Wormit 2 Postad 2 Maj , 2007 Hej Köpte idag en växelriktare av utgående modell på Elfa (jobbar bara ngn minut härifrån). Köpte en 300w växelriktare för 365kr moms en EXAKT likadan kostade 795kr på Jula DAGENS TIPS! Artikel nummer:69-713-29 Eller sök på Växelriktare GP12030 300 1000 69-713-29 364.00 Och så en fråga: Funderar över kabel nu, blir ju som max 25A vid 12volt, ska man satsa på 8mm2 eller blir det för tunnt? Isåfall blir det 16mm2 som jag hittat till bra pris. Sträckan är kanske 3,5meter som skall dras. Mvh Wormit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 2 Maj , 2007 Om du har för klent så stänger växelriktaren av sig pga spänningsfallet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 2 Maj , 2007 Den på Elfa verkar vara samma som Erlandssons tar 395kr inkl moms Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wormit 2 Postad 2 Maj , 2007 Glädjedödare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wormit 2 Postad 2 Maj , 2007 -Ja just därför skulle jag gärna ha svar på kabelarean INNAN jag drar kabeln... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Maj , 2007 Kollad i ett nonogram i boken ström ombord 300 w på 12 volt blir lite över 6 mm2. räknade på 7 m 3,5 3,5 Nästa area är ju 10 mm2. Vad skall du köra på växelrikliktaren? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wormit 2 Postad 2 Maj , 2007 Jag skall bara köra en LCD Tv med inbyggd DVD och en digitalbox (som kanske blir en 12v:are...) så blir ju ingen effekt att tala om. M.a.o borde 8mm2 kabel fungera bra? //Wormit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 2 Maj , 2007 Har du prövat att köra apparaten på omformaren? det kan ju vara så att dvd-spelaren inte grejar modifierad sinusvåg, tv brukar inte vara något bekymmer Så jag tycker du ska pröva innan du installerar, det kan ju vara så att du måste köpa en riktig omformare för att få det att fungera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 2 Maj , 2007 Var har du tänkt att placera tvn? jag har tidigare haft en likadan båt som dig i 5 år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 2 Maj , 2007 Ang. kabel: 3,5 meter (gånger 2) med en strömstyrka på 25 A ger med 8 mm2 kabel ett spänningsfall på endast 0,327 volt (~0,38 %), räcker klart till för tillämpningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wormit 2 Postad 2 Maj , 2007 På väggen mot toaletten hade jag tänkt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wormit 2 Postad 2 Maj , 2007 Var nere til båten ikväll och kollade/skruvade bort 12v panelen inne i kabinen, såg då att det är minst 16mm2 (kanske 20mm2) som matas in i plintarna från batteriet, då borde jag väl kunna använda de medföljande kablarna? Dessutom behöver jag max 40cm kabel vilket borde göra att om jag skruvar in det medföljande 2,5mm2 kablaget på plint så borde arean på kablarna räcka och jag sparar en hel del tid som jag kan lägga på annat. Någon som kan säga om jag tänker fel? Kan även byta ut den medföljande kabeln och dra en lite grövre men med den korta biten på 40cm borde väl den medföljande 2,5mm2 kabeln fungera eller vad säger el-experterna? Mvh Wormit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Maj , 2007 Hm. 300W / 12 V = 25 A. En bra regel är max 6A/kvadratmillimeter. Det betyder 25/6 = 4 kvadrat. Tillverkaren skickar med 2.5 kvadrat kabel. *Muttrar* Du skulle bara ha TV DVD? dvs borde vara runt en 50W last normalt och under längre tid. Det ger 50/12= 4A. Dvs sålänge du inte kopplar in max belastning så räcker 2.5 kvadrat långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 3 Maj , 2007 Lustigt, på min båt så så var det 6mm2 fram till säkringspanelen nere i ruffen Det är ju kanon att du redan har grövre ledning fram hur har de lyckats få in 16mm2 till säkringspanelen? min båt var från 1999 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wormit 2 Postad 3 Maj , 2007 Hej Möjligt att jag såg helt skevt Men det är GROVA kablar in, sitter med kabelsko in på plintarna... Kan ha att göra med att jag har slutsteg och en hel del annat som redan var draget (killen som gjort den installationen har inte direkt snålat på steg/högtalare...) så att han dragit fram grövre kabel än standard. Men ÄVEN om det nu skulle vara 6mm2 in på plint så bör ju det vara helt okej att koppla in en 40cm stump på 6mm2 direkt till växelriktaren utan några problem, har en glassäkring på 40A som jag haft i en bil för länge sedan 8för slutstegsmatning) kanjag använda den glassäkringen mellan 12v panelen och växelriktaren? Mvh Wormit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wormit 2 Postad 3 Maj , 2007 Hej Möjligt att jag såg helt skevt Men det är GROVA kablar in, sitter med kabelsko in på plintarna... Kan ha att göra med att jag har slutsteg och en hel del annat som redan var draget (killen som gjort den installationen har inte direkt snålat på steg/högtalare...) så att han dragit fram grövre kabel än standard. Men ÄVEN om det nu skulle vara 6mm2 in på plint så bör ju det vara helt okej att koppla in en 40cm stump på 6mm2 direkt till växelriktaren utan några problem, har en glassäkring på 40A som jag haft i en bil för länge sedan 8för slutstegsmatning) kanjag använda den glassäkringen mellan 12v panelen och växelriktaren? Mvh Wormit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 3 Maj , 2007 Jag gjorde precis som du skriver och kopplade in en 300w omformare och placerade den i skåpet under elcentralen och det fungerade inte för mig med min omformare Omformaren stängde av sig pga spänningsfall så jag fick dra nytt mellan batteri och elcentral men om det är installerat slutsteg inne i båten så är det ju mycket troligt att det är draget grövre ledningar Nu vet inte jag om du är van att se skillnad på kabelarea men det är otroligt stor storleksskillnad mellan 6-10-16mm2 Du har väl några lediga automatsäkringar i panelen eller? det verkar smidigare om du får in det på en automatsäkring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wormit 2 Postad 3 Maj , 2007 Hur grov kabel drog du mellan batteriet och omvandlaren? Kabeln är grov in, är nästintill säker på att det är 16mm2, gällande automatsäkringarna så är de tyvärr upptagna slutsteget och en fläkt till denna ligger på den lediga. //W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 3 Maj , 2007 Jag drog 16 eller 25 kommer inte ihåg, men det var mellan batteri-säkringspanel mellan säkringspanel och omformaren hade jag 6mm2 glöm inte att testa om din tv/dvd funkar med modifierad sinusvåg innan du installerar eller köp en med riktig sinusvåg direkt tror att motorn till dvd kan ha svårt med modifierad våg den kan nog snurra med fel hastighet Senast ändrad av Petta1 | 03 maj 2007 | 10:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 3 Maj , 2007 jag sågade till en träskiva som jag klädde med vinyl och satte över spegeln i fören, på skivan monterade jag tvn jag satte ett 220v uttag i facket under spegeln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wormit 2 Postad 3 Maj , 2007 Tror det enklaste blir att köra en 8mm2 kabel från batteriet fram till växelriktaren, är inte så mkt jobb att dra, räcker 8mm2, det måste ju vara grovt nog? Måste köpa kabel idag så vore bra med ett snabbt svar... //W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser