Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
pettja

Dubbla motorer

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om det drar dubbelt så mycké bensin med dubbla motorer,  eller vad kan förbrukningen ligga på i förhållande till en motor??Har kollat på endel båtar med dubbla motorer.Tacksam för svar.smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Utan att ha belägg för det - mellan tummen och pekfingret blir det nog nära dubbel bensinåtgång med två motorer. Visst, om du har två hyfsat starka motorer kan du nog ligga på lite lägre varv än en ensam stor motor. Men du har ju extra vikt att släpa på också och två drev/propellrar som gör motstånd i vattnet.

Bensinkontot blir nog högt med två större motorer hur du än kör, men så har du ju underhållskostanderna - dubbelt av allt.

En bra anledning att ha två motorer är säkerheten men annars vetå tusan om det är så vettigt på en vanlig fritidsbåt. Så länge man är inomskärs borde väl en kraftigare motor räcka/vara bättre? Eller hur resnonerar du?

Vad är det för båtar du har kollat på som har dubbla bensinare?

/Bo

Senast ändrad av bossee | 01 maj 2007 | 21:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.Draco 2400.Men jag är osäker, Det finns ju endel att välja på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en äldre -71a, 28 fotare med 2 st V8;or VP 290A (nya longblock 2006 med förgasare).

Förra sommaren drog de i snitt (på 430M) ca 1,3 liter per motor i hastigheterna 6-7 Knop eller 24-26knop.

Om jag kör med en maskin, som jag ofta gör, sjunker det med ca 30%.

Hoppas det kan hjälpa dig något....

Har du fler frågor angående dubbelmonterade bensinare. Så tror jag att jag kan bistå med en hel del...

Lycka till i letandet

Senast ändrad av Reine | 02 maj 2007 | 08:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dubbla motorer drar knappast dubbelt så mycket, förbrukningen styrs ju till största delen av vilket jobb som utförs. Jag menar; vid en given fart behövs samma kraft för att framföra båten oavsett om den har en eller flera motorer, bortsett från att den förståss blir lite tyngre med två. Det är nog rimligt att tro att den drar lite mer med två motorer, men hur mycket beror nog mycket på vad man jämför mellan. I slutändan kanske det ändå är priset som avgör, två motorer kostar ju alltid mer än en större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 2st V6or 205hk i min båt, jag brukar köra i ca 30knop, då varvar motorerna ca 3300varv, den drar då ca 2,5l/dist. De flesta har en större  V8 i denna typ av båt, jag gissar att de får hålla betydligt högre varvtal samt att den drar ungefär lika mycket soppa. Sen slipper jag naturligtvis att använda bogpropeller. Vänder på en 5öring med dubbla motorer.

Ser enbart fördelar med dubbla motorer. Har haft diverse motorstrul med tidigare båtar, kommer aldrig att köpa en båt med enbart en motor. Lycka till.

mvh Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmmm...
Skall bli spännade å se, jag som har köpt mig en Draco 2400 med dubbla B23:or i.
I värsta fall så får man bryggsegla om den börjar att sörpla för mycket.
/Jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Det verkar som att det finns endel fördelar med dubbla motorer och nackdelar, det får man nog väga mot varandra när man kommer till att välja båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...