gost 0 Postad 1 Maj , 2007 Har idag provsprutat 5 flaskor fogskum från Byggmax som jag ska ha i båten som flytkraft, tycker inte det expanderar så mkt som det borde, ska bli ca 25 liter per flaska, jag e glad om det blev 5-10 liter. Om det inte expanderar mer kommer jag behöva ca minst 40 flaskor a 30 spänn... Kan det bero på temperaturen?, nu va det ca 10 grader när jag höll på. Bild kommer om några minuter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 1 Maj , 2007 Du vet att vanligt fogskum suger åt sig vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost 0 Postad 1 Maj , 2007 Ja, det vet jag, men det kan ju bara suga åt sig vatten i kontakt med vatten, kommer plasta in detta rejält så det ska inte finnas den möjligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 1 Maj , 2007 Varför inte satsa på skum med slutna porer som fungerar bättre för ändamålet när du ändå lägger ner så mycket arbete? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost 0 Postad 1 Maj , 2007 Har läst en hel del på olika forum om det är värt att köpa dyrt skum, de flesta verkar vara emot dyrt skum, finns ingen vits om det är inplastat, så jag följer strömmen - därav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelcoater 0 Postad 1 Maj , 2007 Varför skall du ha skum, går det inte att lämna öppet med dränering för eventuellt kondens? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost 0 Postad 1 Maj , 2007 Blir så jobbigt om man kör på grund...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 1 Maj , 2007 Och det blir det inte om du fått in vatten i skummet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost 0 Postad 1 Maj , 2007 Jo, men man får plasta ordentligt, jag föredrar blött skum, framför en förlorad båt. Tror f-bolaget gör det med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 1 Maj , 2007 Hur mycket flytkraft har du räknat fram att du behöver? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost 0 Postad 1 Maj , 2007 Jag återställer som det va innan jag rev ut den ruttna durken, behöver ju inte räkna då - Men om man ska hårddra det behövs nog MASSA skum, båten väger säkert 1000kg, blir ju 700 i sjön, vet inte vilken flytkrakt skum har, men om vi räknar med 2kg per liter vilket jag tycker är högt, behövs ca 350liter., säg att det vid gynnsamma förhållanden (20 grader) får ut 20 liter per flaska, (isället för de 25 som anges) behövs det ju 17,5 flaskor. Jag har använt 5 st i det mindre facket, kommer behöva ca 10 i det stora på sidan, det blir 15, sen dubblar vi eftersom det e lika på andra sidan - det ger ca 30 flasor, så det borde räcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 1 Maj , 2007 Annars finns det 2-komp skum som är mycket bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 2 Maj , 2007 Om du skall plasta in det så att inget vatten kan komma åt skummet förstår jag inte varför du skall ha skum överhuvudtaget. Om du plastar så noga kommer du att få ett utrymme som om du inte har skum har ett utrymme med luft istället vilket har minst lika bra flytkraft som skum, teoretiskt större faktiskt ! Och du sparar dina pengar för skummet till något annat. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 2 Maj , 2007 Det blir ganska mycket vibrationer om han inte har skum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 2 Maj , 2007 Hur såg det befintliga skummet ut då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 2 Maj , 2007 Vi skar ut Frigolit (från bygghandeln) sedan fyllde vi skarvar och hålrum med fog skum. blev både billigt och bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Maj , 2007 Du skriver att du skall plasta in skummet. Vad hade du tänkt använda för plast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Maj , 2007 Jag har sett och känt lukten på uppblött divinycell. Det luktar verkligen inte gott. Det var i ett roder som börjat läcka och vattnet har legat några år. Divinycell är stängda porer men efter ett tag så drar det också in vatten. Jag rekommenderar verkligen inte att ha ett sådant utrymme inuti kajutan eller innerutrymmen där folk vistas. Inte heller inplastade utrymmen du inte kan komma åt och rengöra. Bättre då att göra stuvfack som är så täta att de ger båten flytkraft. Vill du ändå ge båten den extra flytkraften som ju givetvis är riktigt bra kan du använda t.ex fyllda innerslangar eller frigolitkulor eller något som är lätt att avlägsna när det börjat lukta apa. Ska du ändå plasta igen utrymmen så sätt en dyvika i varje. Något fogskum tror jag bara du drar fukt med och då tappar du flytkraft. Med en dyvika släpper du lätt ut vattnet som eventuellt trängt igenom plasten eller i springor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost 0 Postad 2 Maj , 2007 Det va mkt blött & tungt pga rutten durk. Jag skulle ju bara byta en liten del av durken - men det blev mer än så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost 0 Postad 2 Maj , 2007 Polysterplast, ja jag vet att skummet smälter, men direkt ovanpå skummet blir det ju först en plywood. Sen plast - Polyester Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 2 Maj , 2007 Ja då vet du ju i alla fall vad du gör och hur det kommer att se ut efter några år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Maj , 2007 Mimmi skriver i tråden http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=3425&st=30entry25990 Polyester funkar inte, men Epoxi går utmärkt bra på både Frigolit och Styrofoam . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser