Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
waccas

motorrums fläkt

Rekommendera Poster

Hej på er jag har en b30 i min båt och undrar lite om isolering i motorrummet ,hur viktigt är det med rätt temperatur i motorrummet har hört att det kan vara känsligt för bensinrör osv..... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl så här att med kylningen är nog inte så farlig, men motorn behöver friskluft, så det är inte skadligt att ha en fläkt som tillför friskluft.

Motorn sopar i sig en hel del syre (luft) när den går.

Oavsett så kommer det luft till motorn för den tar från alla håll och kanter men en hjälpande hand är inte fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorrumsfläkt använder man innan start för att ventilera bort eventuella bensinångor för att undvika *kabooom!*.

Motorn suger sedan luft under gång så fläkten skall stanna då. Det är då viktigt att du får in tillräckligt med luft under gång, dvs att du ha tillräckligt stora ventiler till motorrummet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg en siffra på det nånstans: en motor behöver 4.5 m² per hästkraft per timme! och luftströmningshastigheten bör ej överstiga 3 M/s!

Det vill till att det är rejäla öppningar så inte motorn lider andnöd, det resulterar i svart rök och dålig bränsleekonomi.

Simma lugnt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...