matte5410 0 Postad 2 Maj , 2007 Är det någon som vet vad dom typiska symptomen är vid vatten (fukt) i bensinen. Vad gör man åt det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Maj , 2007 Vattenavskiljande filter tar hand om sånt till en viss grad (får tömma uppsamlingskoppen om den fylls med vatten allteftersom). Racor har olika modeller, med el utan genomskinlig uppsamlingskopp. Det är tillika bensinfilter. 10 micron filter brukar funka till de flesta utombordare. http://www.parker.com/EAD/displayCatalog.asp?menu_parkerid=46&menu_gid=3&menu_divid=109&catid=3426&catdesc=MARINE GASOLINE SERIES Yamahas filter: http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acsubcontaineritems/5/256/1093/8598/all/1.aspx Kör med ett Racor 320R på min Yamaha F115 (står dock Yamaha på filtret men det är ett Racor). Har klar genomskinlig uppsamlingskopp men har man inombordare och har filtret i motorrummet skall man ha metallkopp. Symtomen borde bli lite rycking gång. Borde ryka lite mer också (vattenånga). Stift, insprutare mm kan ta skada. Vatten får en blästrande förmåga, åtminstone i motorn som inte är bra, typ att det går hårt åt stiften. Hur stor tank har du? Hur mycket bensin har du i tanken idag? Kan ju vara idé att tömma (suga upp) ur tanken helt på bensin om du tror att det är mycket vatten i bensinen. Vatten är tygre än bensin och lägger sig längst ner i tanken. /Bo Senast ändrad av bossee | 02 maj 2007 | 12:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 2 Maj , 2007 Vatten i mindre mängd yttrar sig i att motorn hostar till ibland, om det är större mängd vatten så stannar motorn. Det går INTE att hälla i karburatorsprit, jag gjorde själv experiment med det i vintras, enda sättet som fungerar är att hälla bensinen i t.ex en 5-liters genomskinlig plastdunk och sen suga upp vattnet som då syns tydligt på botten. Men SUG INTE med munnen! använg en rörbit ner i flaskan, en slang på den och en gummiblåsa,sån du använder till tanken, och fäst den på slangen och pumpa upp vattnet, då ser du exakt när allt vatten är borta. Det finns en tratt (gul) som ska fungera att sila bort vatten med, men DEN FUNKAR VÄLDIGT DÅLIGT, när ytan kommer för högt i tratten så blir trycket på vattnet för stort så det trycks igenom silnätet, alltså bortkastade pengar att köpa sån. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorax 0 Postad 2 Maj , 2007 Hejsan! Måste göra ett inlägg här...håller helt med Bossee i allt vad han säger. Ett påpekande när det gäller nyare moterer med mindre toleranser på komponenter och ofta högre arbetstryck så kan det bli extremt kostsamt Bränsle pumpar/spridare tillhör ett kategori som tar otroligt mycket stryk av vatten i bränslet. Om man nu skulle äga en modern inombordsdiesel så är högtryckspumpen ännu värre utsatt.I detta fallet skulle jag rekommendera filter i serie med vattenlarm. Har jag haft i båten hela säsongen så byter jag dessutom en extra gång i halvlek.Jag har haft min beskärda del av problem/kostnader med vatten i bränslet på både bensin och diesel sidan. Hoppas jag äntligen lärt mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Maj , 2007 bossee skrev bla. men har man inombordare och har filtret i motorrummet skall man ha metallkopp. En stilla undran, varför ska det vara metallkopp om avskiljaren sitter i motorrummet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 2 Maj , 2007 Om det är en tvåtaktare så har man väl oftast inte en uppsamlingskopp externt. I min sitter ett filter i motorn som ser ut som ett oljefilter. Ingen kopp som går att tömma iaf. Optimaxen ska inte ha ett externt bränslefilter. Vet inte om det är generellt för tvåtakt eller bara Optimax. Min indikator pep när jag nyss hade tankat fullt, ca 140 liter. Inte så lätt att tömma det. Senast ändrad av Sahlback | 02 maj 2007 | 19:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Maj , 2007 Om plastkoppen spricker så kan det bli risk för brand eftersom det då kommer bensin i motorrummet. Tror inte plasten smälter i och för sig om det skulle bli väldigt hett i motorrummet (möjligtvis om man satt filtret väldigt dumt till). Metallkopp håller helt enkelt bättre och är säkrare men då kan du inte visuellt inspektera koppen genom att bara titta på den. Metallkopp ser du inte om det är vatten i koppen, du måste tömma med avtappningen och kolla på vätskan om det är vatten el bensin när det töms i en glasburk el liknande. Finns i och för sig sensorer att sätta på filtret som larmar om det finns vatten däri men jag vet ej om man bör lita på ett sånt larm, visuell inspektion är nog säkrast trots allt. Tror CE kraven säger att det skall vara vatten-/bränsleavskiljare med metallkopp med inombordare, åtminstone om det sitter i motorrummet. De flesta såna filter sitter väl där trots allt på båtar med inombordare. /Bo Senast ändrad av bossee | 02 maj 2007 | 19:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokijoker 0 Postad 4 Maj , 2007 omd u ahr det i tanken är det enkelt, gå till en vanlig välsorterad mack, och säg vad felet är, du komemr du få en flaska mot kondistens. bara atthäällai och köra (ev skaka den lite ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser