Daniel_B 0 Postad 1 Maj , 2007 Hallå! Fick hjärnsläpp häromdagen då jag skulle koppla motorn till batteriet. :-( Kopplade plus till minus och tvärt om... vilket resulterade i en poff och massor med rök under kåpan. Den startar om man vrider runt nyckeln men något måste ha hänt. Har tittat runt lite på forumet och konstaterar att det kan vara laddningsregulatorn som har gått. Båten står på land så jag har inte möjlighet att mäta om den laddar batteriet. Nu till mina frågor... Vart sitter laddningsregulatorn på en Johnson 70hk från -88? Kan det vara något annat som har hänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Maj , 2007 Hej, Sprängskisser finns på Ishopmarine: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29 (Johnson, årsmodell, modell osv). Vad laddningsregulator heter på engelska kan du nog ta reda på själv. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 Maj , 2007 Tack så mycket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 Maj , 2007 Tittade runt lite mer i andra forum nu när man lärt sig de engelska namnen på saker och ting... hittade en intressant sak på denna sida.. http://www.outboardmotor.biz/t/009638.html Kan det vara likriktaren mån tro..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 3 Maj , 2007 Surt sa räven... Har hittat felet eller rättare sagt felen. Både likriktaren och statorn hade gått! Vad tror ni det går på? 3500kr plus frakt! Bara för att jag lyckades växla polerna... Roligare kan man ju ha för pengarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Maj , 2007 Du har min sympati. Surt var ordet. Sedan är det en stunds mekande att få dit prylarna också. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 4 Maj , 2007 Såg ett liknande fall för ett par år sedan på en modern motor - ja slutet på 90-talet var den ifrån. Det hade gått 2 säkringar - kosta nästan gratis :-) En säkring under motorhuven och en säkring under instrumentpanelen. Senast ändrad av PatricS | 04 maj 2007 | 15:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 4 Maj , 2007 Hmm jag fick det till runt 215 dollar frakt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 4 Maj , 2007 Vart har du tittat efter då..? Jag har frågat hos Marinshopen i Stockholm. Efter tips från min lokala handlare som inte kan saluföra Johnsons reservdelar längre.. bara ett fåtal ställen kvar i Sverige som säljer dem tydligen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 5 Maj , 2007 finns företag som har plockat ner motorer som har sånna delar billigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Maj , 2007 ring någon av båtmotorskrotarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 Maj , 2007 http://www.blocket.se/vi/10961512.htm?ca=15_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 5 Maj , 2007 På Ishopmarine, flygfrakten går på mellan 350-600kr så du landar på runt 2000kr..Svenska handlare lägger på på tok förmycke hiskelig skatt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 Maj , 2007 Är det någon skillnad på de Amerikanska motorerna och de som har sålts i Sverige? Jag menar så att delarna passar till min motor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser