Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
gerjoh

Eberspächer Diesel funkar ibland?!?!?!

Rekommendera Poster

Har kommit över en begagnad dieselvärmare D1L (tillv.1986). Den har startat för att sedan gå mellan 30-40 sekunder. Det har kommit värme ur den och efter att den har tänt har pumpen ökat i varv. Sen hör man att den slocknar och sen är det bara fläkten som går. Nu går inte ens pumpen utan bara fläkten när man slår på den. Är det så att glödspiralen måste funka för att pumpen skall starta? Någon som har några tips och ideer?

 

Gerhard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

allt måste funka riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jo, det förstår jag att allt måste fungera. Menom det nu är så att glödspiralen har gått sönder, skall pumpen funka ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla glödstiftet med en multimeter. Den borde visa nära nog kortslutning mellan flatstiftskopplingen och jord. Annars är den slut.

Du kan också kolla hur många volt du har framme vid stiftet i startögonblick. Det ska vara så mycket som möjligt.

Själv hade jag liknande problem med min Eberspächer som försvann när jag byt ut gamla kablar och säkringshållare mot nya.

Lycka till!!21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall kolla!!! Tackar för tipsen!!!!

 

 

Mvh Gerhard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft loss glödspiralen och mätt den 0,8 ohm så den verkar hel. Skall ta och prova med nya kablar över allt som du tipsade. Kan man kolla pumpen genom att lägga på 12v utan att skada den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar ja!

Det finns en återställningsknapp på (eller under) den silver styrlådan. Vet du vad jag menar? Har du tryckt på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte riktigt....på aluminiumlådan som själva värmaren sitter på? Enda knappen jag har hittat är vad jag tror är överhettningsskyddet på själva värmaren. Sitter under en gummipackning. Är det den du menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte den. Min är äldre och alla komponenter sitter monterad på en plywood skiva. Säkert annorlunda din. Men tryck ändå! Vem vet?13.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!!!!!! Fortsättning följer!!!! I värsta fall får jag lämna in den på service!!!!!

 

Skepp o hoj!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

hoppar in i er felsökning, ja på den värmare du beskriver finns återställningen under gummipackningen, självklsart ska pumpen inte kunna pumpa bränsle och värmaren ej funkar och kvitterar möjlig tändning. Har du modellen med hårdplast ledingen så byggs trycket upp redan vid pumpen och minsta möjliga gummiskarvar får finnas annars blir soppa pulserna inte tillräckligt distinkta, pumpen måste vara placerad rätt,ev backbventiler dvs lilla kulan i pumpen måste vara ok. sitter direkt vid anslutningen.

 

ofta finns spänningsfall vid stiftet och anslutningarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat pumpen och den fungerar. Har mätt spänningen vid stiftet och den är noll vid start. Felet borde ligga i reläboxen eller i styrenheten inne i värmaren. Om ingen spänning kommer fram till stiftet skall inte pumpen starta heller. En jetmotor fungerar så, först värme sen bränsle, detta för att det inte skall skjuta. Alltså helt logiskt! Vidare felsökning kommer att ske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockade isär reläboxen som sitter under värmaren. Där fanns ett kretskort med relä, IC-kretsar, motstånd med mera. När jag körde ner snoken i boxen luktade det brännt och jag lokaliserade ett sönderbrännt motstånd. Omöjligt att se kodningen på motståndet men jag skulle gissa på att det var en brun, svart och en vit ring, kanske var den sista en silverring och torede i så fall betyda 10% noggranhet och 10 alternativt 100 ohm. Det säkraste är nog att skaffa en helt ny box för man vet inte vad annat som kan ha gått sönder!!!!!!!! Någon som vet vad en sådan kan kosta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

svindyrt någon tusenlapp troligen, vissa tidigare reläboxar fanns ibland glapp i, men du har tydligen hittat ett fel frågan är väl bara varför motståndet brunnit, lagt på ström direkt vid pump eller stift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag provade pumpen var den helt borkopplad från styrenheten så det är inte det som har orsakat felet. Troligtvis någon kortslutning i boxen så det enda är nog tyvärr en helt ny box ;-). Drabbar säkert ingen fattig!!!!8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar men hade den sen tidigare. Kollade med Ebespäcer idag vad en ny box kostar.....2716krsmiley-cry.gif\!!!!!! Det var inte ett motstånd utan en diod som hade gått sönder, lödde dit en ny och provade. Värmaren startade för att sedan lägga av med en pump som inte gick. Misstänker att det är något mer fel på kretskortet men det var värt ett försök. Blir till att köpe en ny box.....SURT!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

sitter det inte ett tillslagsrelä inne i boxen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det sitter ett relä och det fungerar ok. Reläet drar när man slår på värmaren och när man påverkar ankaret och bryter upp tungorna stannar fläkten så det verkar fungera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

löd om allt runt relät och de närmaste komponenterna har hittat kallödningar på en tidigare jag lagat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger inte mer tid på den gamla boxen. Köper en ny!

En fråga till!!! På kontakten där man kopplar in termostaten finns det tre anslutningar, två för termostaten och en tredje som jag undrar över, någon som vet?  Kabeln är brun!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den nya styrenheten(2700kr) startar och går värmaren helt felfritt. har kört den ca en timmas tid utan några problem. Har tittat vidare på den gamla boxen och komponenter runt om den brända dioden verkar också vara skadade, kretskortsbanor av och så vidare. Garanterat värt att lägga pengar på en ny box. Tackar och bockar för tips och råd!!!!!!!

 

Mvh Gerhard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är road av småpill så kan det ju vara läge att sätta sig vid köksbordet med boxen, en lödkolv lite komponenter och en kopp kaffe. Laga om det går och ha den sedan som reserv eller sälj den och få tillbaka några kronor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller oxå på varje vår och skruvar på  en eberspächer D1L från 86.

den går nåra minuter sen lägger den av eller beter sig som ett krig. Det skjuter som kanon skott från avgasröret i bland sen lägger den av. Nu är det tredje våren och jag har provat ut effter tipps från återförsäljare om att de är känsliga och behöver balanserat drag för att gå bra. Det ska vara som i mitt fall ett avgasrör på ca 1m så ska den ha en till luffts slang för förbränningsluften på 1m. Jag satte dit en trägårdsslang och så funka sen.

Men detta var ju bara för att kolla. Slangen tål inte värme så nu i år ska jag skaffa en aluminium slang och montera så får vi se om den rackarn inte går fint den : )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...