Peps 0 Postad 2 Februari , 2004 Är det nån som har bra koll på vad det är för skillnad på tex en Mercruiser 260 och en vanlig cheva V8? Jag vet att det brukar sitta andra kammar på marinmotorerna. Är det annat som skiljer åxå......och vilka effekter kan det få att använda bildelar. Jag tycker man får olika svar beroende på vem man frågar????? /Peps Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Holm Postad 2 Februari , 2004 Vattenpump och termostat(annat gradtal) skiljer sig troligtvis åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ojar 0 Postad 2 Februari , 2004 Eftersom min gamla M260 hade frusit sönder, det hade blivit en spricka i blocket så byggde jag en ny baserat på ett vanligt cheva block. Hansen Marin hjälpte mig att identifiera så att jag fick tag på rätt block, (det finns en hel del olika varianter, tillverkade i Brasilien o.s.v) Förutom marinkonverteringen (kam, limpor, insugningsblock förgasare, ev. sötvattenkylning, frostpluggar i mässning) så hade M260 mekanisk soppapump medans bilmotorn jag fick tag på hade elektrisk. Inget stort problem, jag monterade en elektrisk. Annars var det ingen skillnad och motorn funkade perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 20 April , 2004 Vad jag läst så är det hela motorn anpassad för att hela livstiden gå på nästan vid max varvtal, det innefattar kolvar, kam, mm mm mm. En bilmotor håller säkert men inte lika länge som en marinmotor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 21 April , 2004 Ring till Sea Ray Service center i Stockholm och fråga. Du kan knappast stoppa i en ren bilmotor och förvänta dig en lång livslängd. mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 9 April , 2005 Sparkar igång denna gamla tråd. Vore intressant att veta vilka delar man direkt kan ersätta med motsvarande bildelar. Jag har en 5,7 Mercruiser 1988, kan man tex ta följande direkt från bilmotor: Fördelare -skulle tro det Ventilkåpor: -skulle tro det, dock skiljer sig vad jag vet bultarnas placering med årsmodellerna, finns även höga resp låga mod. Insug: Jag har för mig att det inte riktigt går.. fattar inte varför. Generator och startmotor: Borde gå va? Övriga delar: Ingen aning... Någon kunnig här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser