlekar.

BT 1491  långt ner på följande länk

http://www.centry.se/special//10-2006.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ser också riktigt bra ut. Det är CT 2595 ett par artiklar längre ner jag använder. Byter filter på 3 minuter med hjälp av den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Denna använder jag också efter att provat många alternativ..,klart den bästa jag provat. BT 1491 finns att köpa på OK.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...